Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 51-52, 2020

Какво научаваш, когато цял живот си бил учител

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-12-2020
в Брой 51-52, 2020
A A
Павлина Ташкова обича да посреща бившите си ученици

В добро физическо и духовно здраве, със самочувствие и оптимизъм, дългогодишната учителка по история от Стара Загора Павлина Ташкова ще посрещне своята 102-ра Коледа. Учениците , вече зрели жени и мъже, в повечето случаи знакови личности в града и страната, наричат любимата си учителка „Желязната лейди“ заради нейния висок професионализъм и безкомпромисност, точна позиция по важни обществени и научни въпроси, взискателност, високи етични и естетически принципи. Годините не са променили уважението към нея и често я навестяват, съветват се, обсъждат културни събития и книги, към които тя има подчертан пиетет.
За своите 101 години г-жа Ташкова изглежда перфектно. Умът сече като бръснач, продължава да се облича елегантно и с вкус, да
чете художествена литература
и да решава кръстословици, без да ползва очила, да следи новините и събитията в Стара Загора и България, да готви вкусните си ястия и да посреща гости – най-често бившите си ученици.
Родена е на 2 юни 1919 г. в Охрид, в семейство с четири деца. Баща е бил банков чиновник, а майка – домакиня.
„Живеехме бедно, под наем, с едната заплата на баща ми, но бяхме щастливи, защото бяхме задружни – връща се в детските и юношеските си спомени столетницата. – Пазаруваше баща ми. Стои на улицата и чака да минат селянки, за да купи една кокошка. От това животинче майка ми цяла седмица готвеше различни яденета. Никога не сме се вайкали – олеле, нямаме това или онова. Не си спомням някога да сме заключвали вратите. Съседите също. Мама направи баница и занесе по парче на комшийките. Те направят нещо и донесат у нас. И ръкоделия – плетене, шиене, бродиране, създаване на трудови навици от най-ранна възраст. Човек се учи на труд от малък. Сега на децата не им се възлагат никакви задължения и те, като поотраснат, стават лентяи и чакат всичко наготово. Затова ходят да стачкуват и негодуват, защото няма какво да правят и си търсят занимания. И никога в нашето семейство с политика не сме се занимавали. Никога!“
Средно образование завършва в Девическата гимназия в Стара Загора, а висше – специалност „История“, в Софийския университет. 31 години е преподавател по история в същата Девическа гимназия, в Педагогическия институт и в Четвърто средно училище в Стара Загора.
Любимата тема в часовете по история е Възраждането! Това е времето, в което най-ясно личи силата и красотата на българския дух. Сега, като че ли повече от всякога, ни е нужен този Ренесанс. Дано младите да го култивират у себе си.
Според г-жа Ташкова учителската професия е мисия, дар от Бога на чиста и безкористна любов. Любов към децата. Тя споделя, че никога не се е ядосвала в училище с ученици. Никога не е вдигнала ръка по време на педагогически съвет, за наказание на ученик. Винаги с усмивка и търпение се е справяла с всички ситуации в класовете.
„Освен по история учех ги на домакинство, на изискан външен вид, на изрядно поведение. На това особено много държах и горе-долу всички са благородни и добре си изпълниха професионалните и житейските ангажименти. Най-добрите учителки по Родопите бяха завършилите Педагогическото училище в Стара Загора. Добри бяха. В Педагогическото училище прекарах най-хубавите години. Децата бяха повече от селата, но бяха възпитани. Учеха със жар. Всички бяха дошли с огромна любов и желание да станат учителки. И станаха – споделя Ташкова. – Първо правило да бъдеш добър учител, е да обичаш професията си. Да си я избрал с любов. Да владееш перфектно предмета си и да преподаваш интересно, увлекателно, предизвикателно. Второ – да бъдеш близо до учениците си. Да им знаеш душите. Много държах на ревизиите си по домовете им. Често ги обикалях и никога не съм имала неприятности с ученик. Закон е да не ти е другаде акълът, щом си в училище. Да не стачкуваш за заплати. Пенсионирана съм на 190 лева. Никога не ми е минало през ума, че ми плащат малко. Какви са тези стачки? Лекарите ще стачкуват? А истината е, че никак не са бедни. Против това съм лекарят да работи на 5 – 6 места. Учителите ще стачкуват. Защо, защото вземат безбожни пари от частни уроци ли? Разбира се, не всички. Полицаите стачкуват. Хората искат, искат, искат, а какво дават? Срещу какво искат..?“
