Всяко дете има свой индивидуален темп на съзряване и грижа на родителите и учителите е да насочат усилията си към индивидуалните особености в неговото развитие.
Един от най-важните фактори в личностното, социалното и емоционалното развитие на детето е типът семейство – пълно, непълно, с един родител, без родител и т.н. Всички деца изминават еднакъв път на развитие, но се развиват по различен начин в зависимост от условията и фактори като наследственост, среда, семейство, ценности и възпитание.
Емоционално неадаптирани са най-често тези деца, които са потискали социалните и емоционалните си потребности, били са често обект на насилие – физическо и психическо, и не са получавали необходимата любов, внимание и ласки. Потискането на социалните потребности на детето (фрустрация) формира у него неспособност да се ориентира самостоятелно в законите на групата, в правилата и нормите за отношенията между хората. Това го кара да се чувства различно и изолирано от останалите. Тласка го към негативни постъпки. Така се оформя групата на деца с отклонения в емоционалното и социалното развитие.
Друга група деца, която също не може да се справи с изискванията на обществената среда и в частност на групата в детската градина, са децата с ограничени способности. Всички те се нуждаят от специални грижи и внимание от страна както на учителя, така и на педагогическите специалисти. Пасивните и притеснителните деца трудно се изявяват, трудно установяват контакти и поради това често пъти са изолирани и самотни.
Четете повече в бр. 8,
20 – 26 февруари 2020 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg