„Творчество, професионализъм, бъдеще“ е девизът на видинската
Професионална гимназия по туризъм „Михалаки Георгиев“
Борислава
БОРИСОВА
Видинската Професионална гимназия по туризъм „Михалаки Георгиев“ е с 60-годишна история, десетилетия на градеж, развитие, търсене на правилния път. Това с гордост разказва нейният дългогодишен директор Евлогия Манджукова, чийто съзнателен живот и трудов стаж са преминали в сферата на образованието – от учител по руски език и класен ръководител до директор.
Професионалната гимназия по туризъм „Михалаки Георгиев“ е сред най-предпочитаните във Видинска област и региона. До днес над 6800 са възпитаниците на гимназията и над 1000 завършилите курсове за квалификация на безработни лица. Училището осигурява качествена професионална подготовка на кадри в областта на туризма и възможността да се разширява обучението и по други професии в тази най-динамична област както в световен, така и в национален и регионален план. Гимназията разполага с много добра база, която непрекъснато се обогатява: административен офис, три компютърни кабинета, обзаведена хотелска стая и ресторант, две учебни кухни и учебен бар. Училището има сключени договори за съвместна дейност с 5 хотелски комплекса. След завършването си учениците получават образование и практически умения по специалностите „Ресторантьорство и кетъринг“, „Готвач“, „Администратор в хотелиерството“, „Фризьор“, „Маникюрист“ и „Оператор в производството на облекло“ с II и III степен на професионална квалификация по съответната професия.
„Гимназията печели международни проекти, разширява мирогледа на младите хора, кара ги да се съизмерват с приятелите си от Европа и това я прави модерна, стабилна и разбира се, търсена“, категорична е Евлогия Манджукова.
Училището работи по много национални и европейски програми, насочени и към стажове на реални работни места: курортен комплекс „Златни пясъци“, производствен стаж в Испания, многостранен обмен в областта на туризма и социалните дейности по програмите „Коменски“, „Еразъм+“ в страни като Франция, Германия и Англия.
За достойната професионална реализация на учениците принос имат и проектите към МОН – УСПЕХ, „Твоят час“, „Ученически практики“, „Нова възможност за моето бъдеще“, „Управление за ефективно професионално образование“ и др.
„През годините целият ни колектив придоби опит в реализацията на различни европейски и национални проекти. Особено добре работим по трансгранични проекти с Румъния – споделя Манджукова. – Но най-атрактивни за учениците са европейските проекти по „Еразъм+“, които им осигуряват международни стажове. По тях ходим в Испания – Гранада и Кордоба, където нашите ученици работят на реални работни места. Тези стажове им помагат да практикуват специалностите си, да научат език и да се чувстват полезни.“
Не по-малко полезни са и участията на учителите в различни международни проекти. Сред последните е проведеният стаж в Тенерифе за съвременните методи на работа в електронна среда и създаване на учебно електронно съдържание. Особено ценни за преподавателите са и курсовете за квалификация по различни проекти, проведени на обменни начала в сродни учебни заведения във Франция, Германия, Естония, Финландия, Турция, Румъния и в Сицилия, Италия.
Директорката на гимназията се гордее, че учители и ученици се справят отлично с работа в електронна среда. Това на практика доказа, че всички са готови да работят в XXI век. Гимназията разполага с модерно оборудване – в нея има пет интерактивни дъски от последно поколение, някои от тях са с тъчскрийн. Те са в модерния ни кабинет по природни науки, в кабинета по хуманитарни науки и в специализираните ни кабинети. Интерактивните дъски дават големи възможности за демонстрации и онагледяване в реално време, за персонални тестове, за презентации.
„Видяхме част от оборудването, което имаме, при едно от посещенията ни в Лондон м.г. на Световното изложение за съвременно електронно оборудване, използвано в училищата – подчертава Манджукова. – От България бяхме 160 учители, синдикалисти, представители на Министерството на образованието и науката и на регионалните инспекторати и се почувствах много щастлива с постигнатото в нашата гимназия.“
Помещенията за практика също са модерно оборудвани – има кухненски блок с модерни електроуреди. Ученическият ресторант е снабден с интерактивна дъска и плазма, за да може учениците да наблюдават своите съученици как работят, как приготвят дадено ястие, как се справят със сервирането или кетъринга. И всичко това се случва в приятна обстановка под звуците на музика.
Преди десет години учениците се оплакват, че няма откъде да си купят в близост до училището закуски и да могат да пият кафе в приятна обстановка. Затова едно неизползваемо помещение се преустройва в училищно барче, което днес е едно от любимите места на всички в гимназията
„Щастлива съм, че успяхме да се справим и със ситуацията около пандемията, и с електронното обучение – разказва директорката. – В началото беше трудно, учениците не бяха осигурени с технически устройства, голяма част от тях живеят при възрастни баби и дядовци, които не могат да им съдействат. Равносметката в началото бе 90 новопостъпили ученици в VIII клас, 57 деца без интернет у дома, 174 деца без каквото и да било електронно устройство от всичко 350 ученици в гимназията и само 167 със свои телефони. На практика, 50 процента от учениците ни срещаха в началото затруднения за работа в електронна среда. Министерството ни осигури 5 лаптопа за ученици и 2 за учители. И както е казал народът – помогни си сам, за да ти помогне и Господ. Училището закупи със свои средства 20 таблета от висок клас, които раздадохме на ученици, осигурихме 20 рутера за децата, които нямат интернет и живеят в малките населени места. Училището заплаща таксата за интернета и изплащаме таблетите разсрочено. Учителите бяха готови за работа в електронна среда, защото бяха преминали обучителен курс по проект за работа с образователната платформа. Два дни им отне да обучат и децата да работят в електронната учебна платформа. За всички бяха направени специални презентации – и за ученици, и за учители. И днес спокойно мога да кажа, че нямаме проблеми в обучението в електронна среда.“
Евлогия Манджукова е категорична, че българският учител може и знае много, бързо навлиза в новите условия, наложени от световната пандемия. И се справя успешно с обучението в интернет. Но истината е, че днес се берат плодовете на поколението, завършило средно образование след 1995 г., в първите години на прехода. Част от тях от ранна възраст се сблъскват с проблеми като отпадането на традиционни ценности и на много символи, ритуали, с които са възпитавани поколения ученици. Навремето се създаде впечатление, че всичко старо е ненужно. Голямо е и влиянието на телевизиите, филмите, социалните мрежи – т.е. на всичко, което демонстрира пред младите хора неглижиране на образованието. Днес децата на тези деца са в училище и се усеща тази несигурност, липсата на ценностна система и на устойчивост във възпитанието. Защото училището не само образова, но и възпитава, формира идентичност. „Шапка свалям на днешните български учители, които минаха през тази вълна на прехода и успяха да се запазят като преподаватели и възпитатели на младите. Затова и днес – продължава Манджукова, – те успяват да върнат в клас различните форми на възпитание и връщат децата към изконните български корени, към историята ни. Успяхме заедно с учениците ни да направим календар на традиционните български празници, да им покажем разликите с новонавлезлите у нас европейски и американски празници. Да им обясним разликите и приликите. Да ги научим, защото трябва да тачат и пренасят през поколенията българските традиции, обичаи, празници. Да запазят тяхната автентичност.
И ето, учениците ни днес сами организират българските празници, дори имаме инициатива от Цветница до Гергьовден. Организираме и онлайн конкурси – боядисваме яйца, готвим традиционни ястия за съответния празник и така възпитаваме младите.“
Другата голяма болка като учител е, че в годините на прехода съдържанието на учебниците много се промени. Директорката е категорична, че не са нужни толкова пособия.
„Защото в България имаме регулирано образование – подчертава Манджукова. – Осигуряваме държавна поръчка и не може да хвърлим подготовката на учебните пособия. Те подпомагат работата на учителя, но не са основното. А днес имаме море от пособия. Често в тях се дават различни тълкувания на едно събитие, което е недопустимо.Все повече се превръщаме в роби на съвременните технологии. Електронни дневници, платформи – те имат своите неоспорими удобства, но… А ако има срив или системата се манипулира?“
Затова и остава изводът, че дори и в ерата на високите технологии учителят ще има своето запазено място в сърцето и душата на учениците, свое достойно място в училищното образование, което е призвано да образова и възпитава, е категорична Евлогия Манджукова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg