Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 9, 2020

Най-топлият януари е регистриран тази година

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-02-2020
в Брой 9, 2020
A A
Климатичните промени са една от най-дискутираните глобални теми. Има и много спорове относно причините за екстремните явления, които наблюдаваме. Срещат се дори мнения, отричащи затоплянето, както и предприеманите досега мерки по сключени международни спогодби. За коментар се обърнахме към гл.ас. д-р Лилия Бочева от Националния институт по метеорология и хидрология.

Зина СОКОЛОВА

Прогнозите за измененията в климата досега се правят на базата на климатичните изследвания, като се проиграват различни модели, обяснява д-р Бочева. Учените залагат различни начални условия в тези модели и изследват какво би се случило при различни сценарии за увеличаване на парниковите газове, и по-специално – на въглеродния диоксид. В основата на всички сценарии за изменение на климата са глобалните климатични модели, уточнява ученият. Като основни характеристики там влизат циркулацията и температурата на морската вода, която определя динамиката на процесите в атмосферата и в океана. Въпреки че различните модели показват различни резултати, повечето от изследванията сочат затопляне на климата. А то е видимо – от индустриалната епоха насам температурите растат.
В България последните 30 години са едни от най-топлите, средната температура нараства. И преди е имало изменения на температурите, но сега топлите години зачестяват.
Моделите от началото на този век са насочени към различни времеви хоризонти – например 2015 г., 2050 г., 2100 г. Очакванията за 2015 г. по отношение на температурата донякъде се сбъднаха – затоплянето на регионално ниво е факт. В същото време, очакванията за валежите не се сбъднаха.
Няма съществено изменение на валежите на годишна база,
но се наблюдава
преразпределението
им на месечна база.
Изменението на климата се проявява по-скоро като увеличаване на честотата на екстремните явления. Например на годишна база дните с валеж са по-малко, но случаите на интензивни валежи са повече и като цяло, не се наблюдава съществено изменение на сумарния валеж.
Затопляне има и то продължава. Учените алармират да се ограничат парниковите емисии, така че да се намали неговият темп, защото има значение дали повишаването на средните температури ще бъде с 1,5, или с 3 градуса. Това са огромни разлики в глобален аспект. Сигурно е, че няма да спрем затоплянето, но въпросът е да ограничим неблагоприятните последици, доколкото е възможно.
За някои неща вече е късно и моментът е изпуснат – границата от 1,5 градуса над средната температура отпреди индустриалната епоха вече е достигната. На местно ниво хората невинаги усещат това и смятат, че няма проблем. Но не е добър знак, че най-топлият януари, откакто се правят редовни метеорологични наблюдения в света, което е от втората половина на XIX век, е регистриран тази година. Не е добре, че на Антарктида са измерени температури от 20 градуса и ледниците се топят.
В атмосферата най-големият парников газ е водната пара, но тя влиза в кръговрата на водата на планетата – изпарява се, участва в облакообразуването, извалява се и т.н. Реално поглед­нато, останалите парникови газове са много малък процент от газовия състав на атмосферата. Но тяхното нарастване нарушава баланса на климатичната система и става причина за увеличаване на екстремните явления в много райони на света. У нас например зачестяват гръмотевичните бури и градушките през студеното полугодие, което е необичайно. За определени райони на страната увеличението е с над 150%. Причината за това е, че климатът се затопля и условията за такъв тип бури се създават и през зимата.
Когато говорим за воден ресурс – той се обуславя основно от зимните валежи, а не от тези, които падат в рамките на няколко часа, каквито са предимно летните интензивни дъждове. Те предизвикват отмиване на горния слой на почвата, изтичат в канализацията и ако тя не е в състояние да ги поеме, стават причина за локални наводнения в населените места. Ако сега някои от язовирите у нас са полупразни, то миналата и по-миналата година ги изпразваха контролирано, за да не прелеят. От 2005 г. насам се редят много годините с такива събития. Например през 2014 г. има поредица от наводнения в цялата страна и загинали хора. Затова за сегашните водни проблеми не може да обвиняваме само климата.
В средните ширини, в които се намира и нашата страна, измененията на климата се проявяват основно със зачестяване на различните екстремни метеорологични явления. Освен мощните конвективни бури зачестяват и периодите с продължителни засушавания. През есента на 2019 г. имаше такъв период на атмосферно засушаване, което бе последвано и от хидроложко. Метеорологичните условия през есента на 2018 г. бяха много сходни, но в края на годината последваха месеци с валежи над нормата, които относително компенсираха недостига на вода от есента.
През 2019 г. най-топлият месец спрямо климатичните норми бе ноември.
По този показател той бе по-топъл от август, когато бяха регистрирани най-продължителните периоди с високи максимални температури.
Изключително сух месец бе март 2019 г., през който не се реализираха обичайните валежни количества за началото на пролетта и измерените сумарни валежи бяха средно около 30% от нормата. Все пак, благодарение на валежите през януари и отчасти през февруари, притокът от снеготопене бе сравнително нормален. През януари падна много сняг – дори бе обявено бедствено положение в Родопите, където населени места останаха откъснати от света в продължение на повече от седмица – без електричество и водоснабдяване. Югозападна България бе затрупана от сняг. След това в нашата страна имаше локални наводнения през май, юни, юли.
По същото време в Западна Европа температурите достигнаха абсолютни максимуми. За сравнение през 2018 г. периодите с необичайно високи температури в Северна и части от Западна Европа продължиха още по-дълго – над два месеца. Това се отрази особено тежко в скандинавските страни, където в домовете нямат климатици за охлаждане. Ние бяхме пощадени от подобни температурни аномалии, както и от силните бури, които причиниха значителни щети в други страни на Балканите. През изминалото лято в Хърватска пострадаха от силни ветрове и огромна градушка с гигантски зърна, в Гърция имаше поредица от наводнения вследствие на проливни валежи, заключава гл.ас. д-р Лилия Бочева.

Your Image Description

Свързани статии:

Въздесъщият полипропилен Default ThumbnailДа покажеш невидимото Какво даде на Европа Седма рамкова програма Default ThumbnailДоговорихме научен обмен с Бразилия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне7Tweet
Предишна статия

Въздесъщият полипропилен

Следваща статия

Младите за силна икономика

Следваща статия
След 65 години – срочни трудови договори

Младите за силна икономика

Училище с нищо несравнимо

Училище с нищо несравнимо

Ваня Грашкина – изпълнителен директор  на Националния център за информация и документация: Наукометричните данни показват кой кой е в науката

Ваня Грашкина – изпълнителен директор на Националния център за информация и документация: Наукометричните данни показват кой кой е в науката

Последни публикации

  • Магията на думите
  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"