Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 12, 2021

Лозето иска мотика…

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-03-2021
в Брой 12, 2021
A A
В Земеделската гимназия в Търговище имат редкия шанс учениците сравнително често
да бъдат в училище и под вещото ръководство на своите преподаватели
да овладяват тънкостите на земеделието

Като географ, мога да кажа, че съм убедена в бъдещето на България като земеделска и туристическа страна. И неслучайно вече 24 години съм в това училище.“ Така започва разговорът ми с един мъдър педагог и управленец. Един от онези, които не са свикнали много, много да се шуми около тях. Но винаги са знаели и знаят какво правят. Бойка Казакова е директор на търговищката Професионална гимназия по земеделие. Освен география преподава и психология. А като психолог, често напомня на родителите да не си „забравят“ децата. Колкото и трудно да е ежедневието, винаги трябва да се намери приемлива и за двете страни тема за разговор.
Лозето иска мотика, иска труд, усилия – знаят ли го това младите хора. Убедени ли са, че земята ще храни тях и всички нас. „Намират се и такива младежи. Преди дни разговарях с един агроинженер. И двамата му синове се завръщат в България. Като дипломирани специалисти те ще се присъединят към бащиния бизнес да обработват земя – разказва Казакова. – Проблем обаче на земеделските гимназии е вторичната сегрегация.
А това редуцира броя на учениците.“
Директорката има свое мнение и за екипа в Министерството на образованието и науката, който 4 години ръководи съдбините на системата у нас. „През 1981 г., веднага след като се дипломирах в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, станах учител. Мога да кажа, че за първи път имаме ръководен екип, който наистина знае от какво се нуждаят българското училище и българските учители.
И пари се намериха, и толкова неща
се направихаза системата“, коментира Казакова. Има основание да го твърди след толкова години тропане по най-различни врати, на най-различни нива, средства се намериха и за нейната гимназия, благодарение на МОН. Сградата вече е с нов покрив и санитарни възли. Нова дограма замени старата. Професионалната гимназия си има дори актова зала. „Наследих училището, което от 2018 г. е общинско, с голям преходен остатък, но с лоша материална база. Областният управител Митко Стайков винаги ни е подкрепял. Разбиране и подкрепа получаваме и от Регионалното управление на образованието в лицето на началника му Елка Станчева. Но едно посещение на заместник-министъра на образованието и науката инж. Таня Михайлова окончателно реши въпроса. МОН отпусна за ремонтни дейности 121 000 лв. Днес мога да кажа, че сградата ни отговаря на изискванията за архитектурна среда на едно учебно заведение благодарение на МОН и на наши средства“, разказва Казакова.
И вече чертае нови планове. Отново със средства, отпуснати от МОН, училището прави малък фитнес център. Уредите за него вече са закупени по проект. Следващата стъпка е да се санира сградата. А отоплението да се газифицира. Директорката не е далече от мисълта това да стане и чрез фотоволтаици. Затова ще търси партньорство и с такива паркове.
Но голямата гордост на екипа на Гимназията по земеделие е спечеленият проект за
изграждане на STEM център, с обособени кътове – работилници.
„Това е изключително важно за подготовката на бъдещите специалисти в направление растениевъдство и технически науки. Практическото им обучение никога не е спирало, но то трябва да бъде в крак с най-новите техники и технологии за обработка на земята – от тракторите и машините до софтуери и диагностични уреди за откриване на неизправности в техниката. STEM работилниците ще бъдат в помощ на подготовката на кадри по специалностите „Техник на селскостопанска техника“, „Техник-растениевъд“ и „Икономист“, специалност „Земеделско стопанство“, уточнява Бойка Казакова.
В Земеделската гимназия осъществяват прием по три професии – „Техник на селскостопанска техника“, специалност „Механизация на селското стопанство“ по дуалната система на обучение; „Техник-растениевъд“, специалност „Трайни насаждения“ – нова, защитена професия; „Спедитор-логистик“, специалност „Спедиция, транспортна и складова логистика“, която е нова както за училището, така и за областта. Първият прием на бъдещите спедитори е изпълнен, като 12-те ученици сформират заложената в приема половин паралелка. „Предложихме тази специалност заради интереса на бизнеса към подготовката на квалифицирани работници. Наш възпитаник, притежаващ спедиторска фирма, ни подкрепи в идеята и в нейното реализиране“, пояснява директорката. Оптимист е, че след година-две бизнесът ще предложи и прием по дуалната система.
