Учебната програма да се структурира около въпросите,
чиито отговори не знаем, за да се насърчават децата да решават проблеми „навреме“, предлагат участници в Bett 2020
Николай КЪНЧЕВ
Наш специален пратеник
София – Лондон
Малко бяло кученце те гледа мило и следи всяко твое движение с очи. Паяче пълзи по дъската и оставя след себе си ясна следа. Нищо необичайно, ако не вземем предвид факта, че очите са камери с висока резолюция на високотехнологичен робот. Такъв, какъвто е и умната джаджа, „пълзяща“ със своите магнити по бялата дъска в клас и рисуваща зададени от учениците тригонометрични фигури.
Обучението вече е тясно свързано с технологиите и интерактивността. Това се вижда на всяка крачка по време на Bett – едно от най-големите световни изложения в областта на образователните технологии. Иновациите, благополучието на децата, подкрепа за преподаването и ученето, бъдещите технологии и тенденции, придобиване на умения и социалното включване – това са основните теми по време на събитието. Близо 400 лектори и над 1200 изложители – правителствени институции, университети, високотехнологични компании, участват в Bett 2020. По думите на организаторите да се докоснат до последните новости в образованието в Лондон, са дошли над 60 000 посетители от цял свят.
„Все повече ще се засилват процесите по набиране на средства за създаване на качествено нови технологии за подкрепа на деца със специални образователни потребности – заяви Крис Скидмор, министър на висшето образование, науката, изследванията и иновациите на Великобритания. – Използването на силата на съвременните технологии може да ни помогне да променим живота и да отключим потенциала на всяко дете. Тъй като технологичният напредък се случва все по-бързо, правилно е да управляваме процеса така, че учениците със специални образователни потребности в нашите класни стаи да получат цялата необходима подкрепа“, казва Скидмор. Той съобщи, че авангардните технологии ще бъдат финансирани от първоначална инвестиция в размер на
300 000 британски лири. Тя е част от амбициозна програма на Великобритания на стойност 10 милиона британски лири за инвестиции в компании, работещи в сферата на образователните технологии, стана ясно на форума.
Според изследвания на Microsoft класната стая на бъдещето ще се нуждае от учители, които могат с помощта на технологиите да се ориентират в индивидуалните потребности на учениците и да помагат на децата да стават все по-значим участник в промяната на света. Според Ерик Хансън от Apple креативността има критична роля за стимулиране на човешкия прогрес и иновации в света днес. Творческата изява води до по-задълбочена ангажираност на учениците, работа на учителя е да намери творческия гений у всяко дете. Според един от най-чаканите лектори – проф. Брайън Кокс, един от най-известните експериментални физици във Великобритания, изключително важно е изучаването на космологията, нейното въздействие върху Вселената и нашето положение в Космоса. Той разказа пред аудиторията за структурата на пространството и времето, „тъканта“ на Вселената и как теорията на относителността на Айнщайн все още се оказва релевантна за космологията. Нови технологии, включително телескопи, които вече са в състояние да правят снимки на намиращи се на милиарди светлинни години черни дупки, позволяват да надникнем все по-дълбоко към началото на зараждането на нашата Вселена. Проф. Кокс говори не само за това как дигитализираните изследвания на небето позволяват на учените да картографират местоположенията на звезди и галактики, за да формират 3D карта на Вселената, но и за способността на звездите да „картографират“ събития, случващи се по време на тяхното съществуване.
За революцията в областта на изкуствения интелект говори и Есбен Стерк – президент на LEGO Education. Според него доверието в STEAM обучението е ключово за възможностите за кариера в ерата на автоматизация на работните места. „Ще има голяма промяна в категориите работни места и необходимостта от изграждане на „ученици през целия живот“ в глобален мащаб, които ще имат увереността да се адаптират и да продължат да учат нови технологични умения“, твърди Стерк. Той наблегна на силата на ученето чрез игра и важността обучението да се превърне в практическо, радостно и ангажиращо преживяване, което подхранва любопитството и стимулира креативността за изграждане на увереност. „Ходенето в колеж или университет, за да научиш за четири години нови умения, е приключило – в днешния свят, ако искаш да бъдеш служител през целия живот,
ще трябва
да бъдеш ученик през целия живот“,
заяви Есбен Стерк.
