Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 14, 2021

Промяната е възможна

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-04-2021
в Брой 14, 2021
A A
Съвременното оборудване допринася за качественото обучение на учениците

За три години училището ни промени изцяло облика си и се превърна в една от предпочитаните гимназии в града.
С ясна концепция, с много работа на всеки от екипа и със съдействие на съмишленици от бизнеса промяната стана възможна.“ Това споделя пред
„Аз-буки“ Мария Тонкова – директор на Гимназията по строителство и архитектура, графика и дизайн „Кольо Фичето“ в Ямбол, в която преподава от 2003 г. Застава начело на училището през 2016 г., когато в него се обучават около 116 ученици. Днес техният брой е 265 в дневна, 54 в самостоятелна и 28 във вечерна форма.
Всъщност и името на гимназията е част от промяната през тези години, след като през лятото на 2020 г. то е изменено от Професионална гимназия по строителство и архитектура „Кольо Фичето“ в Гимназия по строителство и архитектура, графика и дизайн „Кольо Фичето“. А целта е името да отговаря по-пълно и точно на новата посока на развитие, избрана от училищния екип. Събеседничката ми коментира, че Законът за предучилищното и училищното образование дава доста големи възможности на директорите да реагират гъвкаво на променящите се условия в системата на образованието. И тя се възползва от тях,
залагайки на разкриването на нови атрактивни специалности и на съпътстващата ги модернизация на учебната среда. Изборът на специалности е съобразен с традиционната за гимназията – „Строителство и архитектура“, с взаимната обуславяща връзка между предлаганите професии, както и с търсенето на специалисти от бизнеса в региона.
В резултат от 2017-а насам са въведени три нови специалности от т.нар. STEAM обучение, което е вариант на STEM, но освен наука, технологии, инженерство и математика включва и изкуство. Първа е специалността „Интериорен дизайн“ (професия „Дизайнер“) с разширено изучаване на английски език. „По своята същност това е вътрешна архитектура. Екстериорът и интериорът на една сграда имат еднакво отношение към строителните дейности на даден обект и са неделими части от цялостното възприятие на средата. Успяхме с новата специалност и поради факта, че нашият колега архитект Иван Арнаудов се занимава активно и с интериорен дизайн“, разказва директорката Тонкова. През 2018-а е въведена специалността „Компютърна графика“ – с разширено изучаване на английски език, а година след това – и специалността „Графичен дизайн“, свързана с търсенето на квалифицирани кадри за работа със специализиран софтуер. Те допълват и надграждат част от изучаваните дисциплини в интериорния дизайн. Към настоящия момент в гимназията се осъществява обучение и по специалностите „Недвижими имоти“, „Геодезия“ и „Електрически инсталации“. За следващата учебна година приемът отново ще е съсредоточен в предпочитаните от седмокласниците и техните родители специалности – „Графичен дизайн“, „Компютърна графика“, „Интериорен дизайн“ и „Строителство и архитектура“.
Подкрепата на фирмите партньори от местния бизнес в сферата на строителството и дизайна позволява да се реализират и проекти за модернизацията на базата, изискващи съфинансиране. Два такива са спечелени през учебните 2018/2019 и 2019/2020 г. по
НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“. „Създадох-
ме съвсем нов и иновативен кабинет за работа със специализиран софтуер – с 26 места и по-мощни компютърни конфигурации. Закупихме и два 3D принтера, които използваме в практическата част на обучението по интериорен дизайн, графичен дизайн и строителство и архитектура. Създадохме и много голям специализиран кабинет по теория на професията по специалностите от направление „Строителство“. Той разполага с 26 специализирани маси за чертане, проектирани от нашия архитект“, отбелязва Тонкова.
Осъвременени са и учебните работилници за практическо обучение по професиите „Строителен техник“ и „Електротехник“, като базата им в голяма степен отговаря на средата в реалните фирми. „Направихме и две ателиета – едното е по дизайн и рисуване с 26 статива, проектирани от нашия архитект Иван Арнаудов. Обособихме и иновативно ателие по дизайн и скулптура, в което има и грънчарско колело“, изброява още събеседничката ми.
Със средства от училищния бюджет и собствени сили са направени и редица ремонти, някои от които продължават. С оглед нарасналия брой на учениците се подготвят още две класни стаи. Преди две години със средства от МОН е саниран и физкултурният салон. Една от значимите придобивки е и новоизграденият тенис корт, който вече две години и половина всеки ученик може да използва безплатно, при това с осигурени обучения и тренировки по график. В ямболската Гимназия по строителство и архитектура, графика и дизайн залагат и на различния и мотивиращ към творчество интериор. Още на входа на училището, на една от стените на спортния салон, миналото лято е създаден монументален стенопис, който представя предмета на обучение и посоката STEAM, по която е поела гимназията. Във входното ателие художниците Николай Димитров и Даниел Дубаров правят оригинална мозайка, изобразяваща компас със символични знаци на колона от капител. „В коридора към дирекцията направихме уникален стенопис, който преобрази цялата атмосфера. Спирала на времето минава по пода, стените и тавана, като включва изображенията на постройки от различни исторически периоди. В ателието по рисуване и дизайн наскоро бе създаден уникален стенопис на Леонардо да Винчи, който е свързващо звено между архитектурата и изкуството“, споделя Тонкова.
В една от класните стаи има 3D стенопис, който играе и ролята на интерактивна дъска. На нея е представено художествено съчетание от компетенции в компютърното проектиране, в цветознанието, перспективата и композицията, изучавани от учениците в специалностите „Компютърна графика“, „Интериорен дизайн“ и „Графичен дизайн“. Наскоро е завършен и седмият поред стенопис в кабинета за работа със специализиран софтуер, който представя елементи от програмите, с които работят учениците по професиите „Компютърен график“ и „Графичен дизайнер“.
Резултатът от всички тези промени вече е видим – през 2020 г. още на първо класиране в гимназията няма свободни места. Това според директорката е знак, че се движат в правилната посока, тъй като конкуренцията за мотивирани ученици с възможности в града никак не е малка. По думите на Тонкова за качеството на предлаганото обучение допринася и фактът, че преподавателите по специалните предметни дисциплини работят и в реалната бизнес среда. „Мисля, че е много важно в една професионална гимназия специалистите да не са откъснати от реалната бизнес среда. Това дава възможност учениците да трупат знания, умения и компетенции от хора, които действително практикуват преподаваното в професионален план“, отбелязва директорката.
Заедно с това в гимназията залагат и на посещенията на гост-лектори от различни сфери. „Осъществяваме от две години и половина тази част от нашата стратегия за развитие, но тази учебна година е по-трудно поради пандемията и онлайн обучението. Многократно сме канили като лектори известни дизайнери, архитекти, инженери и художници. Видни представители на строителния бранш от Ямбол. Инж. Красимир Инджов – председател на Камарата на строителите в България, Областно представителство – Ямбол, и Николай Георгиев – управител на фирма „АВС инженеринг“ и постоянен партньор в проектни и строителни дейности, обясняват достъпно и увлекателно същността на професията „Строителен техник“ и перспективи, които предлага тя. „През 2019 г. деканът на Строителния факултет на ВСУ „Любен Каравелов“ доц. д-р инж. Венцислав Стоянов изнесе увлекателно урок по „Организация на строителството“, споделя събеседничката ми. През 2017 г. светилото в интериорния дизайн Свилен Гамолов гостува на клуб „Дизайн“, като разкрива тайните на успеха си, определени с думите „много дисциплина, работа и постоянно усвояване на знания“. Дизайнерът Николай Табаков през 2018 г. провежда интерактивна работилница за изработване на интересни цветни лампи с разноцветна термоустойчива непалска хартия. Сред последните подобни срещи е посещението на младата дизайнерка Анита Апостолова, която е възпитаничка на училището и завършва висшето си образование по специалност „Архитектурен дизайн“ във Великобритания. Планира се тя да проведе и урочна тема от учебния план по професия „Дизайнер“ и да провокира творческото начало у бъдещите дизайнери, като ги мотивира да продължат да се развиват в избраната специалност.
В голямата си част групите за занимания по интереси в гимназията също са ориентирани към изучаваните специалности. В клуб „Златни ръце“ учениците се подготвят за участие в състезанието „Най-добър млад строител“, а в Клуба по дизайн разширяват уменията си в тази област. Външен лектор води клуб по уебдизайн. Функционират и театрален клуб, група по волейбол и клуб „Декоративни ефекти“, в който учениците развиват умения за създаване на свободен и задължителен декоративен ефект върху грундирани пана от гипсокартон. Учениците се включват и в редица местни, регионални и национални конкурси и състезания в областта на изкуствата, дизайна и строителството, на които се представят престижно.

Your Image Description

Свързани статии:

Иновацията е уебпрограмиране Животът се дава, за да сбъднеш мечтите си Ало, ало … Избраха българския претендент за „Карл Велики“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Животът се дава, за да сбъднеш мечтите си

Следваща статия

Обучението е път към независимост

Следваща статия
Обучението е път към независимост

Обучението е път към независимост

Проектните дейности като инструмент  за нови партньорства*

Проектните дейности като инструмент за нови партньорства*

Когато училището  е кауза и дава смисъл

Когато училището е кауза и дава смисъл

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"