Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 13, 2021

22,2% от децата в ЕС – в риск от бедност

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
31-03-2021
в Брой 13, 2021
A A
България е една от седемте страни членки, в които пилотно се прилага гаранцията за детето с подкрепата на УНИЦЕФ, заедно с Германия, Гърция, Италия, Испания, Литва и Хърватия. У нас пилотните дейности се изпълняват в 10 общини в областите Бургас, Сливен и Стара Загора и обхващат над 6500 деца и родители

През 2019 г. почти 18 милиона деца в ЕС (22,2%) са живели в домакинства, изложени на риск от бедност или социално изключване. Това води до порочен кръг на неравностойно положение между поколенията, който оказва дълбоко и дългосрочно въздействие върху децата. Двете инициативи на ЕК имат за цел да прекъснат този порочен кръг и да насърчат равните възможности, като гарантират достъп до набор от основни услуги за деца в нужда под 18-годишна възраст, изложени на риск от бедност или социално изключване.
„Още преди пандемията 22% от децата в ЕС са били изложени на риск от бедност или социално изключване. Това трябва да бъде немислимо в Европа. През изминалата година тези вече съществуващи неравенства станаха още по-големи. Трябва да прекъснем този опасен цикъл и да гарантираме, че нуждаещите се деца имат достъп до здравословно хранене, образование, здравеопазване и подходящо жилищно настаняване, независимо от техния произход. Комисията е готова да подкрепя държавите членки по всички възможни начини, за да окаже реална промяна в живота на децата.“ Това обяви еврокомисарят, отговарящ за работните места и социалните права Никола Шмит.
При подготовката на двете инициативи ЕК, съвместно с водещи световни организации за защита на правата на детето, събра мненията на над 10 000 деца. В тях те споделят, че продължават да страдат от социално-икономическо изключване и дискриминация поради своя произход, статут, пол или сексуална ориентация или поради тези на родителите си. Гласовете на децата невинаги се чуват и техните възгледи невинаги се вземат предвид по въпроси, които ги засягат. Тези предизвикателства бяха изострени от пандемията от COVID-19. Затова ЕК отговаря с всеобхватна стратегия за следващите 4 години, която има за цел да продължи всички действия на ЕС за защита и утвърждаване на правата на децата, като въведе ясни действия за подобряване. Стратегията следва също така да подпомага държавите членки да използват по най-добрия начин средствата на ЕС.
„Тази нова всеобхватна стратегия на ЕС за правата на детето бележи важен етап в работата ни за децата и заедно с тях. Благодарим на всяко дете за неговия принос към тази важна инициатива. Тя изпраща послание на надежда и представлява призив за действие в целия ЕС и извън него. С тази стратегия подновяваме ангажимента си за изграждане на по-здрави, устойчиви и равни общества за всички, в които всяко дете е включено, защитено и разполага с възможности. Политиката на днешния и утрешния ден се провежда за нашите деца и заедно с тях. По този начин укрепваме демокрациите си“, заяви зам.-председателят по въпросите на демокрацията и демографията Дубравка Шуица.
Стратегия на ЕС за правата на детето обхваща 6 тематични области и предложени действия по тях.
Първата област е, децата да се превърнат в двигатели на промяната в демократичния живот. За тази цел ЕК предлага редица действия — от изготвяне на правни текстове, съобразени с интересите на децата, до провеждане на консултации с деца във връзка с Конференцията за бъдещето на Европа, изпълнението на пакта за климата и Зеления пакт. Държавите членки следва също така да позволят участието на децата в гражданския и демократичния живот.
Втората област защитава правото на децата да реализират пълния си потенциал, независимо от социалния си произход. ЕК се стреми да създаде европейска гаранция за децата, за да се бори с детската бедност и социалното изключване. Освен това ЕК ще обърне внимание и на психичното здраве на децата и ще подпомогне предоставянето на здравословната и устойчива храна в училищата в ЕС. Комисията ще се стреми и към по-добри стандарти за образование и грижи в ранна детска възраст в целия ЕС и ще изгради приобщаващо и качествено образование.
Третата област от стратегията е за правото на децата да живеят без насилие. Европейската комисия ще предложи законодателство за борба с основаното на пола насилие и домашното насилие и ще представи препоръки за предотвратяване на вредни практики срещу жени и момичета. Държавите членки се приканват да изградят интегрирани системи за закрила на детето и да подобрят функционирането им, както и да засилят отговора си на насилието в училищата и да приемат национално законодателство, за да се сложи край на телесното наказание във всички ситуации.
Четвъртата област е за правото на децата на правосъдие, съобразено с техните интереси, в качеството им на жертви, свидетели, заподозрени, обвинени в извършване на престъпление или страна в съдебно производство. Например ЕК ще допринесе за специализирано съдебно обучение и работа със Съвета на Европа за прилагане на насоките от 2010 г.
за правосъдие, съобразено с интересите на детето. Държавите членки се приканват да подкрепят обучението и да разработят надеждни алтернативи на съдебните действия и на задържането или медиацията по граждански дела.
Петата област защитава правото на децата безопасно да се ориентират в цифровата среда и да се възползват от нейните възможности. Затова ЕК ще актуализира европейската стратегия за по-добър интернет за децата, а предложеният законодателен акт за цифровите услуги има за цел да осигури безопасна дейност онлайн. Комисията призовава държавите членки да прилагат ефективно правилата за защита на децата, съдържащи се в преразгледаната Директива за аудио-визуалните медийни услуги, и да подкрепят развитието на основните цифрови умения на децата. ЕК също така настоятелно призовава дружествата в областта на ИКТ да решат въпроса с вредното поведение онлайн и да премахват незаконното съдържание.
Шестата област от стратегията е за правата на децата по света. Правата на децата са универсални и ЕС засилва ангажимента си за защита, насърчаване и прилагане на тези права в световен мащаб и във всички сфери. Това ще бъде постигнато чрез разпределяне на 10% от средствата за хуманитарна помощ за образование при извънредни ситуации и продължителни кризи. До 2022 г. ЕК ще изготви план за действие за младежта с цел насърчаване участието на младите хора и децата в световен мащаб и укрепване на капацитета за закрила на детето в делегациите на ЕС. Комисията поддържа също така политика на нулева толерантност по отношение на детския труд.
„Всяко дете в ЕС има право на същата закрила и достъп до основни услуги, независимо от произхода си. Всяко трето дете в ЕС обаче е подложено на някаква форма на диференцирано третиране. От неравния достъп до цифрови технологии или социално-икономическа подкрепа до липсата на защита от злоупотреби у дома, твърде много деца се нуждаят от допълнителна помощ. Новата стратегия, която представяме, е план за постигането на тази цел“, коментира комисарят по въпросите на правосъдието Дидие Рейндерс.
Новата европейска гаранция за децата също има за цел да насърчи равните възможности, като гарантира достъп до набор от основни услуги за децата под 18 г. в нужда. Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен обяви европейската гаранция за децата в своите политически насоки за периода
2019 – 2024 г., която допълва втория стълб на стратегията за правата на детето. В плана за действие се предлага до 2030 г. ЕС да намали с поне 15 милиона броя на хората, изложени на риск от бедност или социално изключване, включително поне 5 милиона деца.
В рамките на европейската гаранция за децата на държавите членки се препоръчва да осигурят свободен и ефективен достъп за децата, нуждаещи се от – образование и грижи в ранна детска възраст, включително избягването на сегрегирани класове; образователни и училищни дейности, като подходящо оборудване за дистанционно обучение и училищни пътувания; най-малко едно здравословно хранене през всеки учебен ден; както и здравеопазване, като се улесни достъпът до медицински прегледи и програми за здравен скрининг. Тези услуги следва да бъдат безплатни и лесно достъпни за децата в нужда.
ЕК също така препоръчва на държавите членки да предоставят на децата в нужда ефективен достъп до здравословно хранене и подходящо жилищно настаняване. Децата следва да получават здравословна храна и извън учебните дни, а бездомните деца и техните семейства да имат достъп до подходящо жилищно настаняване.
При набелязването на нуждаещите се деца и разработването на национални мерки държавите членки следва да вземат предвид специфичните нужди на хората в неравностойно положение – бездомни, с увреждания, с несигурно семейно положение, мигрантски произход или произход от расово или етническо малцинство, или такива, които се нуждаят от алтернативни грижи.
Финансиране от ЕС в подкрепа на тези действия се предоставя по линия на Европейския социален фонд плюс (EСФ+), който финансира проекти, насърчаващи социалното приобщаване, борбата с бедността и инвестирането в хората, както и от Европейския фонд за регионално развитие, InvestEU и Механизма за възстановяване и устойчивост.

Your Image Description

Свързани статии:

Българската Мария Кюри Алма матер е №1 у нас Как се става иновативно училище Допълнителни 1,5 млн. лева за 4-годишните

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наблюдател

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Езикът е емоция, а писането – преживяване

Следваща статия

Гласът на учените трябва да се чува

Следваща статия
Гласът на учените трябва да се чува

Гласът на учените трябва да се чува

В ход е дигиталното обучение

На състезание с домашния компютър

В ход е дигиталното обучение

Новости в Университета по хранителни технологии

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"