Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 37, 2020

Рекордно класиране за Алма матер

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-09-2020
в Брой 37, 2020
A A

Софийският университет „Климент Охридски“ попада в групата на висшите учебни заведения от 601 – 650 място в класацията QS World University Rankings на най-добрите университети в света за 2021 година. Това е най-доброто представяне на Алма матер в престижната класация, в която присъства от 2014 г. насам. Софийският е в още две глобални академични класации на световни университети – THE World University Rankings и шанхайската Academic Ranking of World Universities (ARWU), но там е извън топ 1000. Най-доброто представяне на българското висше училище в THE е било през 2017 г., когато е бил сред 800-те най-добри, а през миналата година в ARWU е в групата от 901 до 1000.

Софийският университет „Климент Охридски“ се представя отлично при измерване
на академичната репутация и оценката на работодателите

В първата десетка на QS World University Rankings попадат най-много университети от САЩ и Великобритания. Единственото изключение продължава да бъде Швейцарският федерален технологичен институт в Цюрих, който заема 6-о място.
Масачузетският технологичен институт (MIT) – САЩ, оглавява класацията за девети пореден път. Но като цяло, тази година най-впечатляващи са резултатите на азиатски университети – 26 висши училища от региона влизат в топ 100, което е повече от всякога.
QS World University Rankings 2021 публикува рейтинга на най-големите световни университети след проучване на над 5500 университета от 80 локации. През тази година в топ 1000 влизат 47 нови висши училища въз основа на методология, която оценява всяко по шест критерия.

С най-голяма тежест от 40% е академичната репутация,следвана от съотношението между броя преподаватели и студентите (20%), индекса на цитиране (20%), репутацията сред работодателите (10%), дела на чуждестранните студенти (5%) и дела на чуждестранните преподаватели (5%).

Класацията е предназначена за бъдещите студенти, за да могат по-лесно да правят сравнения между водещите университети в света. В рейтинга за 2021 г. оценката за академична репутация е въз основа на академично изследване, което съпоставя експертните мнения на над 100 000 души във висшето образование относно качеството на преподаването и научните изследвания в университетите по света.
Измерването на репутацията сред работодателите се основава на проучване сред почти 50 000 от тях. В анкетите те трябва да посочат университетите, от които си осигуряват най-компетентните, иновативни и ефективни кадри.

Качеството на преподаване обикновено се посочва от студентите като най-важното за тях, когато избират къде да учат. Неговото измерване е трудно, затова QS World University Rankings мери съотношението между преподавателския състав и броя на студентите като най-ефективен показател за качество на преподаване. Показателят залага на това, че по-големият академичен състав, който се пада на един студент, води до намаляване на учебната тежест.
След обучението другата най-важна мисия на университетите е тяхната изследователска дейност. Качеството на проучванията се измерва, като се използва индексът на цитиране. Той показва колко често научните трудове на преподавателите от даден университет се цитират в научни списания и други документи за период от пет години в зависимост от броя на академичния му състав. Тъй като статиите, свързани с природни науки, заемат почти половината от всички цитати на научни изследвания, през 2015 г.
е въведена различна тежест на цитирането, получено за статия в областта на философията и на анатомията и физиологията, за да се изравнят. За настоящата класация са използвани цитати от периода 2014 – 2019 г., получени от базата данни на Elsevier Scopus – най-голямото хранилище за академични издания в света. Преброени са 81 млн. цитата от 13,9 милиона статии, като автоцитатите са изключени.
Университети, способни да привличат студенти и преподаватели от цял свят, имат редица предимства. На първо място, това е доказателство, че притежават сериозно име в академичните среди. Предоставят на студентите и на служителите си интеркултурна и академична среда, която улеснява обмена на най-добрите световни практики. Те  обучават студентите на гъвкави умения – нещо, което все повече се цени от работодателите. Затова и двата критерия – дял на чуждестранните студенти и на чуждестранните преподаватели, имат тежест от по 5%.
Според класацията на QS World University Rankings за 2021 по двата най-важни критерия СУ „Климент Охридски“ се представя отлично – академичната му репутация е оценена с 57,5%, а тази сред работодателите – със 76,2%. Индексът на цитиране на Алма матер е 68,8, а за международна изследователска мрежа – 94,5. Общият брой на студентите в Университета е
18 910, от които чуждестранните са 1409, а преподавателският състав се състои от 2606 души.
В класацията на QS World University Rankings за 2021 влизат още 9 български университета, но те са извън най-добрите 1000. В топ 100  влиза и британският Университет в Шефилд (93-о място), който е представен и в България.

Оксфорд е най-добрият университет в света за пета поредна година според глобалната класация на THE World University Rankings. Освен него в първата десетка попада още един британски университет – този в Кеймбридж, на шеста позиция, останалите са американски. Въпреки това при висшите училища от среден ранг се наблюдава сериозен прогрес на тези от Азия. Китайските университети постигат няколко исторически успеха в най-новата класация и в някои области изпреварват САЩ по отношение на научните изследвания.

Китайският университет „Синхуа“ става първата азиатска институция, която успява да влезе в топ 20 на THE World University Rankings. Голямото разместване става по-надолу в класацията, където
Китай удвоява участието си в топ 100  – от три университета през миналата година на шест през настоящата. В топ 200 Китай присъства със седем висши училища, докато през 2016 г. са били само две.
За същия период САЩ са загубили четири позиции в топ 200 и за първи път рейтингът на цитираност – един от петте критерия, използвани за съставяне на класацията, за китайски и американски университети със средно класиране се сближават. Това означава, че някои китайски университети със среден ранг сега са по-добри от някои средни американски университети. Още повече че средният доход на университетите в Китай от изследвания е по-висок от този в САЩ за първи път през тази година.
Обединеното кралство е в подобна позиция, като само пет университета в топ 20 са подобрили позицията си през миналата година и се забелязват признаци на спад извън първите 200.
Това, изглежда, е част от промяна в баланса на силите в целия регион, като Азия заема общо 16 места в топ 100, което е най-високият резултат, постиган досега.
Академичната класация на световните университети Academic Ranking of World Universities (ARWU) се изготвя от Института по висше образование на Шанхайския университет „Цзяо Тун“. Известна също като Шанхайска класация, тя е сред най-влиятелните и престижните. Провежда се от 2003 г. насам и се актуализира и публикува всяка година.

Повече от 1800 университета се класират от ARWU всяка година, като се публикуват само най-доб-
рите 1000. Шанхайската класация използва шест обективни индикатора, за да класира световните университети, включително броя на възпитаниците и служителите. Отчита се представянето на студентите и техните преподаватели, техните постижения в научната сфера, научни награди, степени, участия, брой научни публикации и брой на техните цитирания в различни научни изследвания и др.
В нея на челно място се нарежда Харвардският университет, следван от Станфорд и Кеймбридж, а Оксфордският пада от седмо на девето място.

Your Image Description

Свързани статии:

Тайните на Туида Националните състезания започват от ноември Най-дълго учат в Дания и Италия Новото лице на климата*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ориентир

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Европейските училища започнаха учебната година присъствено

Следваща статия

Клъстер по маркетинг и предприемачество

Следваща статия
Клъстер по маркетинг и предприемачество

Клъстер по маркетинг и предприемачество

В ход е дигиталното обучение

Сертифицираните средства по ОПНОИР гонят 500 млн. лв.

В ход е дигиталното обучение

Цифрово обучение за медиците в Плевен

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"