Една от най-големите дискусии на Bett е посветена на това как най-добре да се интегрират децата с дислексия в класната стая и на работното място. Да се спре със стигматичното мислене. Вместо това да се разглежда дислексията като свръхсила, невроразнообразен талант, който трябва да бъде разпознат и възпитан, призоваха участниците в дискусията. Да се насърчават преподавателите да премахват социалните бариери, за да позволят да се развие талантът на децата с дислексия. Вместо да са част от ограниченията на стандартизираното тестване, преподавателите да бъдат обучени в идентифициране на дислексични черти. Платформа на Microsoft вече предлага безплатно обучение на учители за идентифициране на дислексията. Тя поставя началото на начина, по който технологиите могат да се комбинират с образованието, за да се засили подкрепата на различни деца, всяко с уникални индивидуални таланти.
Ако се върнем към началото на статията и мило гледащите с очи роботизирани кучета или механизираните футболисти, отново ще видим ясно посоката на образователните тенденции към обучението чрез игра и трансформирането на знанията в практически умения. Училището отдавна е в „облака“, това предполага различни подходи към обучението. Учители доброволци вече работят по инициативата да се свързват с деца по целия свят, за да им дадат възможност да изживеят далечни от тях светове. Друга насока са самообучаващите се среди, където с помощта на интернет студентите могат да намират отговори самостоятелно. Вече е установено, че училищата в облака подобряват разбирането, комуникацията и способността за решаване на проблем с помощта на интернет при децата.
Според Сугата Митра – един от визионерите в тази област, време е за промяна на здраво вкоренената в миналото училищна система, учебна програма и най-вече на начина, по който се оценяват знанията и разбирането на ученика. Той предлага ползването на интернет да бъде позволено дори по време на оценяването, и поставя въпроса: „Ако ние, възрастните, използваме интернет 24/7, защо детето ни да не може също да прави така?“. Митра предлага бъдещата учебна програма да бъде структурирана около въпросите, на които не знаем отговорите, за да насърчи способността на децата да решават проблеми „навреме“, т.е. за да намират точни и актуални отговори на въпросите. Ученето да слага по-голям акцент върху фантазията, отколкото върху ограничените методи за заучаване. „Немислимо е децата да влизат в бъдеще, което не биха могли да си представят. Навсякъде – от работата на учителите, през заниманията във и извън клас, до промяна на въпросите в изпитните тестове, съвсем скоро ще бъде водеща практическата насоченост“, смята Митра.
Ето защо милите очички са забавни, но по-важно е, че децата се учат чрез тях да пишат отговори на различни казуси – от последователно поставяне на прости стрелкички за посока до сложни програмни редове. Или да програмират „паяка“ на бялата дъска да нарисува необходимата геометрична фигура. Разбира се, процесът няма да е лесен или евтин. Може да звучи куриозно, но едно от най-големите предизвикателства пред училището днес е не дисциплината, а бюджетът –
как да бъдат осигурени все повече средства
за закупуване на нови и полезни за децата образователни технологии. Затова се появява нова компетентност – на хората, които са в състояние да оценят в максимална степен нуждите на образователната институция и да подберат най-ефективното технологично решение за покриването им. Големите производители на компютри и софтуер отдавна работят заедно, за да предложат необходимото комплексно оборудване за различните образователни институции. Все по-голяма популярност набират така наречените Chromebooks – преносими компютри, които работят с операционната система Chrome и не се нуждаят от голяма изчислителна мощ или дисково устройство с голям капацитет.
В специалности като архитектурата обаче все още преобладават работещите под Windows устройства. Това какъв тип лаптоп или таблет ще избере да си купи ученикът или студентът, до голяма степен се определя и от образователния софтуер, който ползва неговото училище, обясняват експертите.
И в единия, и в другия случай посоката е една – технологиите все повече ще навлизат в образованието и ще подкрепят учещите да овладяват нови умения, необходими им за живота. Да разбират, че въпросът вече не е колко работни места, а колко нови професии ще сменят след завършването си. Че е дошло времето на ученето през целия живот. На приемането на милите очи на кучето робот не като играчка, а като възможност за затвърждаване на знания и придобиването на нови компетентности, полезни в бъдеще.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg