Имат ли родителите отношение към образованието на децата си, нещата се случват, убедени са в бургаското ОУ „Н. Геров“
Последни уточнения за новата учебна година, и най-вече как да се опази здравето на тези 600 деца, чиито родители са ги поверили на екипа на ОУ „Найден Геров“ в бургаския
кв. „Меден рудник“. Затова срещите и разговорите в бургаското училище започват не с домакина – директора Лазар Налбантов, а с преподавателя по математика и информационни технологии Бистра Кавказова. Тя е сред главните действащи лица през втория срок на учебната 2019/2020 г. и има какво да разкаже. Преподава „Информационни технологии“ и заедно с колежката със същата специалност – математика и информатика, правят всичко възможно, за да се осъществи плавният преход от обучение в класните стаи към такова от разстояние.
„От 2009 г. имаме електронно училище с използване на платформата Moodle. За електронно обучение ни запали Димитрина Тодорова, сега директор на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в града.
Тя ни помогна да инсталираме платформата. Така се наредихме сред първите училища, които започнаха да работят с нея“, припомня си Кавказова. Първи по новия и непознат, към онзи момент път тръгват математиците и информатиците. „Постепенно създадохме и продължаваме да попълваме много добра база данни почти за всички класове и по всички предмети. Това разнообрази уроците. Подобряват се уменията за самоподготовка и самопроверка на учениците. Всяко подбира най-интересното за себе си и това го мотивира да трупа все повече знания. Учителят качва тестове и за самопроверка.“
През 2012 г. се провежда национален конкурс „Иновативни практики в управлението“, а
ОУ „Найден Геров“ е едно от четирите училища, които представят област Бургас. „Това ни даде възможност всички да се подготвим за работа в електронна среда“, разказва преподавателката.
Днес всички ученици в ОУ „Найден Геров“ имат профили, а на малките помагат и родителите. „На децата им е интересно. Те са от поколението, което се чувства естествено в електронната среда“, продължава разказа си Кавказова. Уточнява, че училището се е погрижило да осигури крайни устройс-
тва на деца, които не разполагат с такива. Те могат да останат след часовете в училище, за да довършат тест или проект, да се консултират с преподавателя по даден предмет.
И тогава идва датата 13 март 2020 г. Използваните платформи за комуникации се сриват, затова се създава група на учителите в една от социалните мрежи. През друга платформа започват всекидневни онлайн срещи и обучения на учителите в Moodle.
„Помагахме си взаимно, оказвах-
ме помощ на тези, на които за първи път им се налагаше да работят изцяло в електронна среда“, разказва учителката. И усилията се отплащат – на 100% седмокласниците са включени в учебния процес, а подготовката им за външното оценяване продължава без прекъсване. Учителите наблюдават и участието на децата „в клас“. Своевременно алармират родителите за непредвидени „отсъствия“. Самите родители също бързо се организират, обменят идеи, отправят препоръки към учителите, а чрез електронния дневник получават обратна връзка за децата. „Дори неформалните комуникации изиграха положителна роля за това училищният живот да не прекъсва“, продължава Кавказова. Затова е убедена, че ако утре поредна грипна вълна ни залее, за ваканция и дума не може да става. Просто учебният процес ще продължи със същите темпове като в реалната класна стая. Учителите са подготвени. Непрекъснато попълват банките с електронни ресурси.
Малко по-трудно стои въпросът с най-малките, където взаимодействието ученик – родител – учител – училище тепърва си пробива път и всички страни в учебния процес се „учат“ на партньорство. „Важното е да го има сериозното отношение на родителите към образованието на децата им. Тогава нещата много по-леко се случват“, убедена е Кавказова.
А на въпроса оправдани ли са опасенията, че е настъпила ерата на поколенията, за които все по-трудна ще става реалната комуникация, тя отговаря така: „Не е възможно с „конвенционални“ методи от XX век да мотивираш дете от XXI век. Много зависи от семейството, от отношението му към образованието и ангажираността му с бъдещето на новото поколение. Говорим за мотивацията на ученика, а тя се създава първо в семейството. Задачата на училището е да я надгражда и развива.“
А доколко в ОУ „Найден Геров“ успяват, говорят добрите резултати от националното външно оценяване на седмокласниците. „Резултатите и по български, и по математика са над средните за страната“, включва се в разговора директорът Лазар Налбантов. За месеца, в който той е начело на кварталното школо, наблюденията му са, че е попаднал сред изключително мотивиран екип. И оттук – успехите на децата. „Ние сме обикновено квартално училище. Имаме и немалко деца от семейства без особено отношение към образованието им, както и 22 деца със специални образователни потребности. Но екипът успява и децата също напредват“, казва директорът. И дава за пример случващото се със завършилите седмокласници. Немалка част отиват в езиковите и природо-математическата гимназии. Но на 100% 65-те седмокласници продължават в гимназиалната степен, което е показателно за положените усилия от всички, включително от двамата ресурсни учители, логопеда, психолога и педагогическия съветник. (Последният следи за отсъствията на децата и своевременно да алармира училищното ръководство и семействата. Той „поддържа огъня“ и на Механизма за обхват, за да не отпадне и едно дете по време на карантината.)
На смяна идва новият випуск от над 80 първокласници. „Това не може да не ни радва при това намаляване на броя на децата в цялата страна. Да не говорим, че само в нашия квартал – „Меден рудник“, има 4 училища – пояснява директорът. – При нас го няма това съперничество. „Конкуренцията“ ни е на попрището на успеваемостта на учениците и това ни провокира да поддържаме необходимото качество на учебния процес.“
Директорът изрично подчертава, че принос за това имат и традициите в образованието, които хората от района пазят. Това са най-вече преселници от Странджа и Сакар. А жителите на някогашната махала Кара баир (днес „Меден рудник“) също имат своята история и любов към учението. Още през далечната 1926 г. откриват първото училище – днес негов правоприемник е
ОУ „Найден Геров“, и с това с право се гордеят и учители и ученици. „Традициите са силни и идеята ни е да ги развиваме, благодарение и с подкрепата на Националната програма за занимания по интереси. Наблюдавам, че и родителите освен успеваемостта в училище искат децата им да имат възможности да развиват своите таланти и да се изявяват пред общността“, казва директорът. Работата не е прекъсвала дори през летните месеци, тогава са организирали заниманията по интереси. И децата са ги посещавали с удоволствие. „Разписахме допълнителен график, като заниманията продължиха включително до 14 септември“, пояснява Лазар Налбантов. Групи по интереси са 13. Лятото е и времето за наваксване на пропуснатото. „Реално това лято училището нито за ден не затвори врати“, обобщава директорът.
Той и колегите му спокойно гледат на новата учебна година. Организацията е направена, съоб-
разена е със сградния фонд и броя на децата. Проблеми, разбира се, има. Един от тях е осигуряването на топла вода. „Но няма невъзможни неща. Една от първите ми задачи е да се ремонтират основно санитарните възли и ВиК мрежата. Разговаряме с Общината как и в какви срокове може да се изпълни планираното“, казва Налбантов. Впечатлен е от вниманието, с което местната власт се отнася към проблемите на училището. Дава за пример общинската програма на Бургас „Първокласно начало“, с която коренно се променят класните стаи на първолаците.
„Така сме организирали работата, че в повечето стаи да има всичко необходимо за провеждане на модерен учебен процес. И да не се налага учителят да разнася по стаите със себе си това, което му е необходимо. За съжаление, ще пустее кабинетът по биология, изграден отново по проект“, казва директорът. А учителите по природни науки, се надяват в „Найден Геров“ да се изгради и система от STEM кабинети.
Лазар Налбантов има и своя теория за иновативността. „Да направиш козметичен ремонт на един учебен план и да поискаш да се наредиш с това сред иновативните училища – не мисля, че това е идеята на МОН. Ако вървим по пътя на най-малкото съпротивление, в един момент всички ще станем иновативни и ще изкривим иначе прекрасната идея. Но не се отказваме и продължаваме по пътя на промените. А всички, които мислят като нас – родители, бивши възпитаници, са добре дошли в семейството на ОУ „Найден Геров“.“
В ОУ „Найден Геров“ са
въвели нови предмети в рамките на избираемите учебни часове – „Управление на лични финанси“, „Гражданско образование“, „Предприемачество“. „Работим, предлагаме нови и нови неща, но ни липсва публичността на това, което правим, на усилията, които влагаме“, пояснява Бистра Кавказова.
А личният й опит от предмета „Управление на личните финанси“ й подсказва, че това са неща от живота, с които децата рано или късно ще се сблъскат. Те го знаят и се интересуват.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg