Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 44, 2020

Професии с поглед към бъдещето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
28-10-2020
в Брой 44, 2020
A A
Директорката на Професионалната гимназия по селско стопанство „Никола Пушкаров“ инж. Теменуга Тодорова много се гордее с успехите на учениците си

Професионалната гимназия по селско стопанство „Никола Пушкаров“ в Попово е сред най-предпочитаните училища в област Търговище. В нея учат 458 ученици, като 16 от тях са в самостоятелна форма. Спектърът от специалности, които изучават децата там, е доста широк – от чисто селскостопански до икономически. Професиите, които могат да практикуват техните възпитаници след завършване на образованието си също са доста разнообразни – техник на селскостопанска техника, техник растениевъд, агроеколог, фермер, готвач, сътрудник в малък и среден бизнес, икономист, офис мениджър и организатор на туристическа агентска дейност.
„Професионалните направления, които предлагаме, са актуални на пазара на труда. Доказателството за това е, че учениците ни веднага си намират работа“, казва директорката на гимназията инж. Теменуга Тодорова. И посочва, че през последните години най-предпочитани са техник на селскостопанска техника и готвач. Засиления интерес към земеделието обяснява с навлизането на механизацията в сектора – много дейности, които преди са се извършвали ръчно, вече се осъществяват с помощта на машини. За избора на професия допринася и местоположението на Попово. „Районът ни е земеделски и тук развиват дейност много родни и чужди компании, които търсят кадри, а ние се опитваме да им ги осигурим“, отбелязва директорката.
Професионалната гимназия разполага с богат машинно-тракторен парк, оборудван с нова и модерна техника. През годините той постоянно се е обновявал по националните програми на МОН и със собствени средства на училището.
Практическите упражнения на учениците се водят на 700 дка обработваема земя. Там те работят с машинно-тракторни агрегати и извършват всички основни агротехнически мероприятия. Под зоркото око на учителите си със собствените си ръце отглеждат пшеница, ечемик, слънчоглед и царевица. Освен това в опитното поле децата се грижат и за лозя и овощни дръвчета. Имат и учебна ферма, в която младежите прилагат на практика всичко усвоено в час.
За учениците от специалността „Производство на кулинарни изделия и напитки“ школото е подсигурило две учебни кухни, а за целите на паралелката „Организатор на туристическа агентска дейност“ има учебен хотел, разположен в общежитието на гимназията.
Оттам планират от догодина да предлагат и дуална форма. Ще се опитат да го въведат за някои от съществуващите паралелки, но ако се наложи, ще направят и нови. „Получих-
ме заявка от работодател от Попово, който се занимава с изработка на мебели. Помоли ни да направим такава паралелка в дуална форма на обучение. Не сме работили в това направление, но сме оптимисти и се надяваме да успеем да се справим“, казва инж. Тодорова. С това продължават политиката си да отговарят на нуждите на пазара на труда в града – стремят се да обучават такива кадри, от каквито бизнесът има полза.
По този начин гарантират и работа на всеки свой възпитаник. „За да бъде успешно дуалното обучение, е важно да има заявка от работодателя. Много по-лесно, отколкото самото училище да провокира интерес у работодатели“, категорична е директорката.
Всички ученици в селскостопанската гимназия учат като първи чужд език английски, а вторият е по избор – немски или руски. Възпитаниците им се представят много добре на държавните зрелостни и квалификационни изпити след XII клас. Благодарение на професионалната подготовка някои от тях веднага започват работа, други решават да продължат в университет.
В училището има и богата извънкласна дейност – клубовете в гимназията са 11. За децата с артистични заложби има уроци по театрално майсторство, фотография и артателие, а за учениците с уклон към природните науки – биология.
Децата със СОП в гимназията са 21. С тях работят двама ресурсни учители и педагогически съветник. „Всички педагози при нас се съобразяват с индивидуалните им потребности“, отбелязва инж. Тодорова. По думите ресурсните учители трябва да бъдат назначени в училището, защото само по този начин биха могли истински да помогнат на учениците.
Любопитен факт е, че ПГСС „Никола Пушкаров“ е първата иновативна гимназия в област Търговище. Миналата година получава статут на иновативно училище за една година с предложението си за „Виртуална разходка“. Тази година училището отново е обявено за иновативно, но този път за три години. В проекта им „Общуваме с миналото с поглед към бъдещето – професии за устойчиво развитие“ е заложено разработването на нови учебни програми, методи на обучение и иновативни продукти. Поставили са си за цел да стимулират и мотивират учениците си да се стремят към устойчиво бъдеще, основано на зелена кариера, креативност и STEM технологии. Иновацията им обхваща целия випуск от IX клас.
В учебната програма е включено изучаването на традициите по отглеждане на земеделски култури в региона, управление на бизнес, готварство, приготвяне на ястия и почитане на обичаи, приложени в съвременните условия. Въведени са и два нови предмета – „Зелени алтернативи“ и STEM.
Децата участват и в много конкурси от Националния календар на МОН. Активно се включват в олимпиади, спортни съревнования и състезания по професии. Едно от тях е „Млад фермер“, където редовно печелят призовите места.
Тази година предстои да реализират и проект за мобилност по „Еразъм“ – „Два пътя една цел успешен старт в кариерата“. Учениците ще бъдат на практика в две групи в Италия и Испания. Планира се пътуването да бъде през следващата календарна година февруари – март и се надяват епидемичната обстановка в двете страни да не възпрепятства заминаването им.

Your Image Description

Свързани статии:

Наследници на Паисий Добри практики за ученето чрез правене Заедно към успеха Средище, където се раждат идеи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Добри практики за ученето чрез правене

Следваща статия

Заедно към успеха

Следваща статия
Заедно към успеха

Заедно към успеха

Нов ръст на парите  за образование

Нов ръст на парите за образование

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Наши спортни проекти с финансиране от ЕС

Последни публикации

  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"