Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 8, 2020

Баланс и възможности младите хора да избират професии

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-02-2020
в Брой 8, 2020
A A

Държавният план-прием в училищата на територията на област Смолян за учебната 2020/2021 г. предвижда 37 паралелки – 19 профилирани и 18 професионални. Завършващите VII клас ученици в региона са с около 100 повече (863 спрямо 768 в предходната), което дава възможност за балансиран план-прием. Той е съобразен с демографските тенденции и икономическото развитие на Среднородопския регион, с желанията на ученици и родители и с материално-техническата база на образователните институции. План-приемът
цели преструктуриране по профили и професии в посока STEM профили, технически и IT професии, образование, което да отговаря на Националната програма „Обучение за ИТ кариера“ за професионално обучение на ученици от гимназиален етап по новата професия „Приложен програмист“.
В план-приема са застъпени защитени професии, необходими за развитието на регионите и за стратегическите отрас­ли на икономиката, както и професии с очакван недостиг на специалисти на пазара на труда. Учениците, избрали тези професии, ще получават и допълнителни стипендии. За учебната 2020/2021 г. защитените професии са „Металообработващи машини“ и „Полевъдство“. Професиите с очакван недостиг на специалисти на пазара на труда са „Автотранспортна техника“ и „Електрообзавеждане на производството“ – дуално обучение в ПГТТ „Христо Ботев“, и „Хлебар-сладкар“ и „Транспортно строителство“ в СПГТС „Никола Й. Вапцаров“. И двете училища са в Смолян.
Бизнесът е заявил необходимостта от кадри в направленията „Автоматизирани системи“, „Производство на облекло от текстил“, „Електрообзавеждане на производството“ – дуална форма, „Автотранспортна техника”, „Обогатяване на полезни изкопаеми“.
За следващата учебна година директорите на училищата от област Габрово са предложили за утвърждаване 38 паралелки след завършено основно образование. 855 ученици ще завършат VII клас т.г. Предходната година са били 867.
Новите моменти в предложението на РУО – Габрово, са 6 дуални паралелки – „Мехатроника“, 2 паралелки по 0,5 „Машини и системи с ЦПУ“ и „Електродомакинска техника“, една „Машини и системи с ЦПУ“, две паралелки по 0,5 „Експлоатация на автомобилния транспорт“ и „Трайни насаждения“. Предлагат се и 3 защитени паралелки – „Трайни насаждения“, „Преработка на мляко и млечни продукти“ и „Техник на прецизна техника“. Паралелките с очакван недостиг на територията на цялата област са 8.
Обучение по пет нови професии се въвежда в училища в област Хасково от новата учебна година – „Приложен програмист“, „Оператор информационно осигуряване“, „Икономист-информатик“ (в Свиленград), „Геодезист“.Паралелките с дуална форма на обучение се увеличават. Такава ще бъде открита в ПГ по механоелектротехника „Стойчо и Кица Марчеви“, а специалността е „Електротехник“. Продължава да се осъществява дуалната форма на обучение в Харманли и Димитровград.
Задочници ще има по „Производство на облекло от текстил“ и „Металорежещи машини“.
Броят на учениците, завършващи VII клас през тази година, е 2024, със 74 повече от предходната година. Те ще избират профили или професии в 80 паралелки.
37 паралелки за държавен план прием в VIII клас за професионалните, профилираните гимназии и средните училища в Кюстендилския регион за учебната 2020/2021 г. утвърди постоянната комисия по заетостта. Завършващите седмокласници в региона са 962 и са по-малко от миналата година. Има прогнози, че част от учениците няма да завършат учебната година, други ще отидат в съседни области и в столицата. Притеснително е и че поради липса на интерес отпадат паралелки по важни за райони специалности – „Извършване на термални процедури в балнеологични и други възстановителни центрове“, пожелана от балнеокурортите Кюстендил и Сапарева баня.
От утвърдените паралелки за учебната 2020/2021 г. 23 са в професионалното обучение, 14 са профилираните, 18 са в дневна форма и 5 – в дуална форма на обучение. Новият план-прием включва 4 нови специалности – „Промишлена електроника“, „Компютърна графика“, „Програмно осигуряване“ и „Електрически машини и апарати“.
Общо 1065 са завършващите тази година седмо­класници в област Монтана. За тях са планирани общо 44 паралелки, от които 31 професионални. Новите професии за област Монтана са 6.
2296 ученици завършват основно образование в Пазарджик
