Въпросът със задължителното образование на 4-годишните
е не „Дали?“, а „Как?“ да бъде въведено
Въвеждането на задължително предучилищно образование за 4-годишните деца ще струва около 100 млн. лв. годишно. Това съобщи просветният министър Красимир Вълчев на дискусия, организирана от омбудсмана доц. д-р Диана Ковачева. Темата е „Възможности и предизвикателства при въвеждане на задължително предучилищно образование за четиригодишните деца“. На форума присъстваха и социалният министър Деница Сачева, над 30 родителски и неправителствени организации, синдикати, представители на академичните среди, експерти и др.
Намерението на Министерството на образованието и науката е да въведе задължително предучилищно образование още от септември т.г. с възможност за отлагателен срок от около 2 години, като всяка община ще решава дали да се възползва от отсрочката и кога да я въведе в рамките на този срок.
Омбудсманът Диана Ковачева обяви, че от анализа на жалбите до институцията във връзка със задължителното предучилищно образование за 4-годишните деца се оформят две групи становища. Едното е на противниците на задължителния елемент, а другото – на родители и организации, които, като цяло, не са против, но питат готова ли е системата да поеме четиригодишните деца и да отговори адекватно на техните потребности, подчерта доц. Ковачева. Тя отбеляза позитивите на ранното детско развитие – формиране на езикови, социални и емоционални умения в ранна детска възраст, по-успешното вписване в социалната среда, създаването на навици и ценности у децата, по-добър старт в първи клас, превенция на ранното отпадане от училище, подкрепа за работещите родители и др. Омбудсманът постави и конкретни въпроси на родители, като: има ли промяна на съдържанието и методиките при работа с 4-годишните, имат ли готовност самите учители да отговорят на спецификите на възрастта.
„Много е трудно да се оцени възвръщаемостта на една публична програма, защото много често ефектите и резултатите от нея са неизмерими, дългосрочни, изискват много сложна методика на оценяване – заяви министър Вълчев. – Но където са правени такива оценки на бюджетни програми в развитите страни, изследванията показват, че програмата за предучилищно образование е с най-висока норма на обществена възвръщаемост. Невробиологията на детския мозък в периода между 3 и 7 години е такава, че тогава в най-голяма степен се формират мозъчни връзки, интелигентност, когнитивни, емоционални и най-вече езикови умения. Драматично висока е тази възвръщаемост, когато става въпрос за деца от семейства, чийто майчин език не е езикът на съответната образователна система. Тази мярка е ключова и е най-силната интеграционна мярка за децата от семейства, в които майчиният език не е български и липсва отношение към образованието. Разликата между децата, посещавали детска градина, и тези, които не са, е огромна. Лишаването от образователна среда в този период за тези децата е фатално за тях. Много често те започват училищното образование с дефицити, които не могат да бъдат компенсирани по-нататък от системата, и по-късно отпадат.“
Министър Вълчев подчерта, че всички европейски страни имат политики за разширяване на обхвата в системата на предучилищното образование. Единственият европейски индикатор, по който се съпоставят системите на предучилищното образование, е процентът на обхванатите във възрастовата група 4 – 7 години. България изостава заради 4-годишните. В 10 страни процентът на обхват е над 95%. Докато у нас процентите са – при 4-годишните е 78%; при 5-годишните – приблизително 91%, при 6-годишните – около 94%. Три четвърти от 4-годишните деца, които са извън тези 78%, са от семейства, в които българският не е майчин език.
„Някой ще каже: правите го заради тези деца – каза министърът. – Да, така е, като институция, трябва да отговаряме за колективния интерес. Като отделен индивид, може да съм против всичко, което е задължително. Но като гражданин, знам, че ако няма задължителни данъци, ще се разпаднем като общество, ако няма задължителни ваксини, ще умрем от заразни болести, ако имаме 30% изключени от системата на образованието, няма да живеем в хармонично и балансирано общество.“
Министър Вълчев подчерта, че системата ни за предучилищно образование е добра и достъпна. Детските ни градини са сравнително просторни, а таксите – едни от най-ниските в Европа. Държавата поема основните разходи, и то в немалък размер, за възнаграждения и осигуровки, а ако се въведе задължителната подготовка за 4-годишните, ще бъдат поети разходите и за веществена издръжка, както се направи за 5 – 6-годишните. Това означава 15 млн. лв. допълнително, както и средства за закуски и за учебни помагала. Проблемът с таксите е, че има хора, които не могат да плащат и този нисък размер. Затова са предвидени 34 млн. лв. за възстановяване на таксите на част от родителите. Помислено е и за строителство на нови детски градини. Като държава, трябва да увеличаваме средствата за предучилищно образование – това ни съветват и от Европейската комисия, и от МВФ, каза още министърът.
„Истинският въпрос на дискусията е в какво общество искаме да живеем – подчерта министърът на труда и социалната политика Деница Сачева. – И ако искаме да живеем в общество, в което имаме повече образовани и реализирани хора, повече хора, които имат интерес да бъдем толерантни и да живеем в хармония, ние трябва да направим тази крачка към инвестиции в ранното детско развитие.“ По време на работата по обхвата и приобщаването на децата в образователната система социалните работници съобщават, че много семейства са изразили мнение, че ако децата са тръгнали по-рано на училище, ще им бъде много по-лесно по-нататък. „Министър Вълчев спомена едно число – 78% от 4-годишните в момента са в детска градина – т.е. обществото вече е направило своя избор – каза още Сачева. – Правата на нито един от нас не са по-големи от тези на другите хора. Когато говорим, че децата трябва да бъдат образовани, това е в интерес на всички ни.“
Директорът на дирекция „Образование“ в Столичната община Мария Минчева информира, че за столицата недостигът на места в детските градини за четиригодишни деца е от порядъка на 160, а недостигът на места в детските ясли е над 6000. Тя съобщи още, че през тази година ще бъдат построени 5 нови детски градини с 53 нови групи и за прием на 1325 деца.
Във връзка с недостига на кадри в системата министър Вълчев каза, че са необходими допълнително около 400 – 500 учители, което е с 10 % повече от сега, но ще бъдат осигурени. В контекста на достъпността той отбеляза като проблем липсата на транспорт до отдалечените места и липсата на възможност за отделен транспорт за най-малките.
От дискусията стана ясно, че самите учители посочват необходимост от промяна в учебните програми на университетите, които да бъдат адаптирани както към бързо променящата се среда, така и към реалните нужди на съвременните деца.
Участниците в дискусията се обединиха около становището, че въпросът със задължителното образование на 4-годишните е не „Дали?“, а „Как?“ да бъде въведено то.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg