Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 16, 2021

В началото е природата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-04-2021
в Брой 16, 2021
A A

Традиция е Факултетът по природни науки на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“ да организира Дни на отворените врати. И пак по традиция това се случва през пролетта, когато много млади хора за сетен път си задават въпроса накъде след средното образование. Факултетът е сред тези, които подготвят утрешните учители в направлението „Педагогика на обучението по…“, както и специалисти в областите „Туризъм“, „Физически науки“, „Химически науки“, „Биологически науки“, „Науки за Земята“, „Растителна защита“.
„Макар и онлайн проведени, Дните на отворените врати показват на младите хора, че природните науки са едни от най-атрактивните“, казва деканът на Факултета проф. Цветеслава Иванова. Припомня романа на Дан Браун с историята за зараждането на света. Една от хипотезите е, че са се събрали четирите елемента – водород, въглерод, кислород, азот. Трябвало им е тъмнина и огън и след 50 години тези четири елемента създават първата органична материя – първия полипептид.
Факултетът по природни науки е с изключително модерна образователна и изследователска инфраструктура. „Мои колеги работят по много сериозни проекти, финансирани както от Фонд „Научни изследвания“, така и от международни програми. А всеки спечелен проект носи със себе си и възможности за модерна апаратура“, пояснява проф. Иванова. От тази година Астрономическата обсерватория на Шуменския университет е част от новосъздадения Център за природни науки. Идеята е той да се превърне в изследователска база, място за експерименти, но и за обучение на ново поколение изследователи още от ученическата и студентската скамейка.
От няколко години политика на държавата е възраждането на интереса към природните науки и изграждането на STEM центрове за обучение чрез правене на експерименти и наука. Това прави проф. Иванова оптимист, че все повече мотивирани студенти ще се насочат към ръководения от нея факултет.
И по традиция в него ще се подготвят отлични бъдещи педагози предметчици. „В момента Шуменският университет сключва споразумения за партньорства с училища, сред които са Профилираната природо-математическа гимназия „Нанчо Попович“ в Шумен и СУ „Свети Паисий Хилендарски“ в гр. Върбица. В тях ще бъдат изградени STEM центрове. Конкретно с проекта са ангажирани катедрите по физика и астрономия, по химия, по биология. Университетските преподаватели ще влизат в класните стаи с нестандартни уроци, провокиращи детското въображение, а учениците ще провеждат експериментални часове в университетските лаборатории. Убедена съм, че подобно партньорство между средното и висшето образование ще покаже на младите хора какви възможности дават природните науки за едно бъдещо кариерно развитие“, казва проф. Иванова. Деканът разказва, че през октомври т.г. Факултетът по природни науки ще бъде домакин на гост-лектор от Германия. Той ще пристигне с подарък – апарат за хроматографски анализ, с какъвто висшето училище не разполага. „Това ще вдигне качеството на научните изследвания, но и на образователния процес, защото ще се използва и от студенти и ученици.“
Да се влиза в класните стаи с атрактивни уроци и разкази, е традиция от години за учените от Факултета по природни науки. Долната възрастова граница на аудиторията са началните класове. А опитът показва, че това е подходяща възраст за „въведение“ в света на науката.
Най-новата специалност на Факултета е „Педагогика на обучението по…“ в случая по природни науки. И понеже студентите ще бъдат освободени от такси, предполага се, че и интересът към специалността ще е голям. „Решихме да допринесем за мотивацията на младите да изберат учителската професия, като им дадем възможност да се научат на поведение пред аудитория. За съжаление, пандемичната обстановка ни попречи да осъществим идеята“, казва проф. Иванова.
Към Факултета по природни науки е изграден Център за работа с изявени ученици. В него водеща е фигурата на университетските преподаватели методисти. Задачата им е да създават връзките между средното училище и университета.
Проф. Иванова споделя и за огромното значение на партньорството между факултетите по природни науки във всички български висши училища и институтите на БАН.
„В момента катедрата ни по биология има два проекта с Института по невробиология, Института по молекулярна биология и този по океанология във Варна. Физиците ни работят по съвместни проекти с Медицинския университет – Варна, с Института по ядрена енергия и ядрена енергетика, с Института по астрономия с Националната астрономическа обсерватория – Рожен. Мога да продължа с примери за успешно партньорство и на колегите химици, които разработват съвместни проекти, най-вече с институти на БАН.“

Your Image Description

Свързани статии:

Държавата ще плаща за повече студенти наесен Абсолвенти с изложба на „Шипка“ 6 Проф. Величко Адамов, ректор на Стопанската академия в Свищов вижда в нея институцията, която свързва 128 държави от цял свят Влюбени във Вазов и „Крадецът на праскови“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Академична мрежа

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Гените на човека и на граха са почти еднакви

Следваща статия

Държавата ще плаща за повече студенти наесен

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Държавата ще плаща за повече студенти наесен

Броят на книгите у дома – показател  за социално-икономическия статус на децата

Броят на книгите у дома – показател за социално-икономическия статус на децата

Хляб наш насущний*

Хляб наш насущний*

Последни публикации

  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2025, година LXVII
  • Излъчиха царици на буквите
  • Атестирането на учителите се отлага за учебната 2026/2027 г.
  • Държавата подкрепя 2500 деца с таланти
  • Отличия за млади благотворители
  • Международният младежки медиен фестивал „Арлекин 2025“ събра над 150 ученици

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"