Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 41, 2020

Без отношение към детето педагог не се става

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-10-2020
в Брой 41, 2020
A A
В 115. ДГ „Осми март“ в столичния квартал „Надежда“ децата учат по нещо ново всеки ден

Обучение от разстояние и за групите в предучилищна възраст. Мисията е трудна, но не и невъзможна. Това показва практиката на столичната 115. ДГ „Осми март“ в квартал „Надежда“.
„Направихме такъв опит в периода, когато бяхме затворени заради пандемията – разказва директорката Велизара Стоименова. Но бърза да уточни: – Възрастта на децата не предполага продължително застояване пред електронното устройство. Да не говорим, че детето на 5 – 6 години все още не е грамотно, за да може да разчете това, което му се поднася като информация от екрана. Към това ще припомня и мнението на психолозите за влиянието му върху неукрепналата детска психика.
Вярно е, че задачата на предучилищната подготовка е и да ограмоти детето, но в определени, разумни граници. Истинската грамотност му дава училището.“
И все пак, онлайн обучението, доколкото може да се говори за такова, не се оказва мисия невъзможна благодарение и на родителите. „Те са наши верни съюзници и го доказаха по време, когато материалът трябваше да се усвоява от разстояние“, казва директорката. Изрично уточнява, че става дума за подготвителните групи. За малките режимът е бил далеч по-лежерен, а и родителите отлично са се справяли сами, „влизайки в обувките“ на учител.
Преди да започнат заниманията от разстояние, семействата получили необходимите помагала, за да могат да работят индивидуално с детето вкъщи. На „Вайбър“ преподавателите давали заданията, които трябва да се изпълнят. „Работата ни бе изключително и само чрез родителите“, за сетен път уточнява Велизара Стоименова.
Както във всички детски градини и в „Осми март“ учебната година започна на 15 септември и продължава до 31 май следващата година. „На практика това лято ние не сме прекъсвали работа. Отворихме градината за децата още на 26 май. Използвахме летните месеци, макар и предвидени за игри и свободни занимания, и за наваксване, ако нещо някое дете е пропуснало“, продължава Стоименова. Личното убеждение е, че едва ли детските градини ще бъдат поставяни в бъдеще в режим на строги рестрикции, защото са в голяма помощ на родителите, най-вече работещите. Изминалите летни месеци са преминали спокойно, без случаи на заболели деца и педагози. „Просто си наложихме, убедихме и родителите, че за да работи детската градина, трябва да бъдем дисциплинирани и да спазваме всички хигиенни изисквания на епидемиолозите“, казва директорката. Гордее се с екипа си, нито един не се е поколебал и не се е отказал да работи от страх, че може да се случи нещо неприятно: „Много е важно в подобна ситуация да умееш да „слушаш“ – министъра на здравеопазването, ресорния министър на образованието и науката, община, СРЗИ, Регионално управление на образованието. Предписанията, които се дават, трябва да се следват. А има ли ред и дисциплина, нещата се нареждат. Засега в район „Надежда“ нямаме случай на болно дете, въпреки че такива имаше при родителите.“
В ДГ „Осми март“ помещенията се дезинфекцират редовно, навсякъде са поставени подходящи за целта препарати. Медицинските сестри приемат сутрин децата още на двора, мерят температурата на всяко, дезинфекцират се ръчичките.
Пандемичната ситуация поставя остро въпроса и за двигателния режим на децата и необходимостта възможно най-дълго време те да пребивават на двора, на чист въздух и слънчева светлина. „В 115. детска градина винаги сме предпочитали заниманията на двора пред заседяването в стаите, да не говорим пред телевизорите. Този режим се оказа особено подходящ във времена на пандемия“, казва Стоименова. След закуската и задължителните занимания децата отново са на двора. За щастие, цяло лято и сега през есента времето е подходящо за игри навън и за тях се отделя всяка свободна минута извън режима на хранене и сън. „До минимум сме свели телевизионните „изяви“. При нас децата не гледат просто някой от многобройните детски телевизионни канали, а само определени филмчета с образователна цел, които са част от образователната и възпитателната програма и предвидените часове за педагогическо взаимодействие“, категорична е директорката. Едно от любимите филмчета е за дружбата между двете делфинчета Ромео и Жулиета. След прожекцията следва разговор с госпожата за дружбата и за това какво може да ти донесе едно истинско приятелство.
ДГ „Осми март“ е стопанин на три отделни сгради с огромни дворове. В тях се помещават 12 групи, от които 4 яслени. Желаещите родители да поверят децата си на педагозите, са много, но приемът се ограничава, за да бъдат децата в яслената група 20, а в градинската – 25, и днес малчуганите са общо 321.
„Аз съм директор с късмет. Работя с изключителни професионалисти –
18 педагози и 11 медицински сестри. За текучество говорим само когато колега напуска заради по-висока заплата или заминава за чужбина“, разказва директорката. Ръководи детско заведение, което не е на делегиран бюджет, но благодарение на диалога и чуваемостта с общината няма никакви проблеми.
„Общината (както „Надежда“, така и Столичната) ни подкрепя във всяка наша инициатива, включително и за квалификацията на учителите“, категорична е директорката и така преминаваме към следващата тема – за квалификацията. Тя се извършва по план и е вътрешна и изнесена. Всички педагози са с ПКС без най-новото попълнение – две млади учителки. Но и те имат своя актив – след годините работа като помощник-възпитатели естествено идва и амбицията да се дипломират като пълноправни педагози. Това се случва тази година, като и двете млади учителки завършват с отличен. Но тук те не спират, подкрепяни от директор и колеги, от октомври им предстои обучение за V ПКС. Други четирима педагози отиват на подготовка, за да обучават после децата на отговорно отношение като участници в движението по пътищата.
„Всяко обучение ни носи кредити, а това е важно за атестирането ни. Макар и отложено с една година, времето трябва да се оползотвори максимално, за да бъдем в крак с огромната отговорност, с която ни е натоварило обществото – да дадем началния тласък на социализацията, обучението и възпитанието на новото поколение българи“, заключава Велизара Стоименова. За нея обаче не дипломата и квалификациите са водещото в една професионална кариера на детски педагог. Водещото е отношението към децата. „Не го ли носиш у себе си, просто се откажи. Мястото ти не е в детската градина и училището.“

Your Image Description

Свързани статии:

Празнично за празника Да отстояваш детското бъдеще С четническа премяна посрещат празника Отново заедно, отново в клас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Свободата е право на избор

Следваща статия

Да влезеш в спор с Бор, Шрьодингер и Айнщайн

Следваща статия
Да влезеш в спор с Бор, Шрьодингер и Айнщайн

Да влезеш в спор с Бор, Шрьодингер и Айнщайн

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Представиха номинираните за наградата „Сахаров“

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Три инициативи за стратегия на знанието

Последни публикации

  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"