Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 13, 2021

Решавам тест за шест

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
31-03-2021
в Брой 13, 2021
A A
Специалност „Контрол на качеството и безопасност на храни и напитки“ е една от най-желаните
в Професионалната гимназия по производствени технологии „Евлогий Георгиев“ в Силистра

През последните 5 години в Професионалната гимназия по производствени технологии „Евлогий Георгиев“ в Силистра няма отпаднали ученици.
„Винаги имам притеснения как ще се справят нашите възпитаници на изпитите и матурите, а тази година ще им е още по-трудно и по български език и литература, и по теория и практика на професията. От миналата година тенденцията е вторият държавен зрелостен изпит да е по теория и практика за придобиване на степен за професионална квалификация. Подготвяме ги, решават тестове, но ги решават онлайн, не е същото – споделя директорът на ПГПТ „Евлогий Георгиев“ инж. Ралица Михайлова. – Учителката по БЕЛ прилага своята програма „Решавам тест за 6“, както всяка година. По нея всички бъдещи абитуриенти решават поне по 20 пробни теста по формата на ДЗИ, за да е сигурно, че ще успеят да изкарат положителна оценка. При нас това доказано работи и по постигнати резултати на областно ниво сме по средата – повечето деца изкарват между 3,50 и 4,50. Преди да излезем пак в карантина от 12 март, колегите се опитаха да наваксат с учебните практики, а сега излъчват онлайн записаните от тях клипчета в химическите лаборатории, за да подпомагат обучението за държавните изпити и по теория, и по практика.“
За обучението в електронна среда ползват платформата на „Майкрософт Тиймс“. Всички деца имат електронни устройства, но има 4 – 5 деца, които са по-скоро несериозни, отколкото да нямат достъп до виртуалните класни стаи. Педагогическият екип има осигурен абонамент към „Уча.се“, който е полезен за учителите по общообразователните предмети, а тези по специалните сами си правят презентации или клипчета, за да могат да показват нагледно изучавания материал.
В гимназията учат 175 ученици. От тях 139 са в дневна форма на обучение, били са 144, но няколко заминали с родителите си в чужбина. 15 са в задочна форма на обучение в специалност „Фризьорство“ – те са наследство от ПГ по лека промишленост „Пенчо Славейков“, която е закрита през 2020 г. Има и 21 ученици в самостоятелна форма на обучение.
Учениците в дневна форма са разпределени в 7 паралелки с различни специалности – „Контрол на качеството и безопасност на храни и напитки“, „Промишлена естетика и дизайн“, „Екология и опазване на околната среда“, „Технология на фармацевтичните и парфюмерийно-козметични продукти“, две специалности с недостиг на пазара на труда – „Машини и системи с ЦПУ“ и „Технологичен и микробиологичен контрол в хранително-вкусовата промишленост“, и защитената „Производство на месо, месни продукти и риба“. Всички са с трета степен на професионална квалификация.
За тяхното обучение се грижат 15 учители и 7 души непедагогически персонал. „Радостното е, че имаме доста млади колеги през последните няколко години –
6 от тях са под 45-годишна възраст, а имаме и двама под 30 – казва Ралица Михайлова. – Имаме 7 ученици със специални образователни потребности и за тях си имаме екип с ресурсен учител и психолог.“
Тя добавя, че около 50% от учениците са билингви, чийто майчин език е турският и затова са част от мрежата на Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“ и работят с тях. По проекта на МОН „Подкрепа за успех“ имат назначен медиатор, който оказва голяма подкрепа.
Около 35% от учениците в ПГПТ пътуват от различни населени места около Силистра и за повечето е осигурен организиран транспорт. Около 20% от тях са настанени в средношколското общежитие в Силистра, което се ползва и от други училища. „Въпреки че сме производствена професионална гимназия, при нас преобладават момичетата. Затова медиаторът ни е много полезен, за да контролира децата, които са в общежитието – кой се успал, кой се „загубил“ по пътя от общежитието до училище“, обяснява директорката. И добавя, че повечето им ученици са от уязвими или социално слаби семейства и се отглеждат от близки роднини, тъй като родителите работят в чужбина. Така че много разчитат на медиатора, но и колегите ѝ работят доста добре по Механизма за обхват.
Гимназията има споразумение и работи с Обединено училище „Св. Климент Охридски“ в с. Професор Иширково.
Преподаватели от „Евлогий Георгиев“ подготвят техните ученици от VIII, IX и X клас по различни специалности и миналата година завършват първите десетокласници с придобита първа степен на професионална квалификация по специалност „Работник в хранително-вкусовата промишленост“. 8 от тях сега продължават обучението си в XI клас в ПГПТ за придобиването на трета степен по специалност „Контрол на качеството и безопасност на храни и напитки“.
Професионалното училище в Силистра работи по много проекти – по „Подкрепа за успех“ има 8 групи за обучителни затруднения в първи и втори гимназиален етап и една по интереси. По проект „Образование за утрешния ден“ също има една група. Работят и по програма „Еразъм+“ по проект за стратегически партньорства, който скоро трябва да приключи. Той е в сектор училищно образование, като темата му е „Преминавайки през историята, към нови преживявания, нови светове и нови надежди…“ с координатор Пенка Добрева. Партньори по него са ученици и преподаватели от Италия, Франция и Полша. Работят и по общински проекти. Съжаляват, че не са успели да спечелят със своя STEM проект, но са амбицирани тази година да опитат пак. Преди 3 години печелят проект по съвместна кампания на МОСВ и Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда – ПУДООС, и по него успяват да си направят нова, четвърта химическа лаборатория.
Гимназията разполага с голяма база, в която има всичко необходимо за провеждането на учебните практики на учениците по всички специалности – лаборатории, машиностроителна работилница, работилница по мебелно производство. „За съжаление, миналата година завършиха последните ученици по специалност „Мебелно производство“. Много е хубава, рекламирахме я, но родителите и учениците не я избират – казва Ралица Михайлова. – Въпреки че нямаме дуални паралелки, имахме идея да направим такава за „Мебелно производство“. Но предварителните ни проучвания сред седмокласниците показаха, че няма да успеем. Родителите като че ли не са запознати достатъчно, че децата им ще учат, докато работят, и ще получават заплащане за труда си под формата на стипендии, въпреки че им го обясняваме. Миналата година успяхме да направим две специалности, а тази година сме заложили на план-прием по специалност „Контрол на качеството и безопасност на храни и напитки“, тъй като тя е една от най-желаните и в момента учениците са в XII клас.“
За производствената практика на учениците гимназията разчита много и на фирмите партньори от региона, най-вече в областта на хранително-вкусовата промишленост – производство на месо и месни продукти, безалкохолни напитки, хляб и хлебни изделия, млекопроизводство. Добре работят и с „Актуал“ ООД, „Мерони“ АД, „Първи май“ АД , РЗИ, „ВиК“, а също и с машиностроителните фирми – „Силома“ АД, ЗММ „Стомана“АД и „Елика – елеватор“ , въпреки че много трудно са успели да направят паралелка по защитената специалност „Машини и системи с ЦПУ“. Учениците не я харесват вероятно защото си представят струговете от едно време, а не модерните машини и условия, при които се работи сега.
Над 70% от възпитаниците на гимназията продължават и завършват и висше образование, след като се дипломират, макар и невинаги по същите специалности. По-голямата част от тях избират да учат в университети в Пловдив, Русе и във Варна. Част от тях заминават при родителите си в чужбина, а някои се връщат в родните си населени места или пък започват работа по специалността си в Силистра или друго населено място.

Your Image Description

Свързани статии:

Гимназия, в която успяват заедно Разказ за сакралния триъгълник Как се отглеждат IT специалисти Реализирането на една цел води след себе си друга

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Гимназия, в която успяват заедно

Следваща статия

Разказ за сакралния триъгълник

Следваща статия
Разказ за сакралния триъгълник

Разказ за сакралния триъгълник

Традиции  на над два века

Традиции на над два века

Екоучилище на щастието

Екоучилище на щастието

Последни публикации

  • Ученици създават дигитална книжка с 51 добродетели в детските очи
  • Училище, където знанието гради
  • Герои от приказките в образи
  • Ден на детето с мисия
  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"