Промяната започва от самите нас, учителите, казва новият директор на ПГ по транспорт в Разлог д-р Магдалена Шекерлийска
Живеем в нов свят, в който модерните технологии са неизменна част от нашия живот. Това обаче не означава, че всекидневната употреба на информационните технологии и уменията за използване на мултимедия водят до високи нива на дигитална компетентност. Причината за това са неразвитите умения за търсене, извличане и обработване на информация. Съвкупност от умения, които формират и развиват дигитална компетентност у младото поколение.“ Това споделя пред „Аз-буки“ д-р Магдалена Шекерлийска, която отскоро е директор на ПГ по транспорт в Разлог. Тя поема поста от дългогодишната директорка Емилия Йорданова, която се оттегля за заслужен отдих.
По думите на Шекерлийска международни и национални изследвания показват, че изброените умения не са развити у голяма част от младото поколение.
„В училищното образование е от съществена важност да се работи неуморно в посока формиране и развиване на умения, водещи до цялостната същност на дигиталната компетентност“, убедена е тя.
Шекерлийска определя новата си позиция като предизвикателство. И вярва, че уменията и компетентностите, придобити през седемте години в Югозападния университет – първо като докторант, а след това като преподавател по „Методика на обучението по химия“, ще бъдат от полза за по-нататъшното развитие на професионалното училище. Зад гърба си има и педагогически опит като учител по химия в две математически гимназии – четири години в Благоевград и две в Кюстендил.
В центъра на академичния интерес са развиването и формирането на природонаучна грамотност, прилагането на съвременни методи и подходи на обучение, форми и методи за оценяване и използването на аудиовизуални и информационни технологии в образованието.
„Дигиталната компетентност е малка част от компетентностите, които е необходимо всеки учител да развива и формира у учениците си. Прилагането на компетентностен и конструктивистки подход в обучението допринася за формирането и развиването на всяка от ключовите компетентности, заложени в учебните програми“, продължава събеседничката ми. В тази връзка отбелязва, че дългият и постоянен процес за развиване на ключови компетентности предполага провеждане на вътрешни обучения на колектива на ПГ по транспорт. Отбелязва още, че екипът от 32 педагози е отворен към прилагането на нови методи и подходи на обучение. Близо една трета от колегите са млади педагози, които наред с други креативни учители, прилагат съвременни методи, подходи и средства в работата си.
„Разбира се, че ще продължим да прилагаме и традиционните методи на обучение, които в никакъв случай не отхвърляме“, заявява още директорката.
Относно дигитализацията допълва идеята си за влизането на гимназията в „облака“. „Училище в облака“ е достъпен начин на всяка образователна институция за дистанционно обучение. Google G Suite включва основни приложения, които могат да помогнат на общуването и организацията на информация в училище. Те са създадени, за да помогнат на учители и ученици да работят в екип, по-лесно и с повече възможности за общуване, когато не са заедно в класната стая. „Училище в облака“ би допринесло и за по-бързото и безпроблемно превключване към обучение в електронна среда от разстояние през новата учебна година, ако епидемичната обстановка го наложи. Евентуално ново преминаване към обучение в електронна среда е подробно обсъдено с колегите , които вече имат опит. Дадени са идеи как да се осъществят уроците онлайн, включително и по професионалните предмети. Повечето учители са убедени, че това може да се направи.
Сред другите задачи, които Шекерлийска си е поставила, е създаването на младежка атмосфера в училището. „Една от идеите ми е да създадем съвременна и уютна атмосфера, чрез която да привличаме повече целеустремени и мотивирани млади хора. Например в коридорите да се обособят места за отдих, в които има пейки от палети с цветни възглавници. Да освежим стените на коридорите с интересни ръчно изработени информационни табла. Смятам, че учениците, отсядайки в цветните кътове, ще си правят снимки, които ще споделят в социалните мрежи. По този начин те ще покажат уютната среда, в която се обучават“, разказва Шекерлийска. Относно необходимите за промяната на базата средства, ще се разчита на собствения бюджет, спонсорства и на участието в национални програми.
Сред последните придобивки на Професионалната гимназия е полученият в началото на август тази година нов училищен автобус, който ще се използва за безопасното придвижване на над 90 ученици.