Учениците от VIIIА клас специалност ,,Механизация на селското стопанство“, професия ,,Техник на селскостопанска техника“, проведоха своето първо пробно стажуване във фирма „БИММ АГРО – Божидар Митов“. То е в рамките на проекта „Подкрепа за дуалната система на обучение“, финансиран от ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Впрочем семейството на Митов е свързано тясно със Земеделската гимназия. Две от децата му са учили в нея. Днес синът е машинен инженер, а по-голямата дъщеря – зооинженер. „По-малката дъщеря е моя възпитаничка. Подготвих я по география за кандидатстване във ВУЗ. На пет места кандидатства, на четири от тях постигна успех 6.00, а в УНСС – 5.50“, с право се гордее Казакова. Именно малката дъщеря в семейството е най-големият радетел на дуалното обучение и лично наблюдава как се развива проектът. Бизнесменът пък съфинансира изпълнението на трите спечелени от гимназията проекта за обновяване на машинно-тракторния парк. Божидар Митов организира и дарителска кампания за набиране на средства с цел подпомагане на професионалното образование и обучение в училището.
Изпълнен е и приемът в защитената професия „Техник-растениевъд“, специалност „Трайни насаждения“, отговарящ и на спецификата на богатия земеделски район, в който попада Търговище.
Интересът е голям, навярно и заради това, че бъдещите растениевъди и селскостопански техници безплатно се подготвят и за водачи на МПС, категории В, Ткт и Твк. А за професия „Техник на ССТ“ и за комбайнери, кат. ТвкЗ.
В момента учениците в Земеделската гимназия в дневна форма на обучение са 186. 45 са избрали да се подготвят в самостоятелна форма по професиите техник на селскостопанска техника, техник-растениевъд, икономист, фермер.
Регионът е със сравнително ниска заболеваемост, затова учениците се връщат в училище или излизат в онлайн обучение по график (днес търговищката гимназия не прави изключение и е изцяло в онлайн среда на обучение). „Често обаче ги намирам в училище, разпръснати по свободните кабинети.
Предпочитат тук да си подготвят уроците и да се включват в обучението в електронна среда“,
споделя директорката. Продължава и практическото обучение в безопасни малки групи. Болката на педагогическия екип е, че не могат да осигурят крайни устройства за всички ученици. Почти на 90% от тях са от семейства в затруднение. Гимназията е закупила таблети. Разполага и с десетина лаптопа. Областният управител е дарил два компютъра. Осигурени са и дейта карти за близо 70 ученици.
„Мога да кажа, че правим и невъзможното, за да не остане и едно дете извън образователния процес. Създали сме групи в Messenger и така активно използваме телефоните, включително и за обратна връзка. Ако се налага, колегите ходят с личните си автомобили, за да разнасят учебните материали. Разчитаме и на образователния медиатор. С други думи, използваме всяка възможност, за да не спира образователният процес“, пояснява Казакова. А личните ѝ наблюдения са, че някои деца дори повишават успеваемостта си в електронния формат на обучение.
В момента дванадесетокласниците се подготвят за държавните зрелостни изпити. На такива искат да се явят дори ученици в самостоятелна форма на обучение. Оптимално се използват часовете за консултации на преподавателите по български език и литература и по професионална подготовка, часовете за ЗИП, както и часовете по проекта „Подкрепа за успех“, финансиран от Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
Земеделската гимназия осъществява прием и след X клас. Паралелките са две с 3 специалности. „Веднъж убедили се, че в образованието е шансът им да водят нормален и осигурен живот, младите хора се стремят да се дипломират като специалисти.
А бизнесът е „отворен“ за тяхната професионална подготовка“, пояснява Казакова.
Земеделската гимназия не разполага със собствена земя. Затова изнесената практика се провежда в бившата комплексно-опитна станция, сега учебно-опитно стопанство. Там се намира машинно-тракторният парк на училището. Практиките се водят под ръководството на опитни специалисти.
Планове се правят и за близкото лято. В училището тече процедура за подбор на двайсет ученици, които да изкарат летен стаж с подкрепата на „Еразъм+“ в Северна Италия (област Ломбардия, близо до границата с Швейцария). Италианските партньори се подготвят да посрещнат не само бъдещите земеделски специалисти, но и учениците от специалността „Икономика“. Но за да се осъществи тази практика, ситуацията с пандемията трябва да бъде овладяна.
За следващата 2021/2022 учебна година ПГ по земеделие в Търговище залага прием на три професии по дуалната система: „Техник на ССТ“, „Техник-растениевъд“ и новата за училището „Оператор в дървообработването“, специалност „Производство на тапицирани изделия“ и четвърта професия „Спедитор-логистик“.
Всички професии са от STEM направление. Три от професиите са с очакван недостиг на специалисти на пазара на труда.

Your Image Description

Свързани статии:

Къщичка за таланти В обувките на граф Игнатиев Първия „Рибен буквар“ показва БАН Въвеждат още две професии в дуална форма

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

В обувките на граф Игнатиев

Следваща статия

Един за всички, всички за един

Следваща статия
Един за всички, всички за един

Един за всички, всички за един

В ход е дигиталното обучение

Иновативно училище отбеляза патронния си празник

Да се завърнеш  в родното школо

Да се завърнеш в родното школо

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"