Изучаване на различни видове изкуства в електронна среда от разстояние. Допреди година едва ли някой си е представял, че това ще бъде необходима мярка за опазване здравето на децата и преподавателите, както и единствен стил на работа, продиктуван от пандемията от COVID-19. Осем месеца след доказания първи случай на заболял в страната, възпитаниците на школите на ЦПЛР – Общински детски комплекс, Варна, и техните преподаватели са изправени пред това предизвикателство. Със сигурност обучението в електронна среда има своите силни и слаби страни и променя всекидневието на всички по веригата. Но то е и своеобразна атестация за учителите, които в тези трудни времена трябва да проявяват много повече творчество, креативност и гъвкавост в своята работа.
„Смятам хореографията за един от задължителните аспекти за възпитанието на хармонична личност“, казва Слава Тобак – ръководител на школа „Вива денс“ при ОДК. Танцът дава дисцип-
лина и концентрация, учи на трудолюбие, спомага за естетическото възпитание на подрастващите. „Предизвикателство е да развиваш тези качества в условия на изолация. Добрата страна на електронното обучение е, че родителите могат да добият представа за това с какво се занимава тяхното дете, както и за различните методи, които използва учителят“, допълва Тобак. И подчертава, че нищо не може да замести пропитата с пот балетна зала.
„Предизвикателствата при работа в електронна среда са много, тъй като работата с децата се случва по напълно различен начин“, споделя Георги Кючуков – художествен ръководител на вокален ансамбъл „Звездни струни“. Той е на мнение, че чрез иновативни методи преподавателите успяват да запазят интереса към изкуството у децата. „Използвам различни музикални игри, в които учениците измислят свои мелодии и текстове. Успяхме да направим и записи на някои от любимите им песни“, допълва той.
Ръководителката на кино школа „Братя Люмиер“ Елица Матеева е убедена, че работата в електронна среда не предлага същия диапазон от емоции и това е причина някои от децата да отказват да влизат в онлайн час. „Ето защо в тази среда трябва да бъдем много по-комбинативни и да предложим повече импровизационни игрови модели“, отбелязва тя.
Към сложната ситуация с гъвкавост и креативност подхожда и Илиана Бораджиева – ръководител на школата по изобразително изкуство „Импресия“. „Осъзнавам колко е сложно за родителите да организират едно дете да работи творчески дейности, при положение че трябва да следят и контролират задължителното обучение в училище и да обгрижват дома и семействата си. Но основното е, че дейностите, които предлагаме, са разтоварващи“, казва Бораджиева.
В работата си в електронна среда учителите използват както социалните мрежи, така и различни платформи.
Ръководителите на детски вокален ансамбъл „Сребърни звънчета“ Юлия Недева и Гарине Пюзантян измислят музикални задачи, правят видеозаписи на упражнения за разпяване, записват отделни гласове и изпробват начини за репетиции. Техните възпитаници участват и в национални и международни онлайн конкурси, където печелят призови места.
„Оказва се, че обучението в електронна среда не само е възможно, но и децата наистина могат да затвърдят, допълнят и придобият нови знания. Времето в залата понякога не е достатъчно за всичко, на което искаме да ги научим“, отбелязва Ирена Станева – хореограф на танцов ансамбъл „Българче“ при ЦПЛР – ОДК. Упражненията, които тя дава на своите възпитаници, са продължение на теорията и предлагат възможност за поддържане на физическата им форма.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg