Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 41, 2020

Предпазни мерки в класната стая

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-10-2020
в Брой 41, 2020
A A

Над 1,5 милиарда ученици и 63 милиона учители в начални и средни училища са засегнати от пандемията, довела до затварянето на учебните заведения в 191 държави. Много страни започнаха повторно да отварят училищата. Неотдавнашно проучване на УНИЦЕФ сред 158 държави обаче установи, че 1 от 4 държави още не е определила дата за възобновяване на образованието.
С отварянето на училищата е важно да се вземат предпазни мерки както в класната стая, така и извън нея, за да се предотврати разпространението на коронавируса. УНИЦЕФ се опитва да подкрепи учителите с информация и съвети за физическо дистанциране в училище, хигиената на ръцете, съвети за почистване и дезинфекция на класната стая и действия, които трябва да се предприемат, ако ученикът изглежда болен.

 

За да защити бъдещето на цяло поколение деца, УНИЦЕФ призовава всички държави да дадат приоритет на отварянето на училищата с всички възможни мерки за безопасност. Пандемията ни научи на много уроци. Сред ключовите е, че с отварянето на училищата много ще се разчита на учителите, за да се гарантира, че децата ще продължат обучението си в безопасна и здравословна среда, както и да компенсират знания и умения, които може да са загубени.
Учителите трябва да познават фактите, за да защитят себе си и своите ученици. Уверете се, че използвате информация за COVID-19 от надеждни източници като УНИЦЕФ и Световната здравна организация, както и от здравните органи във вашата страна. Разбирането за това как се разпространява коронавирусът и как можем да защитим себе си и другите, е важна първа стъпка в установяването на процедурите и протоколите в класната стая. Учениците трябва да го разберат, за да спазват правилата. Слушайте техните опасения и отговаряйте на въпросите им по начин, подходящ за възрастта им.

Физическо дистанциране в училищата
Когато става дума за физическо дистанциране, е важно да установите някои основни правила в класната стая в съответствие с процедурите, установени от администрацията на вашето училище, както и с протоколите, установени от Министерството на здравеопазването на вашата държава и/или местните здравни органи и власти. Препоръчителните мерки включват: поддържане на разстояние от поне 1 м между всички присъстващи в училище; разстояние от поне 1 м между чиновете; въвеждане на гъвкави междучасия и обедни почивки (ако е трудно за прилагане, може децата да обядват на чиновете си). Ограничете смесването на класовете по време на заниманията в училище и извън него – учениците да остават в една класна стая през целия ден, класовете да използват различни входове и т.н. Може да се променят началото и краят на учебния ден за отделните класове. Ако е възможно, да се увеличи броят на учителите, за да се обучават по-малко ученици в една класна стая.
Посъветвайте роднините на учениците да не се скупчват по време на взимане от училище и да се избягва прибирането от по-възрастни членове на семейството (баби и дядовци). Използвайте знаци, земна маркировка, лента, бариери и други средства, за да поддържате разстояние от 1 м на опашките около входовете. Провеждайте повече уроци на открито или проветрявайте стаите колкото е възможно по-често. Мотивирайте учениците да не се събират и да общуват в големи групи след напускане на училищната територия.
За да насърчите децата да се придържат към правилата, може да създадете заедно с тях списъци с това какво могат и какво не трябва да правят. При разработването им обсъдете как ще се поздравяват учениците; как ще бъдат подредени чиновете им; какви мерки за физическо дистанциране по време на обедната почивка трябва да се спазват и как могат да изберат с кого ще седят или ще играят по време на почивките, а също и как могат да планират време с всички свои приятели през седмицата.

Здраве и хигиена на ръцете
Учителите трябва да се уверят, че учениците разбират предпазните мерки, които трябва да вземат, за да защитят себе си и другите. Измиването на ръцете е един от най-лесните и ефективни начини за борба с разпространението на микроби.
Научете ги на петте стъпки за миене на ръцете – намокрете ръцете с течаща вода; нанесете достатъчно сапун, за да покриете мокрите ръце; изтъркайте всички повърхности на ръцете – включително гърба, между пръстите и под ноктите, за поне 20 секунди. Можете да насърчите учениците да пеят песен, за да превърнете процеса в забавен навик. След това изплакнете обилно с течаща вода и изсушете ръцете с чиста кърпа или такава за еднократна употреба.
Ако в училището има ограничен достъп до мивка, течаща вода или сапун, използвайте дезинфектант за ръце, който съдържа поне 60% алкохол. Добре е да знаете, че студената и топлата вода са еднакво ефективни при унищожаването на микроби и вируси, стига да използвате сапун.
Насърчете учениците редовно да си мият ръцете и/или да ползват дезинфектанти за ръце в ключови моменти, като влизане и излизане от класната стая, докосване на повърхности, учебни материали, книги и след използване на кърпичка за издухване на носа.
Учениците трябва да кашлят и/или
да кихат в лакътя си. Ако обаче случайно го направят в/на ръцете си, инструктирайте ги незабавно да си измият ръцете или да нанесат дезинфектант за ръце. Ако учениците кихат или кашлят в дадена кърпичка, уверете се, че тя веднага се изхвърля и си мият ръцете.
Дори и с чисти ръце, насърчавайте учениците да избягват да докосват очите, носа и устата си. Микробите могат да се прехвърлят от тези зони върху чистите ръце и така да се разпространяват из класната стая.
Някои примерни практически стъпки, които можете да предприемете, включват: създаване на песен за почистване на ръцете; накарайте децата да нарисуват хигиенни плакати за класната стая; създайте ритуал за хигиена на ръцете – конкретно време през деня, например преди/след обяд, когато всички да си измият ръцете и/или да нанесат дезинфектант за ръце; покажете им физически как да си мият ръцете и да нанасят дезинфектант; въведете точкова система във вашата класна стая, като давате точки на учениците всеки път, когато си мият ръцете или прилагат дезинфектант.