тази година. През новата учебна година професионално образование и обучение ще се реализира в 26 училища, от които 15 професионални гимназии и 7 средни училища. В планираните 59 професионални паралелки ще се предложи обучение по професии и специалности от повече от 20 професионални направления.
Държавният план-прием по професии и специалности е съобразен със стратегиите, прогнозите и плановете за развитие на общините, с актуализирания списък на защитените специалности и такива с очакван недостиг от специалисти. Взети са под внимание постъпилите заявки от работодателите. Броят на учениците, завършващи основно образование, е 2296, паралелките са 31 профилирани и 59 професионални. X клас през тази учебна година завършват в обединените училища 77. За тях е предвидено обучение по 3 защитени професии и по 14 специалности с прогнозиран недостиг. 10 са паралелките с дуална система на обучение, подкрепяни от бизнеса.
Откриване на 39 паралелки за гимназистите се предвижда за новата учебна година в област Перник. От тях 11 са профилирани и 28 професионални. За пръв път в Трън ще има паралелка с профил „Предприемачески“.
За новата учебна година целта е 70,75 % от общия брой ученици да се запишат в профилирани и професионални паралелки. Прогнозата е 60,78 % от учениците да учат в STEM профил и професионални паралелки.
В Русенско откриват 5 нови специалности – „Технологичен и микробиологичен контрол в химични производства“, „Трайни насаждения“, „Локомотиви и вагони“, „Електрически превозни средства“ и „Измервателна и организационна техника“.
Заложено е разкриването на 64 паралелки – 39 професионални и 25 профилирани. Тази година в Русенска област основно образование ще завършат 1625 ученици. Те ще могат да избират между 13 професионални и 13 профилирани гимназии, както и едно обединено училище.
Aнaлизът нa РУО – Търговище, coчи, чe гoлям интepec ce нaблюдaвa ĸъм пpoфecиитe, ĸoитo ycпeшнo ce peaлизиpaт нa тpyдoвия пaзap, cвъpзaни c xpaнитeлнитe тexнoлoгии и иĸoнoмичecĸитe cпeциaлнocти. Интepec имa и ĸъм пpoфecиoнaлнитe гимнaзии с paзвитa мaтepиaлнo-тexничecĸa бaзa, виcoĸoĸвaлифициpaни пeдaгoгичecĸи cпeциaлиcти и ycпeшнo cи взaимoдeйcтвaт c бизнeca oт cъoтвeтния ceĸтop. Зaпaзвa ce тeндeнциятa зa зacилeн интepec нa кaндидaт-гимнaзиcтитe към oбщo-oбpaзoвaтeлнитe yчилищa заради високите peзyлтaти oт дъpжaвнитe зpeлocтни изпити. За съжаление, обаче т.г. броят на седмо­класниците е най-малък за пocлeднитe 10 гoдини – 908 yчeници. В oблacттa пpeз cлeдвaщaтa yчeбнa гoдинa щe ce пpeдлaгaт нoвите пpoфecии „Пoмoщниĸ-възпитaтeл в oтглeждaнeтo и възпитaниeтo нa дeцa“; дyaлнa пapaлeлĸa – „Мeтaлooбpaбoтвaщи мaшини“; „Гpaфичeн дизaйн“; „Мexaнизaция нa ceлcĸoтo cтoпaнcтвo“; „Спeдиция тpaнcпopтнa и cĸлaдoвa лoгиcтиĸa“. Πpeз cлeдвaщaтa yчeбнa гoдинa oбщo в чeтиpи yчилищa oт oблacттa щe ce ocъщecтвявa дyaлнo oбyчeниe.
77 специалности обявиха във Велико Търново, а завършващите основно образование са 1798. Новите професии са „Строителен техник. Водно строителство“, която е в списъка с недостиг на специалисти, „Дизайнер. Рекламна графика“, „Техник/технолог на ХВП“ по специалност „Производство на месо, месни продукти и риба“, „Електромонтьор. Електрообзавеждане на производството“ и „Автотранспортна техника“. Класовете с дуална система на обучение ще са осем.
От 221 паралелки в VIII клас в Пловдивска област 23 ще са с дуално обучение. 129 са професионалните с 5-годишен срок на обучение, 5 – с тригодишен срок на обучение, а 87 са профилираните паралелки. През следващата учебна година паралелките за дуално обучение се увеличават и ще бъдат 23.
За новата учебна година държавният план-прием в VIII клас е разпределен така: 60,63% професионални паралелки и 39,37% профилирани. Четири са новите професии – „Машинен монтьор“, „Консултант козметични, парфюмерийни, биопродукти и битова химия“, „Машинен техник“ и „Аниматор в туризма“.

Your Image Description

Свързани статии:

Чл.-кор. проф. д.х.н. Николай Денков – министър на образованието и науката: Акцент са 4 приоритета Признание за дарования Нови учебни програми – до ноември 2024 г. Подкрепа за медийната грамотност у нас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне7Tweet
Предишна статия

Сп. „Педагогика“, книжка 1/2020, година XCII

Следваща статия

Традиции, които задължават

Следваща статия
Традиции, които задължават

Традиции, които задължават

Вместо грипна ваканция – проекти

Вместо грипна ваканция – проекти

След 65 години – срочни трудови договори

Силата на знанието и науката

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"