А ето и „рецептата“ за дълголетието, за доброто физическо и духовно здраве на тези мъдри години. Мисли, че преди всичко от Бога е дадено. Досега не е ходила на лекар, на преглед, а кара 102-рата си година. Задоволява се с малко. Никога за нищо не е била лакома. Никога не скучае. Винаги намира какво да прави.
Човек трябва да се чувства полезен на другите с каквото може.
Това е част и от живота, и от самочувствието.
Обича да стои на терасата си, да наблюдава хората по улицата и да си съчинява истории за тях. Чете съвременна художествена литература, която учениците носят. Без очила работи и чете. Факир е в решаването на кръстословици. От телевизията гледа само новини. Другите програми я изнервят, защото „не са стойностни, а комерчески“. Всеки ден посреща и изпраща гости – свои ученици. Пие сутрин и следобед кафе с мляко. Добре се храни, екологично, без да се въздържа. Намалила е до минимум месото. Не допуска колбаси. Два пъти седмично готви с удоволствие много разнообразни яденета. Синът е чудесен снабдител на нужните продукти. Като отиде при майка си, поглежда първо в хладилника: има ли масло, сирене, кашкавал, мляко, яйца, плодове и зеленчуци. После обядват заедно. Хубаво е човек да продължава да се грижи за някого и за нещо.
А какво по-хубаво от това да обядваш със сина си.
Никакъв режим не поддържа. Не преяжда. Не обича сутрин да се излежава. Домът е перфектно чист и подреден с вкус, а от пролет до късна есен е на двора, сред цветята и дърветата в градината си.
„На какво Ви научиха изминалите 101 години, госпожо Ташкова“, питам, а тя ми отвръща, без да се замисли: „На търпение. На желание винаги в дома ни да има мир и любов. Всичко, което дойде, да понеса по-леко и по-безболезнено. Мразя скандалите. Скандали не съм вдигала в семейството никога. Всичко е съдба. И друго, човек сам трябва да си създаде условия за спокоен живот. Тук поставям и развлеченията – посещения на оперни и театрални спектакли, концерти, изложби, екскурзии. Важно е да владееш културата на хранене, как да релаксираш, как да се натоварваш и разпускаш, в каква среда да живееш. Стремя се и тревожните неща да парирам, доколкото е възможно.
Сега с този коронавирус ще измрат хиляди хора, защото освен върху тялото проблемите се стоварват и върху психиката. COVID-19 е голямо предизвикателство. Хората трябва да станат по-добри, да станат алтруисти, да погледнат към себе си… Сега всички са стресирани, никой не влиза в дома на съседа си – ни за лошо, ни за хубаво…“
Старостта приема като закономерност. Е, не е приятно, но няма какво да се направи. Стига , че е с акъла си, че се самообслужва, че не тежи на близките си и продължава да се чувства „желязна лейди“..
За предстоящите коледни и новогодишни празници Павлина Ташкова има едно желание: да настъпи краят на коронавируса! Хората да излязат от домовете си живи и здрави, усмихнати, по-доб-
ри и уверени в силите си! Да има мир и разбирателство! Животът ни да тръгне спокоен и благодатен!

Your Image Description

Свързани статии:

Да станеш сенсей Наученото на младини е за цял живот Златният Хипократ на Белене Очите на децата казват всичко

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Финландия налага нови образователни стандарти

Следваща статия

Ориста педагог

Следваща статия
Ориста педагог

Ориста педагог

Ценните уроци на една творческа професия

Ценните уроци на една творческа професия

Да станеш сенсей

Да станеш сенсей

Последни публикации

  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"