Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 42, 2020

Да учиш винаги и навсякъде

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-10-2020
в Брой 42, 2020
A A

По материали
от чуждия печат

Стремителното развитие на науката и технологиите изисква от човека също да се развива и да култивира способност за адаптация към новите условия. В тази връзка, голямо внимание в съвременния свят се отделя на създаването на условия за самообразование. Развиват се нови възгледи за образователния процес, неговите възможности и задачи. Непрекъснатият процес на обучение в съвременния свят, или хютагогика, е не просто процес на получаване на допълнителни знания, но и цяла философия: да учиш винаги и навсякъде, през целия си живот.
Терминът хютагогика (или евтагогика) е въведен от Стюарт Хасе и Крис Кениън през 2000 г.
в съвместния им труд „От андрагогика към хютагогика“. Авторите разглеждат хютагогиката като нов подход към организацията на обучението за възрастни, като учение за самообразованието – тоест за това как самостоятелно да учим през XXI век. Основният принцип на подхода гласи, че ученикът стои в центъра на собственото си обучение и следователно то трябва да се разглежда като ученик ориентирано. С други думи, в обучението главната роля не е на предмета на обучение или на педагога, който го преподава, а на самия ученик, изучаващ материята.
Първата част на термина евтагогика е конструирана от гръцките думи ευρετικός (евретикос) „откривам, изяснявам, узнавам“, εφευρετικός (ефевретикос) –
„изобретателен“, εύρημα (еврема) – „намирам“. Втората част отвежда към гръцкото аγω (аго) – „водя“, по аналогия с такива термини като педагогика и андрагогика. Така в семантиката на думата е заложен смисълът „води към изобретения, открития, находки, изводи“.
От появата си в теорията терминът евтагогика намира практическо приложение, особено в електронното обучение. И все пак по-разпространен е вторият вариант на термина – хютагогика.
Принципите на хютагогиката получават широко разпространение. Смисълът на новия подход не е принципно нов. Той подразбира излизане извън рамките на училищното и висшето образование и мотивира хората от по-старото поколение към постоянно саморазвитие и усъвършенстване на професионалните им навици. Хютагогиката е ориентирана преди всичко към съзнателното включване на всеки човек в процеса на обучение, както и привличане вниманието на педагогическото общество към търсене на нови ефективни методи за образование.
Що е непрекъснато образование
Това е общият ръст професионални знания и навици на човека в сферата на неговата дейност. Тази практика позволява на професионалистите да остават актуални и търсени в трудовата среда.
Терминът за първи път е споменат през 1968 г. в материали на ЮНЕСКО, а през 1972 г. е взето решение непрекъснатото образование да се признава за основна конструкция на бъдещите реформи в образованието.
Хютагогиката спомага за решаването на следните ключови задачи, поддържащи базовото и допълнителното обучение:
– подготовката на човека и адаптацията му към съвременните условия;
– обновяването на знанията с цел съвременната адаптация към пос-
тоянно променящите се условия;
– разностранно развитие на лич-
ността, формиране на мироглед, както и нравствени и естетически интереси, съответстващи на съвременните потребности.
Основни принципи
Способността да възприема информация, се променя у човека през целия му живот. Например повечето възрастни не могат да учат със същия успех както младите студенти. Непрекъснатото образование осигурява най-подходящите формати за обучение за всяка категория учащи се. Гъвкавостта и универсалността се базират на няколко основни принципа.
Хуманизъм – обучаващият се е свободен самостоятелно да избира формата, срока и вида на обучението.
Демократизъм – образованието е достъпно във всяка възраст поради разнообразието от формати на обучение.
Мобилност – многообразие от средства и способи за непрекъснато обучение. Принципът е ориентиран към използването на методически системи и технологии, позволяващи увеличаването на продуктивността на ученето.
Изпреварване – подразбира прогнозирането на обществените нужди. Учебните заведения, базиращи се на системата за непрекъснато образование, бързо обновяват дейността си в съответствие с изискванията на съвременното общество. Използват се нови форми, методи и средства за обучение или преподготовка на специалистите.
Откритост – принципът е основан на привличането към обучението на всички желаещи независимо от възрастта, нивото на подготовка и сферата на основната дейност.
Съвременните изисквания към образованието (и самообразованието) променят девиза „Знания за цял живот“, който в съвременната реалност звучи като „Знания през целия живот“. Тъй като хютагогиката се развива относително отскоро, основополагащите принципи постоянно се допълват с оглед потребностите в развитието на образованието.

Your Image Description

Свързани статии:

Младите срещу пандемията Време на карантина и за изучаване на чужди езици Юли, време за българско кино Солидарен туризъм

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Ера на изчезване

Следваща статия

Нобелова седмица

Следваща статия
Нобелова седмица

Нобелова седмица

База за устойчиви изследвания

База за устойчиви изследвания

Национални научноиновационни комплекси

Национални научноиновационни комплекси

Последни публикации

  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"