През последните години е направено много за модернизацията на гимназията – преди 5 години тя посреща новата учебна година с обновени училищен корпус и общежитие, което се използва от близо 44 ученици. Подменена е и дограмата на кухненската сграда. Сега в основния учебен корпус има 17 светли и просторни кабинети и класни стаи, като тези по биология и здравно образование и химия и опазване на околната среда, по математика и физика и астрономия, по предприемачество и по безопасност на движението са с актуалната амфитеатрална подредба. През това лято е осъществен мащабен ремонт на системата от соларни панели на покрива на общежитието, направени са подобрения и в основния корпус. Голяма зала за спортна стрелба е трансформирана отново в класна стая, като за нея е поръчано и ново обзавеждане. А причината за трансформацията е увеличеният брой ученици.
Тазгодишният прием е доста успешен.
Общият брой на учениците е около 270, като в XI и XII клас има по две паралелки. През последните три години приемът също е бил успешен, отделните випуски са по три паралелки съответно за VIII, IX и X клас, споделя директорката. От миналата учебна година е въведена и нова специалност, която през учебната 2019/ 2020 г. е в списъка на защитените – „Спедиция, транспортна и складова логистика“ (професия „Спедитор логистик“) с разширено изучаване на английски език. Минимумът е бил 9 ученици, но са приети 14. А тази година в тази специалност вече има над 20 ученици. Другите две са „Автотранспортна техника“ (професия „Техник по транспортна техника“) с английски език и „Оперативно счетоводство“ (професия „Оперативен счетоводител“) с разширено изучаване на английски език. Втори език и за трите специалнос-
ти е руски. Събеседничката ми признава, че обмисля въвеждането на още нови специалности, но всичко с времето си.
Всъщност Шекерлийска е привърженик на постепенното въвеждане на промени. „По този начин не се създава напрежение и стрес у колегите. И ще се работи в спокойна атмосфера, водеща до трайни резултати“, споделя тя. Коментира още, че съвременната образователна среда във всяко училище е неразривно свързана с прилагането на съвременни методи на обучение, поддържането на екип от мотивирани педагогически професионалисти и създаването на комфортна учебна среда. „В Професионалната гимназия по транспорт в Разлог се обучават ученици с редица изяви. Вярвам, че ще запазим традициите на нашето училище и ще умножим успехите му“, отбелязва Шекерлийска.
Убедена е, че на национално ниво трябва да се промени отношението към учителите от страна на обществото, като в тази посока от особено значение е да се съхранят високият професионализъм и прилежна визия на учителите. Вярва още, че положителното отношение на обществото към учителската професия е пътят към избора на педагогическото поприще от страна на по-голям брой мотивирани млади хора.
В училището следят и реализацията на своите възпитаници и с гордост отбелязват, че те продължават образованието си в над 20 от висшите училища в страната.
Нашето училище Европа
Новата директорка на разложката ПГ по транспорт д-р Магдалена Шекерлийска е категорична, че ще продължи активната работа и участие на училището в международни образователни проекти по програма „Еразъм+“. Показателен факт е, че през учебната 2019/2020 г. екипът на гимназията работи по общо 16 програми и проекти. Успешна е работата по „Подкрепа за успех“, по който различни дейности ръководят младите педагози Петър Манушкин и Силвия Бележкова – преподаватели по БЕЛ, и Василена Стоилова – преподавател по английски език. От гимназията отчитат като успешна и работата по проекта „Образование за утрешния ден“. Благодарение на него миналата учебна година функционират клубове по интереси и допълнителни занимания по ключови дигитални умения в VIII и в IX клас.
Наскоро са спечелени поредните проекти по „Еразъм+“ и към момента те са общо пет. В някои от тях училището в Разлог е партньор, а в други – координатор, както е това по проекта Smart classes for Generation Z. С една година заради кризата с COVID-19 е продължен проектът School is the flame. Друг продължен проект е „Нови подходи в методите на преподаване“ с партньори от Румъния, Турция и Италия. От 1 декември започва работата и по проекта Students Actively Learning Entrepreneurial Skills, в който партньори са училища от Белгия, Румъния, Турция и Чехия. Той е насочен към развиване на предприемачески умения у учениците.
А от три години Професионалната гимназия в Разлог работи активно и по програма „Практични финанси“ на „Джуниър Ачийвмънт“, България.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg