Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 39, 2020

Как се обучава поколение Z

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-09-2020
в Брой 39, 2020
A A
Ученици и учители на Професионалната гимназия по транспорт в Разлог са и посланици на българския дух и традиции по време на визитите в рамките на редица международни образователни проекти

Живеем в нов свят, в който модерните технологии са неизменна част от нашия живот. Това обаче не означава, че всекидневната употреба на информационните технологии и уменията за използване на мултимедия водят до високи нива на дигитална компетентност. Причината за това са неразвитите умения за търсене, извличане и обработване на информация. Съвкупност от умения, които формират и развиват дигитална компетентност у младото поколение.“ Това споделя пред „Аз-буки“ д-р Магдалена Шекерлийска, която отскоро е директор на ПГ по транспорт в Разлог. Тя поема поста от дългогодишната директорка Емилия Йорданова, която се оттегля за заслужен отдих.
По думите на Шекерлийска международни и национални изследвания показват, че изброените умения не са развити у голяма част от младото поколение.
„В училищното образование е от съществена важност да се работи неуморно в посока формиране и развиване на умения, водещи до цялостната същност на дигиталната компетентност“, убедена е тя.
Шекерлийска определя новата си позиция като предизвикателство. И вярва, че уменията и компетентностите, придобити през седемте години в Югозападния университет – първо като докторант, а след това като преподавател по „Методика на обучението по химия“, ще бъдат от полза за по-нататъшното развитие на професионалното училище. Зад гърба си има и педагогически опит като учител по химия в две математически гимназии – четири години в Благоевград и две в Кюстендил.
В центъра на академичния интерес са развиването и формирането на природонаучна грамотност, прилагането на съвременни методи и подходи на обучение, форми и методи за оценяване и използването на аудиовизуални и информационни технологии в образованието.
„Дигиталната компетентност е малка част от компетентностите, които е необходимо всеки учител да развива и формира у учениците си. Прилагането на компетентностен и конструктивистки подход в обучението допринася за формирането и развиването на всяка от ключовите компетентности, заложени в учебните програми“, продължава събеседничката ми. В тази връзка отбелязва, че дългият и постоянен процес за развиване на ключови компетентности предполага провеждане на вътрешни обучения на колектива на ПГ по транспорт. Отбелязва още, че екипът от 32 педагози е отворен към прилагането на нови методи и подходи на обучение. Близо една трета от колегите са млади педагози, които наред с други креативни учители, прилагат съвременни методи, подходи и средства в работата си.
„Разбира се, че ще продължим да прилагаме и традиционните методи на обучение, които в никакъв случай не отхвърляме“, заявява още директорката.
Относно дигитализацията допълва идеята си за влизането на гимназията в „облака“. „Училище в облака“ е достъпен начин на всяка образователна институция за дистанционно обучение. Google G Suite включва основни приложения, които могат да помогнат на общуването и организацията на информация в училище. Те са създадени, за да помогнат на учители и ученици да работят в екип, по-лесно и с повече възможности за общуване, когато не са заедно в класната стая. „Училище в облака“ би допринесло и за по-бързото и безпроблемно превключване към обучение в електронна среда от разстояние през новата учебна година, ако епидемичната обстановка го наложи. Евентуално ново преминаване към обучение в електронна среда е подробно обсъдено с колегите , които вече имат опит. Дадени са идеи как да се осъществят уроците онлайн, включително и по професионалните предмети. Повечето учители са убедени, че това може да се направи.
Сред другите задачи, които Шекерлийска си е поставила, е създаването на младежка атмосфера в училището. „Една от идеите ми е да създадем съвременна и уютна атмосфера, чрез която да привличаме повече целеустремени и мотивирани млади хора. Например в коридорите да се обособят места за отдих, в които има пейки от палети с цветни възглавници. Да освежим стените на коридорите с интересни ръчно изработени информационни табла. Смятам, че учениците, отсядайки в цветните кътове, ще си правят снимки, които ще споделят в социалните мрежи. По този начин те ще покажат уютната среда, в която се обучават“, разказва Шекерлийска. Относно необходимите за промяната на базата средства, ще се разчита на собствения бюджет, спонсорства и на участието в национални програми.
Сред последните придобивки на Професионалната гимназия е полученият в началото на август тази година нов училищен автобус, който ще се използва за безопасното придвижване на над 90 ученици.
През последните години е направено много за модернизацията на гимназията – преди 5 години тя посреща новата учебна година с обновени училищен корпус и общежитие, което се използва от близо 44 ученици. Подменена е и дограмата на кухненската сграда. Сега в основния учебен корпус има 17 светли и просторни кабинети и класни стаи, като тези по биология и здравно образование и химия и опазване на околната среда, по математика и физика и астрономия, по предприемачество и по безопасност на движението са с актуалната амфитеатрална подредба. През това лято е осъществен мащабен ремонт на системата от соларни панели на покрива на общежитието, направени са подобрения и в основния корпус. Голяма зала за спортна стрелба е трансформирана отново в класна стая, като за нея е поръчано и ново обзавеждане. А причината за трансформацията е увеличеният брой ученици.
Тазгодишният прием е доста успешен.
Общият брой на учениците е около 270, като в XI и XII клас има по две паралелки. През последните три години приемът също е бил успешен, отделните випуски са по три паралелки съответно за VIII, IX и X клас, споделя директорката. От миналата учебна година е въведена и нова специалност, която през учебната 2019/ 2020 г. е в списъка на защитените – „Спедиция, транспортна и складова логистика“ (професия „Спедитор логистик“) с разширено изучаване на английски език. Минимумът е бил 9 ученици, но са приети 14.  А тази година в тази специалност вече има над 20 ученици. Другите две са „Автотранспортна техника“ (професия „Техник по транспортна техника“) с английски език и „Оперативно счетоводство“ (професия „Оперативен счетоводител“) с разширено изучаване на английски език. Втори език и за трите специалнос-
ти е руски. Събеседничката ми признава, че обмисля въвеждането на още нови специалности, но всичко с времето си.
Всъщност Шекерлийска е привърженик на постепенното въвеждане на промени. „По този начин не се създава напрежение и стрес у колегите. И ще се работи в спокойна атмосфера, водеща до трайни резултати“, споделя тя. Коментира още, че съвременната образователна среда във всяко училище е неразривно свързана с прилагането на съвременни методи на обучение, поддържането на екип от мотивирани педагогически професионалисти и създаването на комфортна учебна среда. „В Професионалната гимназия по транспорт в Разлог се обучават ученици с редица изяви. Вярвам, че ще запазим традициите на нашето училище и ще умножим успехите му“, отбелязва Шекерлийска.
Убедена е, че на национално ниво трябва да се промени отношението към учителите от страна на обществото, като в тази посока от особено значение е да се съхранят високият професионализъм и прилежна визия на учителите. Вярва още, че положителното отношение на обществото към учителската професия е пътят към избора на педагогическото поприще от страна на по-голям брой мотивирани млади хора.
В училището следят и реализацията на своите възпитаници и с гордост отбелязват, че те продължават образованието си в над 20 от висшите училища в страната.

