Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 7, 2020

Общественият интерес е най-важен

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-02-2020
в Брой 7, 2020
A A
Детската градина помага за по-бърза социализация на децата

Въвеждането на задължително предучилищно образование за 4-годишните деца ще струва около 100 млн. лв. годишно. Това съобщи просветният министър Красимир Вълчев на дискусия, организирана от омбудсмана доц. д-р Диана Ковачева. Темата е „Възможности и предизвикателства при въвеждане на задължително предучилищно образование за четиригодишните деца“. На форума присъстваха и социалният министър Деница Сачева, над 30 родителски и неправителствени организации, синдикати, представители на академичните среди, експерти и др.
Намерението на Министерството на образованието и науката е да въведе задължително предучилищно образование още от септември т.г. с възможност за отлагателен срок от около 2 години, като всяка община ще решава дали да се възползва от отсрочката и кога да я въведе в рамките на този срок.
Омбудсманът Диана Ковачева обяви, че от анализа на жалбите до институцията във връзка със задължителното предучилищно образование за 4-годишните деца се оформят две групи становища. Едното е на противниците на задължителния елемент, а другото – на родители и организации, които, като цяло, не са против, но питат готова ли е системата да поеме четиригодишните деца и да отговори адекватно на техните потребности, подчерта доц. Ковачева. Тя отбеляза позитивите на ранното детско развитие – формиране на езикови, социални и емоционални умения в ранна детска възраст, по-успешното вписване в социалната среда, създаването на навици и ценности у децата, по-добър старт в първи клас, превенция на ранното отпадане от училище, подкрепа за работещите родители и др. Омбудсманът постави и конкретни въпроси на родители, като: има ли промяна на съдържанието и методиките при работа с 4-годишните, имат ли готовност самите учители да отговорят на спецификите на възрастта.
„Много е трудно да се оцени възвръщаемостта на една публична програма, защото много често ефектите и резултатите от нея са неизмерими, дългосрочни, изискват много сложна методика на оценяване – заяви министър Вълчев. – Но където са правени такива оценки на бюджетни програми в развитите страни, изследванията показват, че програмата за предучилищно образование е с най-висока норма на обществена възвръщаемост. Невробиологията на детския мозък в периода между 3 и 7 години е такава, че тогава в най-голяма степен се формират мозъчни връзки, интелигентност, когнитивни, емоционални и най-вече езикови умения. Драматично висока е тази възвръщаемост, когато става въпрос за деца от семейства, чийто майчин език не е езикът на съответната образователна система. Тази мярка е ключова и е най-силната интеграционна мярка за децата от семейства, в които майчиният език не е български и липсва отношение към образованието. Разликата между децата, посещавали детска градина, и тези, които не са, е огромна. Лишаването от образователна среда в този период за тези децата е фатално за тях. Много често те започват училищното образование с дефицити, които не могат да бъдат компенсирани по-нататък от системата, и по-късно отпадат.“
Министър Вълчев подчерта, че всички европейски страни имат политики за разширяване на обхвата в системата на предучилищното образование. Единственият европейски индикатор, по който се съпоставят системите на предучилищното образование, е процентът на обхванатите във възрастовата група 4 – 7 години. България изостава заради 4-годишните. В 10 страни процентът на обхват е над 95%. Докато у нас процентите са – при 4-годишните е 78%; при 5-годишните – приблизително 91%, при 6-годишните – около 94%. Три четвърти от 4-годишните деца, които са извън тези 78%, са от семейства, в които българският не е майчин език.
„Някой ще каже: правите го заради тези деца – каза министърът. – Да, така е, като институция, трябва да отговаряме за колективния интерес. Като отделен индивид, може да съм против всичко, което е задължително. Но като гражданин, знам, че ако няма задължителни данъци, ще се разпаднем като общество, ако няма задължителни ваксини, ще умрем от заразни болести, ако имаме 30% изключени от системата на образованието, няма да живеем в хармонично и балансирано общество.“
Министър Вълчев подчерта, че системата ни за предучилищно образование е добра и достъпна. Детските ни градини са сравнително просторни, а таксите – едни от най-ниските в Европа. Държавата поема основните разходи, и то в немалък размер, за възнаграждения и осигуровки, а ако се въведе задължителната подготовка за 4-годишните, ще бъдат поети разходите и за веществена издръжка, както се направи за 5 – 6-годишните. Това означава 15 млн. лв. допълнително, както и средства за закуски и за учебни помагала. Проблемът с таксите е, че има хора, които не могат да плащат и този нисък размер. Затова са предвидени 34 млн. лв. за възстановяване на таксите на част от родителите. Помислено е и за строителство на нови детски градини. Като държава, трябва да увеличаваме средствата за предучилищно образование – това ни съветват и от Европейската комисия, и от МВФ, каза още министърът.
„Истинският въпрос на дискусията е в какво общество искаме да живеем – подчерта министърът на труда и социалната политика Деница Сачева. – И ако искаме да живеем в общество, в което имаме повече образовани и реализирани хора, повече хора, които имат интерес да бъдем толерантни и да живеем в хармония, ние трябва да направим тази крачка към инвестиции в ранното детско развитие.“ По време на работата по обхвата и приобщаването на децата в образователната система социалните работници съобщават, че много семейства са изразили мнение, че ако децата са тръгнали по-рано на училище, ще им бъде много по-лесно по-нататък. „Министър Вълчев спомена едно число – 78% от 4-годишните в момента са в детска градина – т.е. обществото вече е направило своя избор – каза още Сачева. – Правата на нито един от нас не са по-големи от тези на другите хора. Когато говорим, че децата трябва да бъдат образовани, това е в интерес на всички ни.“
Директорът на дирекция „Образование“ в Столичната община Мария Минчева информира, че за столицата недостигът на места в детските градини за четиригодишни деца е от порядъка на 160, а недостигът на места в детските ясли е над 6000. Тя съобщи още, че през тази година ще бъдат построени 5 нови детски градини с 53 нови групи и за прием на 1325 деца.
Във връзка с недостига на кадри в системата министър Вълчев каза, че са необходими допълнително около 400 – 500 учители, което е с 10 % повече от сега, но ще бъдат осигурени. В контекста на достъпността той отбеляза като проблем липсата на транспорт до отдалечените места и липсата на възможност за отделен транспорт за най-малките.
От дискусията стана ясно, че самите учители посочват необходимост от промяна в учебните програми на университетите, които да бъдат адаптирани както към бързо променящата се среда, така и към реалните нужди на съвременните деца.
Участниците в дискусията се обединиха около становището, че въпросът със задължителното образование на 4-годишните е не „Дали?“, а „Как?“ да бъде въведено то.

Your Image Description

Свързани статии:

В някои държави обхватът на 3-годишните надхвърля 95%* Default ThumbnailТрафикът на хора – съвременното робство МОН ще проверява за скрити отсъствия България е там, където има хора, които говорят български и мислят като българи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Тема на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне7Tweet
Предишна статия

Радио „Китай“ звучи в Каспичан

Следваща статия

В някои държави обхватът на 3-годишните надхвърля 95%*

Следваща статия
След 65 години – срочни трудови договори

В някои държави обхватът на 3-годишните надхвърля 95%*

Доц. д-р Добри Ярков,  ректор на Тракийския университет – Стара Загора: Държавата се връща  във висшето образование

Доц. д-р Добри Ярков, ректор на Тракийския университет – Стара Загора: Държавата се връща във висшето образование

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2020, година XXVIII

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"