Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Издания
Начало Новини Новини 2020 Брой 5, 2020

Палè, палет или палета?

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-01-2020
в Брой 5, 2020
A A

Диана БЛАГОЕВА*

Палета е съществително от женски род със значение „дървено или метално приспособление с една или няколко плоскости, една под друга, използвано за поставяне и подреждане на стоки с цел по-лесното им товарене и разтоварване“ („Речник на българския език“, т. 12). Думата е заета от френски (palette) и е адаптирана морфологично с окончание за женски род –а (като множество други френски заемки: багета, пинсета, пипета, розета). Наред с една палета (много палети) обаче се натъкваме и на форми като едно палè (много палèта) и един палет (много палети), срв. следните примери от съвременни вестници:

Едно празно пале веднага може да се разглоби и превърне в панел за таван.

В едно от палетата с авточасти митничарите откриват и бойно огнестрелно оръжие.

Поради проблем с един палет се наложило да спре работата в склада.

След като палетът стане негоден за употреба, той се унищожава и използва за огрев.

Тук не става дума за родово вариране на съществителното, а за неправилна употреба. Думи палè и палет не съществуват. Това показва и справката с „Официален правописен речник на българския език“, в който откриваме само палета.

Объркването се дължи най-вероятно на неправилно „разкодиране“ на формите на заемката. Както съществителните от женски род, така и повечето многосрични съществителни от мъжки род получават в множествено число окончание –и. Поради това формата палети погрешно би могла да се възприеме от някои като множествена форма на съществително от мъжки род (по аналогия с котлет – котлети, лорнет – лорнети). Формите палèта и палèтата пък биха могли погрешно да се сметнат съответно за нечленувана и членувана множествена форма на съществително от среден род (по аналогия с поле – полета – полетата, роле – ролета – ролетата).

 

* Проф. д-р Диана Благоева работи в Секцията за българска лексикология и лексикография на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“.

Your Image Description

Свързани статии:

Епоним – що е то? Рекорден брой диктовки за 24 май Паронимия и четене „Затварящата“ запетайка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

„Вале“ – или иноваторите в цифровия свят

Следваща статия

39% от иновативните училища залагат на методите на преподаване

Следваща статия
39% от иновативните училища  залагат на методите на преподаване

39% от иновативните училища залагат на методите на преподаване

Механизмът работи, когато всички се хванат за работа

Механизмът работи, когато всички се хванат за работа

Важното е на учениците да им е интересно в час

Важното е на учениците да им е интересно в час

Последни публикации

  • Тайнствата на Рила
  • Застрашената тръноопашата потапница зимува у нас
  • Приказкотерапия в Челопеч
  • Загадъчната природа на тъмната материя
  • Учениците от СУ „Иван Вазов“ в Плевен с иновативен урок по предприемачество
  • Енотите показват склонност към опитомяване
  • Ново поколение творци и мислители
  • Нов клон в дървото на живота
  • Кюстендил започна обучения по киберсигурност за деца
  • Прекратяване на трудов договор срещу обезщетение: как работи на практика
  • Изследователските висши училища остават 12
  • Годишно съдържание на научно списание „Математика и информатика“, година LXVIII, 2025
  • Artificial Intelligence as a Tool for Pedagogical Innovations in Mathematics Education
  • Optimization vs Boosting: Comparison of Strategies on Educational Datasets to Explore Low-performing at-risk and Dropout Students
  • Математическо моделиране в първи гимназиален етап: изграждане на междупредметни връзки между математика, физика, биология и информационни технологии
  • И Варна е красива, и Русе е красиво
  • Application of Python in Data Forecasting using SARIMA Models
  • Enhancing Student Motivation and Achievement through Digital
  • Без такси за обучение в специалности от професионално направление „Металургия“
  • Дуалното дава възможности
  • УНСС открива и Институт по криптоикономика, блокчейн и иновации
  • 1400 учители участваха в майсторски класове през 2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"