Носене на маска в училищата
Ако във вашето училище се препоръчва носенето на маски от плат, уверете се, че учениците ви са запознати кога трябва да носят маски, сасно и с други свързани училищни политики, като например как да се изхвърлят използваните маски безопасно, за да се избегне рискът от замърсени маски в класните стаи и детските площадки.
Проверете дали учениците ви знаят как да си слагат, ползват и съхраняват маските правилно.
Трябва да се гарантира, че използването на маска не пречи на ученето. На нито едно дете не трябва да се отказва достъп до образование заради това, че не носи или няма маска, поради невъзможност да си осигури такава.
Ако имате ученици с увреждания във вашия клас, като загуба на слуха или слухови проблеми, помислете как тези деца могат да пропуснат възможностите за учене поради влошения речев сигнал, произтичащ от носенето на маска, която пречи да се види произнасянето и изражението на говорещите. Адаптирани прозрачни маски или използване на лицеви шлемове могат да бъдат алтернатива.

Почистване и дезинфекция
Поддържането на чистота и хигиена в класната стая изисква всекидневно почистване и дезинфекция на повърхности и предмети, които често се докосват – бюра, плотове, дръжки на врати, клавиатури, учебни предмети, кранове, телефони и играчки.
Незабавно почистване на повърхностите и предметите, които са видимо замърсени. А ако те са замърсени с телесни течности, използвайте ръкавици и други предпазни мерки, за да избегнете контакт с течността. Отстранете разлива и след това почистете и дезинфекцирайте повърхността.
Предложете няколко забавни идеи и правила на учениците си, за да се научат да избягват да докосват зони с висок риск в училището/класната стая. Например да не докосват парапета, докато се разхождат нагоре и надолу по стълбите, или да държите вратите на класната стая отворени, за да избегнете докосването на дръжките. Измислете ги заедно с децата и ги запишете на учебната дъска или на хартия за флипчарт. Създайте забавни напомняния – плакати, които могат да бъдат окачени в стаята и в коридорите, за да напомнят на другите да се придържат към санитарните правила.

Какво да предприемете, ако някой от вашите ученици изглежда болен ?
Най-честите симптоми са висока температура, кашлица и умора. Други симптоми могат да включват задух, болка или натиск в гърдите, болки в мускулите или тялото, главоболие, загуба на вкус или мирис, объркване, възпалено гърло, запушен нос или хрема, диария, гадене и повръщане, коремна болка и кожни обриви.
Ако ваш ученик прояви някой от симптомите, опитайте да му предоставите медицинска маска, ако има такава. Заведете го в предварително определена зона в училището близо до входа, където детето може да изчака, докато бъде взето.
В идеалния случай тази стая трябва да бъде добре проветрена. Ако има на разположение училищни медицински сестри, препоръчително е те да бъдат заедно с детето в зоната за изчакване. След вземането на ученика от неговите родители стаята трябва да бъде почистена и дезинфекцирана.
Помислете за всекидневен скрининг за телесна температура или чувство на треска през предходните 24 часа при влизане в сградата за всички служители, ученици и посетители за предварително идентифициране на болни лица.
Осигурете процедура за разделяне на болни ученици и служители от тези, които са добре – без да създавате напрежение. Информирайте родителите и се консултирайте с доставчици на здравни грижи / здравни органи, където е възможно. Може да се наложи учениците/служителите да бъдат насочени директно към здравно заведение в зависимост от ситуацията или да бъдат изпратени у дома.
Насърчете всички ученици да останат вкъщи и да се самоизолират, ако се почувстват зле.
Създайте свой собствен план за контрол на инфекциите. Обмислете всички възможни действия, които можете да предприемете, ако ученик ви съобщи, че се чувства зле през учебния ден.

Your Image Description

Свързани статии:

Когато ваксините побеждават болест, те я побеждават завинаги Как стандартите за преподаване ще подобрят качеството му* Емоционалното насилие над деца е най-разпространено Как да подредим „къщата“, която страда от дисбаланси

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Нобелова седмица

Следваща статия

Празнично за празника

Следваща статия
Празнично за празника

Празнично за празника

Да отстояваш детското бъдеще

Да отстояваш детското бъдеще

Свободата е право на избор

Свободата е право на избор

Последни публикации

  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"