Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 42, 2020

Умението да се радваш на успехите си

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-10-2020
в Брой 42, 2020
A A
ОУ „Найден Геров“ се радва на голям интерес от страна на родители,
които предпочитат да запишат
в него своите деца

Последни уточнения за новата учебна година, и най-вече как да се опази здравето на тези 600 деца, чиито родители са ги поверили на екипа на ОУ „Найден Геров“ в бургаския
кв. „Меден рудник“. Затова срещите и разговорите в бургаското училище започват не с домакина – директора Лазар Налбантов, а с преподавателя по математика и информационни технологии Бистра Кавказова. Тя е сред главните действащи лица през втория срок на учебната 2019/2020 г. и има какво да разкаже. Преподава „Информационни технологии“ и заедно с колежката със същата специалност – математика и информатика, правят всичко възможно, за да се осъществи плавният преход от обучение в класните стаи към такова от разстояние.
„От 2009 г. имаме електронно училище с използване на платформата Moodle. За електронно обучение ни запали Димитрина Тодорова, сега директор на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в града.
Тя ни помогна да инсталираме платформата. Така се наредихме сред първите училища, които започнаха да работят с нея“, припомня си Кавказова. Първи по новия и непознат, към онзи момент път тръгват математиците и информатиците. „Постепенно създадохме и продължаваме да попълваме много добра база данни почти за всички класове и по всички предмети. Това разнообрази уроците. Подобряват се уменията за самоподготовка и самопроверка на учениците. Всяко подбира най-интересното за себе си и това го мотивира да трупа все повече знания. Учителят качва тестове и за самопроверка.“
През 2012 г. се провежда национален конкурс „Иновативни практики в управлението“, а
ОУ „Найден Геров“ е едно от четирите училища, които представят област Бургас. „Това ни даде възможност всички да се подготвим за работа в електронна среда“, разказва преподавателката.
Днес всички ученици в ОУ „Найден Геров“ имат профили, а на малките помагат и родителите. „На децата им е интересно. Те са от поколението, което се чувства естествено в електронната среда“, продължава разказа си Кавказова. Уточнява, че училището се е погрижило да осигури крайни устройс-
тва на деца, които не разполагат с такива. Те могат да останат след часовете в училище, за да довършат тест или проект, да се консултират с преподавателя по даден предмет.
И тогава идва датата 13 март 2020 г. Използваните платформи за комуникации се сриват, затова се създава група на учителите в една от социалните мрежи. През друга платформа започват всекидневни онлайн срещи и обучения на учителите в Moodle.
„Помагахме си взаимно, оказвах-
ме помощ на тези, на които за първи път им се налагаше да работят изцяло в електронна среда“, разказва учителката. И усилията се отплащат – на 100% седмокласниците са включени в учебния процес, а подготовката им за външното оценяване продължава без прекъсване. Учителите наблюдават и участието на децата „в клас“. Своевременно алармират родителите за непредвидени „отсъствия“. Самите родители също бързо се организират, обменят идеи, отправят препоръки към учителите, а чрез електронния дневник получават обратна връзка за децата. „Дори неформалните комуникации изиграха положителна роля за това училищният живот да не прекъсва“, продължава Кавказова. Затова е убедена, че ако утре поредна грипна вълна ни залее, за ваканция и дума не може да става. Просто учебният процес ще продължи със същите темпове като в реалната класна стая. Учителите са подготвени. Непрекъснато попълват банките с електронни ресурси.
Малко по-трудно стои въпросът с най-малките, където взаимодействието ученик – родител – учител – училище тепърва си пробива път и всички страни в учебния процес се „учат“ на партньорство. „Важното е да го има сериозното отношение на родителите към образованието на децата им. Тогава нещата много по-леко се случват“, убедена е Кавказова.
А на въпроса оправдани ли са опасенията, че е настъпила ерата на поколенията, за които все по-трудна ще става реалната комуникация, тя отговаря така: „Не е възможно с „конвенционални“ методи от XX век да мотивираш дете от XXI век. Много зависи от семейството, от отношението му към образованието и ангажираността му с бъдещето на новото поколение. Говорим за мотивацията на ученика, а тя се създава първо в семейството. Задачата на училището е да я надгражда и развива.“
А доколко в ОУ „Найден Геров“ успяват, говорят добрите резултати от националното външно оценяване на седмокласниците. „Резултатите и по български, и по математика са над средните за страната“, включва се в разговора директорът Лазар Налбантов. За месеца, в който той е начело на кварталното школо, наблюденията му са, че е попаднал сред изключително мотивиран екип. И оттук – успехите на децата. „Ние сме обикновено квартално училище. Имаме и немалко деца от семейства без особено отношение към образованието им, както и 22 деца със специални образователни потребности. Но екипът успява и децата също напредват“, казва директорът. И дава за пример случващото се със завършилите седмокласници. Немалка част отиват в езиковите и природо-математическата гимназии. Но на 100% 65-те седмокласници продължават в гимназиалната степен, което е показателно за положените усилия от всички, включително от двамата ресурсни учители, логопеда, психолога и педагогическия съветник. (Последният следи за отсъствията на децата и своевременно да алармира училищното ръководство и семействата. Той „поддържа огъня“ и на Механизма за обхват, за да не отпадне и едно дете по време на карантината.)
На смяна идва новият випуск от над 80 първокласници. „Това не може да не ни радва при това намаляване на броя на децата в цялата страна. Да не говорим, че само в нашия квартал – „Меден рудник“, има 4 училища – пояснява директорът. – При нас го няма това съперничество. „Конкуренцията“ ни е на попрището на успеваемостта на учениците и това ни провокира да поддържаме необходимото качество на учебния процес.“
Директорът изрично подчертава, че принос за това имат и традициите в образованието, които хората от района пазят. Това са най-вече преселници от Странджа и Сакар. А жителите на някогашната махала Кара баир (днес „Меден рудник“) също имат своята история и любов към учението. Още през далечната 1926 г. откриват първото училище – днес негов правоприемник е
ОУ „Найден Геров“, и с това с право се гордеят и учители и ученици. „Традициите са силни и идеята ни е да ги развиваме, благодарение и с подкрепата на Националната програма за занимания по интереси. Наблюдавам, че и родителите освен успеваемостта в училище искат децата им да имат възможности да развиват своите таланти и да се изявяват пред общността“, казва директорът. Работата не е прекъсвала дори през летните месеци, тогава са организирали заниманията по интереси. И децата са ги посещавали с удоволствие. „Разписахме допълнителен график, като заниманията продължиха включително до 14 септември“, пояснява Лазар Налбантов. Групи по интереси са 13. Лятото е и времето за наваксване на пропуснатото. „Реално това лято училището нито за ден не затвори врати“, обобщава директорът.
Той и колегите му спокойно гледат на новата учебна година. Организацията е направена, съоб-
разена е със сградния фонд и броя на децата. Проблеми, разбира се, има. Един от тях е осигуряването на топла вода. „Но няма невъзможни неща. Една от първите ми задачи е да се ремонтират основно санитарните възли и ВиК мрежата. Разговаряме с Общината как и в какви срокове може да се изпълни планираното“, казва Налбантов. Впечатлен е от вниманието, с което местната власт се отнася към проблемите на училището. Дава за пример общинската програма на Бургас „Първокласно начало“, с която коренно се променят класните стаи на първолаците.
„Така сме организирали работата, че в повечето стаи да има всичко необходимо за провеждане на модерен учебен процес. И да не се налага учителят да разнася по стаите със себе си това, което му е необходимо. За съжаление, ще пустее кабинетът по биология, изграден отново по проект“, казва директорът. А учителите по природни науки, се надяват в „Найден Геров“ да се изгради и система от STEM кабинети.
Лазар Налбантов има и своя теория за иновативността. „Да направиш козметичен ремонт на един учебен план и да поискаш да се наредиш с това сред иновативните училища – не мисля, че това е идеята на МОН. Ако вървим по пътя на най-малкото съпротивление, в един момент всички ще станем иновативни и ще изкривим иначе прекрасната идея. Но не се отказваме и продължаваме по пътя на промените. А всички, които мислят като нас – родители, бивши възпитаници, са добре дошли в семейството на ОУ „Найден Геров“.“

 

В ОУ „Найден Геров“ са
въвели нови предмети в рамките на избираемите учебни часове – „Управление на лични финанси“, „Гражданско образование“, „Предприемачество“. „Работим, предлагаме нови и нови неща, но ни липсва публичността на това, което правим, на усилията, които влагаме“, пояснява Бистра Кавказова.
А личният й опит от предмета „Управление на личните финанси“ й подсказва, че това са неща от живота, с които децата рано или късно ще се сблъскат. Те го знаят и се интересуват.

Your Image Description

Свързани статии:

СУ „Васил Левски“ – ХасковоВсяко дете трябва да се чувства желано Училище до границата В Славейковото училище има баланс на опит и младост Самоковското Митрово даскало посреща гости от близо и далеч

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Родителите са ключът към приобщаването

Следваща статия

Място на разбирателство

Следваща статия
Място на разбирателство

Място на разбирателство

Училище като приказка

Училище като приказка

Габрово стана център  на ученето през целия живот

Габрово стана център на ученето през целия живот

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"