Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 4, 2020

Само учителят може да „зарази“ учениците с наука

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-01-2020
в Брой 4, 2020
A A
Доц. Албена Йорданова е преподавател по биохимия в катедра „Химия и биохимия, физиология и патофизиология“ на Медицинския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. Завършила е Софийския университет. Има над 80 публикации в научни издания, от които 32 са в списания с импакт-фактор.
От 2011 г. е председател на Националната комисия за организиране и провеждане на Националната олимпиада по „Биология и здравно образование“ и ръководител на националния отбор на България за участие в международни олимпиади по биология за средношколци.

Зина СОКОЛОВА

Първата международна олимпиада на доц. Албена Йорданова е през 2010 г. в Южна Корея, където отборът печели два бронзови медала. На следващата година, в Тайван, равносметката е
1 сребърно и 2 бронзови отличия. После няколко години поред ежегодно се печелят по 1 – 2 бронзови медала, до повратната 2016 г., когато учениците се представят блестящо и завоюват 1 сребърен и 2 бронзови медала в далечен Виетнам. През 2017 г. във Великобритания участниците се представят изключително добре и си тръгват с 1 златен,
1 сребърен и 1 бронзов медал. През 2019 г., на 30-ата Международна олимпиада по биология в гр. Сегед, Унгария, и четиримата ни участници печелят – 2 сребърни и 2 бронзови медала!
„Мога да изтъкна няколко положителни момента в работата с олимпийския отбор – казва доц. Албена Йорданова. – Единият е, че в последните години започнахме да издаваме книжки с тестовете и практическите задачи от областни и национални кръгове на проведени олимпиади. По този начин новите участници имат възможност да се запознаят с форма́та и да се подготвят по-добре. Имаме страница във „Фейсбук“, където се отразяват всички планирани и вече протекли събития и лесно се осъществява контакт между биолозите олимпийци. Но най-важният момент, който отчитам като изключително ползотворен, е, че от 2014 г. в лабораториите на Биологическия факултет организираме летни и зимни школи по биология.
На тези школи, които са два пъти годишно по пет дни, идват по около 50 ученици от по-горните класове от цяла България, които са участвали на предишната национална олимпиада по биология. В лабораторията на Биологическия факултет те овладяват основно важни практически умения, усвояват различни лабораторни техники за изолиране и пречистване на различни вещества, определяне на неизвестни концентрации, дисектират животни, работят с определители в катедрите по ботаника и по зоология, решават генетични задачи и др. Повечето от участниците в школите след завършването си се насочват към професионална кариера главно в областта на медицината и биологията.
Това им дава реални практически знания и умения, както и много голям шанс да заемат призови места на международните олимпиади. Недобрата новина е, че тези школи изискват сериозно финансиране, тъй като уникалните апарати, реактивите и химикалите, с които се провеждат експериментите, са скъпи. Едно училище не може да си позволи апаратурата, с която разполагаме в Университета, и затова е важно жадните за знания младежи да се докоснат до магията на науката, което се осъществява в школите.“
Без тези допълнителни занимания учениците ни практически няма как да се подготвят на ниво за едно международно състезание, категорична е доц. Йорданова. Когато един ученик ходи на такава школа от IX клас, за няколко години натрупва минимума от умения. Всъщност основният проблем е, че от години съществуващите някога в училищата лаборатории са занемарени напълно и едва сега започват да се възстановяват, но само в няколко училища. А лабораторната работа, усвояването на практически методи, техники, работата с апаратура са много важни. По време на международните олимпиади 50% от задачите са теоретични, останалите са практически, като се набляга на дисекции на животински организми, определяне на филогенетични връзки, ензимна кинетика, изолиране и пречистване на биомолекули, микроскопски техники и др. А кое е решаващо за мотивиране на учениците да се занимават с биология – учителят или една добре оборудвана лаборатория.
„Комбинацията от двете би била идеалният вариант – подчертава доц. Йорданова. – Но на този етап водещата причина е вдъхновяващият учител. Имаме такива в София, Силистра, Казанлък, Плевен, Бургас, Враца, Благоевград, които работят много добре с учениците. И благодарение на тях успяваме да съхраним традициите си – България участва на тези олимпиади от самото начало и е сред учредителите на олимпиадата по биология през далечната 1989 г.“
На предстояща конференция с учители и ученици, посветена на образованието по природни науки, доц. Йорданова ще изнесе лекция за бързи методи за ранна диагностика на белодробна зрялост при новородени деца.
С нея ще покаже на подрастващите какви конкретни приложения може да имат научните знания.
„От дълги години нашият колектив под ръководството на проф. Здравко Лалчев и проф. Емилия Христова – първия неонатолог у нас, въвел екзогенната сърфактант-терапия, изследва белодробна зрялост при различни пациенти, както преждевременно новородени, така и хора с различни белодробни патологии. При тях можем да оценим доколко е увреден белият дроб в резултат на механична травма, излив на стомашни сокове, ракови заболявания или наличие на алвеоларна протеиноза – как тези състояния увреждат състава и структурата на белия дроб.“
Темата вълнува доц. Йорданова от студентските ѝ години – нейната дипломна работа е посветена на оценка на състава на алвеоларния сърфактант. Дългогодишните ѝ проучвания водят до там, че чрез тестване на клинични проби от новородени деца или техните майки може да се определя белодробната зрялост при недоносените новородени. При преждевременно раждане има много голям риск бебето да развие неонатален респираторен дистрес синдром – заболяване, което се характеризира с липса или недостатъчност на специфичен за белия дроб липопротеинен комплекс, водещо и до висока смъртност. За нормалното постнатално развитие на недоносеното дете е важно да му се направи бърза и адекватна биохимична и биофизична оценка за състоянието на белия дроб на базата на клинични изследвания.
Преди три години екипът на доц. Йорданова печели проект, финансиран от Фонд „Научни изследвания“, на тема „Разработване на съвременни методи за ранна и бърза диагностика на неонатален респираторен дистрес синдром при рискови новородени деца“. Известно е, че относителният дял на рисковите новородени деца в България прогресивно нараства. При тези деца рискът от смъртност е многократно по-висок поради възникване на респираторни нарушения, като в резултат на развитие на неонатален респираторен дистрес синдром се регистрира до 50% смъртност при преждевременно родените деца у нас. Затова и учените се надяват резултатите от проекта да променят тази негативна статистика и да бъдат от полза за подобряване на качеството на живот на недоносените деца, както и на техните родители, което е безценно.
„В лабораторни условия чрез подходящи биохимични и биофизични методи тествахме клинични проби трахеални аспирати, околоплодни води, назо-гастрални аспирати и др., които от дълго време се получават по инвазивен и доста болезнен начин – подчертава доц. Йорданова. – В последните години се оказа, че може да изследваме със същия успех стомашното съдържимо на новороденото – т.нар. гастрален аспират, който се взима веднага след раждането с неинвазивна и лесна процедура. Установихме, че след анализ на пробите специфични повърхностни характеристики, както и специфични маркерни протеини дават информация за белодробната зрялост на детето. Приносът на нашия колектив е, че гастралните аспирати могат да се използват като подходяща клинична проба за анализ и оценка на белодробната зрялост на новородените деца. Резултатите от изследванията показват дали е необходимо на бебето да се приложи т.нар. екзогенна сърфактант-терапия , която е животоспасяваща при преждевременно родените деца. При тази терапия в белия дроб на новороденото се вливат синтетични или естествени (изолирани от различни животни – крави, телета, прасета) сърфактантни препарати, които са изключително скъпи.
Цената на единичната доза е над 1000 лв., а за едно дете са необходими три дози. В България има практика на всяко недоносено дете превантивно да се вливат екзогенни сърфактанти, което е голямо разхищение на средства. Прилагането на нашите лабораторни анализи в клиничната практика би довело до по-точна преценка за необходимостта от сърфактант-терапия и би спестило средства за закупуване на препаратите.“

Your Image Description

Свързани статии:

Невръстните родилки Default ThumbnailИнститут на БАН изважда на пазара екозеленчуци Софийският апел за цифрово образование Делото на Светите братя отстоява правото на знание

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне38Tweet
Предишна статия

Алтернативното професионално образование

Следваща статия

Промени, но не революционни, а еволюционни

Следваща статия
СА – Свищов

Промени, но не революционни, а еволюционни

ЦПЛР – ОДК, Велинград

Деца помагат на деца

Българската хуманитаристика  е в Web of Science

За качество се плаща повече

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"