Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 42, 2020

Да превърнеш паметник на културата в пристан на изкуствата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-10-2020
в Брой 42, 2020
A A

Проф. Тони Шекерджиева-Новак
е ректор на Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство и преподавател по класическо пеене и вокални ансамбли. Завършва Музикалното училище в Пловдив, а след това класическо пеене в бившата държавна консерватория. След дипломирането си е солист в Пловдивската опера, а по-късно и в Моцарт ансамбъл – Виена. Когато се завръща в България, прекратява сценичната си дейност и се отдава на педагогическа работа – първоначално в НУМТИ „Добрин Петков“, а след това
и в АМТИИ. Автор е на учебници и учебни помагала за студенти.
Проф. Новак е председател на Етичната комисия към Съвета на ректорите.

Проф. Новак, голямата новина за Академията е възстановяването на ремонтните дейности на Жълтото училище – паметник на културата от национално значение. След 3-годишно прекъсване, нови геоложки проучвания, поредица от срещи с експерти на различни институции, преработка на първоначалния проект и ново строително разрешително, реконструкцията отново е в активна фаза.
– Историята започва преди 10 години с благотворителните концерти на именити възпитаници на Академията, сред които Васко Василев, Теодосий Спасов и Бинка Добрева. Със събраните средства е финансиран първоначалният проект за реконструкция. Нека да припомним, че Жълтото училище е най-старата сграда в Пловдив, която все още се използва по предназначение. Тя е и първата новопостроена през Възраждането, за да служи за обучение. Високата порта позволява полагане на първия камък с благоволението на султан Абдул Азис. Условието е българите да съберат парите за градежа. Така те сами се облагат с данък, който да осигури нужните средства. В сградата на Плов-
дивското главно училище, създадено от Епархийското училище, първоначално започват да се подготвят свещеници. По-късно в него са учили Вазов, Каблешков, Дебелянов, а учители са били Петко Каравелов и Петко Р. Славейков. От 1964 г.
се ползва от АМТИИ.
Преди 7 години се подписва договор със строител след обществена поръчка, но работата прекъсва заради нужда от геоложки проучвания на основата. През януари 2018 г. е препоръчана преработка на проекта. Година по-късно Националният институт за недвижимо културно наследство съгласува промените. От фирмата за строителен надзор обаче дават становище за срещи между Министерството на културата, Камарата на строителите, Община Пловдив и АМТИИ относно безопасността на сградата и в резултат на дискусия се взима решение за повторна корекция на проекта. АМТИИ
се съобразява с препоръките и прави доработка.
Проектът е съгласуван с НИНКН на 20 януари 2020 г.
Документите са внесени в Община Пловдив на 1 юни, а на 23-ти влиза в сила издадената заповед за строителни дейности. През август започнахме преговорите с фирмата изпълнител за допълнително споразумение и от септември строителните дейности са възобновени.

– Оригиналната конструкция на сградата се запазва.
– Да. Трите етажа ще продължат да са свързани с дървена стълба, която ще бъде подсилена с метални конструкции и ще отговаря на всички противопожарни изисквания. Предвидени са ателиета и изложбена зала за художниците, компютърна зала за графичните дизайнери, както и зала за камерна музика. В сградата ще имат свои зали Академичният китарен състав и Академичният оперен театър. Учебните зали ще са на втория и третия етаж. Целта е да обединим всички изкуства.

– Тригодишното прекъсване доведе до оскъпяване на ремонта. Имате ли осигурени нужните средства, за да го довършите?
– Преди три години АМТИИ получи целево от държавата 1,1 млн. лева за ремонта, а Община Пловдив добави още 100 000. Тази година успях да договоря с МОН 200 000, за което съм изключително благодарна на министър Красимир Вълчев. Той оцени колко важен е нашият проект. Ние ще добавим още от капиталовата програма на висшето училище. Сумата, с която ще се извърши реконструкцията, става 1,5 млн. лева с ДДС. Оскъпяването е с близо 400 000 лева от първоначално определената. За 305 дни Жълтото училище трябва да бъде възкресено в автентичния си вид, в който е построено през 1868 г., и се надявам да отвори врати през следващата учебна година.

– Отчетохте отлична кампания, въпреки че проведохте приемните изпити онлайн. Как се организира обучение по изкуства в епидемична обстановка?
– Обучението ни започна присъствено. Хибридно се обучават големите групи, защото базата, с която разполагаме, не ни позволява да осигурим нужните мерки за безопасност. По тази причина част от преподавателите са избрали хибридно обучение – 10 студенти са в аудиториите, останалите са онлайн. Преподавателят сменя непрекъснато тези групи, за да е в контакт с всички. Даваме възможност лекционните курсове да са изцяло в електронна среда. Индивидуални са упражненията в малки групи. Трябва да бъдем внимателни, за да имаме възможност да завършим присъствено първия семестър. За мен най-важно е здравето на студентите и на колегите. Децата са по-устойчиви, но има преподаватели в рискова възраст и е наложително да се спазват мерките.

– А как се осъществяват репетициите на представителните състави?
– Хоровете и академичните състави провеждат репетиции в големи зали. Все още има приток на чист въздух, защото времето е топло. Едновременно с това се прави дезинфекция на два часа, което се отразява доста на бюджета, но такава е ситуацията.

– Успяхте да привлечете и доста чуждестранни студенти.
– Така е. Студентите ни от Китай изобщо не са се прибирали у дома заради COVID-19. Иначе нямаше да могат да се върнат обрат-
но заради рестриктивните мерки там. Имаме трима зачислени докторанти от Китай – певци, които сега първо ще преминат онлайн обучение по български език. Когато успеят да дойдат в Пловдив, ще им предложим упражнения. Можем да се похвалим със студенти от Сърбия, Гърция, Северна Македония, Украйна, Молдова. Изключително съм щастлива, че мои възпитаници от Гърция и Турция успяха да намерят реализация в България. Явиха се на конкурси и при изключително силна конкуренция ги спечелиха и са вече част от трупата на Опера Пловдив. Взаимодействието между културните институции и висшето образование е налице. При нас се обучават в бакалавърски и магистърски програми и таланти от Финландия, САЩ, Австрия, Швеция, Япония.

– Различни коментари се чуха по повод договорите за управление, които висшите училища ще сключват с министъра на образованието. Вие как тълкувате тази част от промените в Закона за висшето образование?
– Вече подписах договора и съм го изпратила в МОН. Лично ще бъда от тези ректори, които ще получат по-добро заплащане въз основа на договорите с министъра. Академията винаги е внимавала със заплатите на ректора. Не съм особено съгласна с уравнивиловката, но пък тя дава справедливост в очите на обществото. Ние подписваме договор с министъра, за да изпълняваме политиките на МОН. Което и досега е следвало да бъде така. Това не означава, че губим своята свобода за развитие, но следва да се съобразяваме с националните приоритети за развитие на висшето образование.
– Оглавихте Етичната комисия към Съвета на ректорите. Има ли вече казуси, които чакат разрешаване?
– За момента, не. Ще бъда най-щастливата, ако тази комисия няма никаква дейност.

Your Image Description

Свързани статии:

Детето е личност. Не бива да го неглижираме Виртуална медицина – защо не Училище като приказка Компютърно моделиране в прогимназията

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Национални научноиновационни комплекси

Следваща статия

Виртуална медицина – защо не

Следваща статия
Виртуална медицина – защо не

Виртуална медицина – защо не

Юрист поема академичното посредничество

Юрист поема академичното посредничество

В ход е дигиталното обучение

Бизнесът среща бъдещи кадри

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"