 

Нашето училище Европа
Новата директорка на разложката ПГ по транспорт д-р Магдалена Шекерлийска е категорична, че ще продължи активната работа и участие на училището в международни образователни проекти по програма „Еразъм+“. Показателен факт е, че през учебната 2019/2020 г. екипът на гимназията работи по общо 16 програми и проекти. Успешна е работата по „Подкрепа за успех“, по който различни дейности ръководят младите педагози Петър Манушкин и Силвия Бележкова – преподаватели по БЕЛ, и Василена Стоилова – преподавател по английски език. От гимназията отчитат като успешна и работата по проекта „Образование за утрешния ден“. Благодарение на него миналата учебна година функционират клубове по интереси и допълнителни занимания по ключови дигитални умения в VIII и в IX клас.
Наскоро са спечелени поредните проекти по „Еразъм+“ и към момента те са общо пет. В някои от тях училището в Разлог е партньор, а в други – координатор, както е това по проекта Smart classes for Generation Z. С една година заради кризата с COVID-19 е продължен проектът School is the flame. Друг продължен проект е „Нови подходи в методите на преподаване“ с партньори от Румъния, Турция и Италия. От 1 декември започва работата и по проекта Students Actively Learning Entrepreneurial Skills, в който партньори са училища от Белгия, Румъния, Турция и Чехия. Той е насочен към развиване на предприемачески умения у учениците.
А от три години Професионалната гимназия в Разлог работи активно и по програма „Практични финанси“ на „Джуниър Ачийвмънт“, България.

Your Image Description

Свързани статии:

Учене на три скорости Ангели в действие Предприемчивите математици Да изненадаш учителите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Учене на три скорости

Следваща статия

Парите следват качеството и иновативността

Следваща статия
Парите следват качеството и иновативността

Парите следват качеството и иновативността

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Европа – лидер в променящия се свят

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Всеки европеец с достъп до минимална заплата

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"