Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 13, 2021

Езикът е емоция, а писането – преживяване

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
31-03-2021
в Брой 13, 2021
A A

 

Първият учебен ден на българчетата в Милано беше присъствен, но сега обучението им е онлайн

Първа награда за колективна работа в секцията „Училища“ грабна Българско училище „Пейо Яворов“ в Милано от XXX международeн поетически конкурс „Младежи и поезия“ в Триуджо, Италия. В надпреварата се включиха общо 573 автора с 526 творби. Сред участниците бяха ученици от Италия, България, Румъния, Албания, Северна Македония, Хърватска, Молдова, Украйна, Русия, Германия, Нигерия, Египет, Китай, Виетнам и други. Призове от конкурса печелят и участници от столичните училища „Българско школо“ и 105. СУ „Атанас Далчев“.
„За шеста поредна година участваме в този младежки поетичен конкурс и се представихме впечатляващо. В категорията до 12 г. спечелихме още две престижни награди – второ място за Ерик Педрани и шесто за Лили Иванова. 17-годишната Маринела Димитрова стана първа в секцията фотопоезия, а специална награда за млади гласове получи Даниел Афдзаал на 9 г. Много скъпа ни е и наградата, присъдената на нашата преподавателка Дарина Наумова за преводаческа дейност и сътрудничество“, разказва директорът на Българското училище в Милано Гергана Христова.
Организатор и председател на конкурса „Младежи и поезия“ е поетът Алесандро Вила, който е голям приятел на България. Той е работил с ученици от литературно студио „Пегас“ в Перник и поне веднъж годишно участва в лаборатории за поезия в БУ „Пейо Яворов“. При тези занимания
Алесандро обяснява на децата какво представлява поезията, нейните закони, запознава ги с поетическите фигури и образи по подходящ за възрастта им начин. По време на лабораториите обикновено децата пишат поезия на италиански, която след това превеждат на български.
От 2017 г. българското училище в Милано организира годишен фестивал по творческо писане „Тук България под небето на Италия“ по идея на вицепрезидента на езиковия и културен център „Тук България“ – Мария Ганчева. Всяка година децата пишат текстове по различна тема. Първата година Фестивалът се провежда в Брунате, Италия, където през 1912 г. умира големият български поет Пенчо Славейков. Тогава учениците пишат за неговите възгледи за щастието, изразени в книгата му с лирически миниатюри „Сън за щастие“. Темата на второто издание на Фестивала е „Нови дефиниции на любовта“, на третото е за мечтите, а през миналата година форумът се провежда виртуално под мотото „Граматиката на фантазията“, посветен на 100-годишнината от рождението на Джани Родари.
„Всеки език е емоция и писането е силно преживяване. За участие в нашия фестивал редовно идват преподаватели от България заедно със свои деца и работят съвместно с нашите ученици – споделя Гергана Христова. – През годините сред участниците са преподаватели и деца от столичната Школа по творческо мислене и писане „Вярабел“, от „Българско школо“, от 105. СУ – София, от литературно студио „Пегас“ в Перник и от сливенската Профилирана хуманитарна гимназия „Дамян Дамянов“.“
Българското училище в Милано отваря врати в началото на 2014 г. То е основано от езиковия и културен център „Тук България“. През тази учебна година в него се обучават около 80 деца от Милано и от други градове в Северна Италия. Най-много са учениците до V клас, но има деца във всички класове и дори няколко бъдещи абитуриенти. Имат и детска градина с 12 – 13 деца на възраст 4 – 5 г.
„От 3 седмици отново сме в червената зона и сме изцяло онлайн“, казва директорката на „Пейо Яворов“. Иначе в училището се прилага присъствено, дистанционно и смесено обучение, при което децата, които живеят по-далече, ходят присъствено веднъж в месеца, за да се приобщят към колектива, а през останалото време са във виртуалните класни стаи.
Организацията на обучението от разстояние е отработена и училището не среща никакви проблеми. Ползват платформата на СУ „Св. Климент Охридски“ – ezik.bg, от която са доволни. Имат място за качване на свои материали и развити уроци за всеки клас.
„Електронната форма на обучение има своите предимства. При нея най-важна е методиката на обучение и да се намери правилният формат – обяснява Гергана Христова. – Най-голямото предимство е, че можем да обхванем повече деца, които живеят извън Милано. Това дава възможност на повече семейства и техните деца за достъп до родния език. Но при присъственото обучение почти всички деца посещават нашите занимания по народни танци. Те се водят от професионален хореограф, който проявява огромно търпение и обич към децата. Дори и да не станат танцьори, те свикват с ритъма и музиката, която няма къде другаде да чуят, стават им близки, общуват с други българчета.“

 

Алесандро Вила: Обществото става все по-консуматорско

– Г-н Вила, как възникна идеята да правите поетичен конкурс?
– Центърът „Младежи и поезия“ се роди на базата на предишния ми опит. Предвид големия интерес, през 1991 г. се роди идеята за международна награда, в която главни действащи лица са младите хора. Чрез него се популяризират знанията по италиански език и култура в чужбина. Инициативата намери благоприятна среда в Източна Европа – Полша, Украйна, Румъния, Хърватия, Сърбия и България.

– Имат ли още интерес към него младите хора в днешните технологични времена?
– Технологиите и интернет донякъде потушиха интереса към културата и поезията, особено в западните страни. Консуматорството рискува да постави чувствата и емоциите „в чекмеджето“. Но за щастие, в страни, където културата и традициите все още са важна основа за идентичността на човека, поезията успява да привлече младите хора и да им даде шанс да общуват по начин, различен от виртуалния. Да бъдат „личности“, а не „числа“. Поезията може да се превърне в полезен инструмент, за да се опознаят по-добре и да научат повече за света вътре в нас и за света, който ни заобикаля.

– Откога има българско участие в Конкурса?
– Българското участие датира от самото създаване на Центъра.
В началото то беше спонтанно, чрез почти случайни контакти, ограничен до някои ученици. От 2003 г. интересът се увеличи, започнахме първите съвместни проекти и семинари за поезия с български организации, училища и клубове в Перник и София, а от 2013 г. – в Сливен и в Българското училище в Милано. Така се стигна до големия брой участници днес.

– Колко пъти сте посещавали България и по какви поводи?
– Първото ми пътуване до България беше през 2003 г. С посредничеството на една млада ученичка – Христина Бойкова, посетих гимназия в Горна баня в София, където направихме поетична работилница. Ходих и в Перник и осъществих първите контакти с местния поетически клуб „Пегас“. Задълбочихме ги през 2004 г., а на следващата година се върнах в Перник с кмета на Триуджо. Подписахме споразумение между двете общини за постоянна лаборатория за поезия и културен обмен. През 2006 г. се върнах в София като част от културен проект, съфинансиран от ЕС и регион Ломбардия, включващ Румъния и България.
През 2013 г. се запознах с две забележителни преподавателки – Жанет Борлакова и Вяра Николова от София. С тях успяхме да развием забележително сътрудничество и проведох няколко поетически лаборатории в 105. СУ – София, и в „Българско школо“. Проведох и лекция в Сливен, насочена към поети и ученици, в местната гимназия. По време на тези две пътувания имах възможността да се срещна с български поети и писатели, както и с представители на местната администрация, което разшири възможностите за общи проекти.

– Какво най-много ви впечатли в България?
– Гостоприемството и вниманието. Освен това ме радва, че в контак-
тите с ученици и училища те ме разбират и са в състояние да оценят това, което казвам и правя. Нещо, което, за съжаление, не се случва в Италия от години поради известна незаинтересованост към поезията до голяма степен поради консуматорски настроеното общество.

Your Image Description

Свързани статии:

Направи едно добро Доказано: звуците от природата подобряват здравето Гласът на учените трябва да се чува Традиции на над два века

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Варненските симфоници празнуват

Следваща статия

22,2% от децата в ЕС – в риск от бедност

Следваща статия
22,2% от децата в ЕС –  в риск от бедност

22,2% от децата в ЕС – в риск от бедност

Гласът на учените трябва да се чува

Гласът на учените трябва да се чува

В ход е дигиталното обучение

На състезание с домашния компютър

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"