Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 13, 2021

Гимназия, в която успяват заедно

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
31-03-2021
в Брой 13, 2021
A A
В ПТГ „Цар Симеон Велики“ в Търговище използват максимално присъственото обучение за наваксване на еветуални пропуски

В гимназията ни съществува приемственост – родителите на повечето ни сегашни ученици са учили тук. Дори има и трето поколение, които усвояват тайните на различни професии. Имаме традиции и се стремим да запазим взискателното отношение към професионалната подготовка, за да стават нашите възпитаници добри специалисти. И фирмите търсят нашите кадри.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Николай Николов – директор на Професионалната техническа гимназия „Цар Симеон Велики“ в Търговище.
И добавя, че освен да дава добра професионална подготовка, екипът на гимназията се стреми да формира отговорни и възпитани граждани.
Част от 29-те педагози също са възпитаници на гимназията – някои предстои да се пенсионират, а други са от по-младото поколение. „Има проблеми с намирането на преподаватели по професионална подготовка. Особено трудно се намират IT специалисти, но малко са и инженерите от машиностроителните специалности, които са склонни да работят в училище. И с кадровото подсигуряване за общоообразователните предмети е сложно въпреки близостта на университетски центрове като Шумен, Велико Търново, Русе и Варна. Истината е в младите преподаватели. Но трябва още да работим, за да издигнем престижа на професията, защото проблемите не са само в заплащането“, отбелязва директорът Николов.
В създадената през 1965 г. гимназия днес се обучават 295 ученици в дневна форма. Преди 10 години техният брой достига и над 400, но демографските процеси не подминават и това училище. Макар и предимно „мъжко“, то е избирано и от момичета – те се насочват основно към „Компютърна техника“, но единици предпочитат „Мехатроника“ и „Автотранспортна техника“.
През миналата кампания реализират прием в три паралелки по специалностите „Компютърна техника и технологии“ с разширено изучаване на английски език, „Автотранспортна техника“ и „Мехатроника“, в която обучението е в дуална форма. На тях се залага и за приема през следващата учебна година. Освен това в гимназията има и паралелки по специалност „Компютърни мрежи“ в ХI и XII клас и по „Системно програмиране“ в X клас.
Обучението по специалност „Мехатроника“ е в дуална форма от 2 години, а основен партньор на гимназията са заводите от холдинга „Тракия глас – България“. „Поддържаме добри връзки и с българо-швейцарската фирма „Ховаг“, с която поставихме началото на запознаването с модела на дуално обучение. Но сега при тях реализираме само практики. Всъщност тази фирма започна своята дейност в Търговище с наши възпитаници.
В „Тракия глас – България“ също имаме ученици от предишни години, но най-дългогодишният ползвател на кадри от училището си остава фирма „Терем – Хан Крум“ ЕООД – Търговище. Част от завършващите при нас продължават във висши училища, други започват работа, а по-късно създават и собствени фирми“, разказва още директорът.
Ръководството на гимназията възнамерява да привлича лектори от бизнеса, които да запознават учениците с последните новости в професиите. „Всяка година имаме и поне по една-две срещи с работодатели от региона. Водим в компаниите учениците от по-малките класове, които още нямат изнесени практики, за да се запознаят какво е технологичното оборудване, какви са процесите в работещи фирми“, разказва директорът Николов. Поддържа се и традицията успели бивши ученици в различни области да се срещат с класовете и да им разказват за професионалната си реализация.
Гимназията привлича фирмите, с които работи, като партниращи организации при кандидатстване по националните програми на МОН. Училището обаче получава подкрепа и от други компании. Например преди две години фирма „Агроелит – Божидар Митов“ на два пъти дарява средства за паралелката по „Автотранспортна техника“. „Хората търсят технически грамотни специалисти. С тези средства оборудвахме работилница по автотранспортна техника и лаборатория по компютърна техника“, пояснява Николов. Отбелязва още, че за основна промяна на базата и училището разчитат на основно реновиране на гимназията по ОП „Региони в растеж“. Ремонтът се очаква от няколко години, като ще включва обновяване на сградния фонд, лаборатории и работилници, както и ново учебно оборудване и машини.
А как една професионална гимназия се справя по време на онлайн обучение? „Въведохме обучение чрез Google G-Suite по всички предмети. За щастие, малко преди обявяването на пандемията през миналия март нашите учители – и по теория, и по практика, преминаха обучение за работа в електронна среда. Успяхме да мотивираме и ученици, и родители децата да бъдат активни. Раздадохме лаптопи и друга техника на нуждаещи се“, споделя директорът. Учителите използват и учебни филми и дори заснет от тях материал в работилниците, за да запознават учениците със специфични операции на различни машини. „Но истината е, че техник не се става дистанционно. Повече от месец дистанционно обучение води да загуба на прекия контакт и възможността да прецениш на практика трайността на това, което ученикът е научил. А за XII клас това е особено важно. И в двете седмици присъствено обучение работим много системно с тях“, отбелязва събеседникът ми.
По думите му онлайн обучението в края на миналата 2019/2020 учебна година не се отразява негативно на представянето на учениците на проведените държавни зрелостни изпити. И се получиха много добри резултати. Например шестнадесет ученици от паралелката с разширено изучаване на английски език постигат среден успех над 5,50 на ДЗИ по английски език. „Резултатите по английски език може би се дължат и на факта, че този випуск най-активно участва в международните ни проекти – имахме две мобилности в Лондон, а преди това с партньори от Италия и Франция посетихме сродни училища за компютърна и автотранспортна техника в две последователни учебни години. Миналата година стартирахме проект за учениците, които се обучават в направления мехатроника и автотранспортна техника с партньори от Испания. На първата мобилност през миналия януари
учениците ни се представиха много добре във фирмите, в които бяха разпределени да стажуват“, подчертава директорът. През юни 2020 г. гимназията печели нов проект по програма „Еразъм+“. Предвижда се нови 32-ма ученици от специалностите „Компютърна техника и технологии“, „Компютърни мрежи“ и „Автотранспортна техника“ и „Мехатроника“ да проведат двуседмичен стаж на реални работни места във фирми в два града в Испания.
За успешното представяне на ДЗИ през изминалите години помага и традицията през февруари да се провеждат пробни матури, на които бъдещите зрелостници да получават реална представа за нивото на своята подготовка и при необходимост да се предприемат коригиращи действия.
Друга традиция в гимназията е символичното приемане всяка година на новия випуск в редиците на Симеоновото войнство. Това става на специален ритуал с полагане на клетва в Археологическия музей в старата българска столица Велики Преслав.
Тази традиция се повтаря вече 25 години на празника на училището 11 май. Неизменно през тези години клетвата към новия випуск се чете от кръстника на училището Георги Майсторски. Дори и при въведената извънредна пандемична обстановка през 2020 г. традицията не е нарушена – ритуалът е проведен онлайн.
А учениците се подготвят за тази възстановка в клуб „Традиции и ритуали“. Сред другите клубове за занимания по интереси са „Занимателна електроника“, „Приложна електроника“, „Техническо чертане“ и „Картинг“, в които учениците се подготвят и за участие в националните състезания по професии.
Запазена територия за изява на възпитаниците на ПТГ е националната олимпиада по техническо чертане. А постигнатите отлични резултати стават вход за множество ученици към техническите университети не само в България, но и в ЕС, САЩ и дори Китай.
Традиционно силно се представят и спортистите на училището, които печелят призови места на Ученическите игри.

Your Image Description

Свързани статии:

Решавам тест за шест Разказ за сакралния триъгълник Всички училища в област Стара Загора вече са онлайн Как се управлява самолет в час

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

АМТИИ открива нова бакалавърска програма

Следваща статия

Решавам тест за шест

Следваща статия
Решавам тест за шест

Решавам тест за шест

Разказ за сакралния триъгълник

Разказ за сакралния триъгълник

Традиции  на над два века

Традиции на над два века

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"