Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 17-18, 2021

Бригаден генерал Иван Маламов – началник на Националния военен университет „Васил Левски“: Важно е пламъчето да не угасва

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-04-2021
в Брой 17-18, 2021
A A
Бригаден ген. Иван Маламов
е завършил Висшето военно училище за артилерия и противовъздушна отбрана „Панайот Волов“ – специалност „Артилерийско въоръжение“, и две специалности във ВА „Г. С. Раковски“ – „Организация и управление на логистичното осигуряване на оперативно-тактическите формирования“
и „Стратегическо ръководство
на отбраната и въоръжените сили“. От 1997 до 2000 г. служи в 3-та мотострелкова дивизия, от 2001 до 2019 г. – в 110 логистичен полк.

Интервюто взе Николай КЪНЧЕВ

Ген. Маламов, как определяте интереса днес към военната кариера?
– Интерес определено има – заради качеството на обучение, добрата професионална подготовка и сигурната реализация на пазара на труда. Сериозен стимул например е фактът, че курсантите получават диплома за завършени две специалности – военна и гражданска. В момента сме в процедура по оценяване и акредитиране на специалност „Геодезия“. Непрекъснато се стремим да утвърждаваме името на Националния военен университет като добро място за обучение във военни и цивилни специалности, но, разбира се, основна задача остава подготовката на кадри за Българската армия.

– Има ли интерес към обучение в НВУ?
– Интересът от страна на кандидатите остава висок. През 2021 г. тече и широка разяснителна кампания. Разказваме чрез различни комуникационни канали защо да изберат НВУ, какво могат да научат тук. В кампанията се включиха и курсантите – дори изработиха собствени видеоклипове, популяризиращи отделните специалности.
Миналата година си поставихме сериозно предизвикателство – как да привлечем по-осъзнати кандидати. Да покажем, че тук има възпитание и ред, визия какво ще получат обучаваните, и високо качество на преподаване. В тази връзка, бих искал да споделя за наша инициатива – каним всички наши високопоставени гости да споделят обяда с курсантите и студентите. Тя е интересна и за гостите – да поговорят с възпитаниците ни, да разберат какво ги е довело тук. Има младежи, които споделят, че са се записали в НВУ като част от семейство на потомствени военни. Има и такива, водени от професионално любопитство и интерес към предлаганите специалности.

– Смятате ли, че по-високите социални придобивки за военните са мотив за някои от кандидатите?
– Социалните придобивки и заплатата безспорно са добър мотив, но не и решаващ. Смятам, че водещи са мотивацията и убеждението в направения избор. Винаги се стремим да обясним – и непрекъснато показваме с действията си, че на първо място са сърцето и любовта към професията. Правим всичко възможно и обучаеми, и преподаватели да се чувстват добре тук. Заедно да развиват своите знания и възможности. Пример за това са клубовете по интереси по близо 20 различни тематики в момента. Те успяват да „запалят“ курсанти и студенти да работят заедно в области като фотография, дебати, четене… Клубовете по интереси са и ценен инкубатор на идеи.

– Какво е съотношението курсанти – студенти в момента?
– План-приемът за курсанти се определя от Министерството на отбраната на база на прогноза за необходимостта от военни специалисти след пет години. Това дава сигурност и гарантира в максимална степен тяхната възможност за ранен старт в кариерата. Към момента съотношението е 2/1 в полза на курсантите – това говори за доброто име на НВУ като качество на обучение. Не правим компромис или разлика между специалностите, за нас е важно качеството на образованието.
Много е интересно да видиш как редът и дисциплината не само не отблъскват младежите, напротив – увличат и тези от гражданските специалности. Постепенно всички се научават да харесват заедно да ходят на лекции, да спазват графиците и правилата на работа. Да бъдат стриктни и изключително отговорни както на лекции, така и в самостоятелната си подготовка.

– Вероятно има и отпадащи от обучението?
– За съжаление, около 10% от приетите не успяват да завършат по различни причини – да свикнат с военните порядки например. Но у тези, които остават, виждаме голяма промяна – като мотивация и осъзнатост.
Бих искал да обърна внимание обаче на един изключително притеснителен факт. През последните години около 30% от кандидатите отпадат по медицински причини. Лошото здравословно състояние на младите хора е голям проблем за държавата ни.

– Как се променят учебните планове и програми в НВУ съгласно стандартите на НАТО?
– Наясно сте, че да се променят учебни планове, е по-сложен процес, по-удачно е при необходимост да се правят промени в учебните програми. Разбира се, необходимо е да сме съвместими със стандартите на НАТО. Това винаги е било важна задача при изграждането и функционирането на подобен хибриден вариант на обучение между военни и граждански специалности.

– Дайте повече информация за възможностите по „Еразъм“.
– От 1999 г. НВУ е първият военен университет в Европа, партньор по програмата „Еразъм“. Това е отлична възможност за възпитаниците на НВУ да се обучават за определено време в друг университет. Също и за преподавателите ни – да изнасят лекции навън. Както и добра предпоставка за повишаване качеството на обучението. Допълнително предимство е, че курсантите имат възможност за мобилност както по военни, така и по граждански специалности.
Програма „Еразъм+“ дава възможност на нашия университет да участва в различни ключови дейности, както и да бъде част от Европейската инициатива за обмен на курсанти и млади офицери – така наречения военен „Еразъм“. През 2018 г., по време Българското председателство на Съвета на Европейския съюз, Националният военен университет беше домакин на IV олимпиада по ОПСО (Обща политика за сигурност и отбрана) – част от инициативите към военния „Еразъм“. И в момента факултетът ни в Шумен е част от съвместен научноизследователски проект по договор между пет военни университета от България, Румъния, Полша, Гърция и Франция. В момента се осъществява първият етап – подготовката на съвместните учебни планове.

– Усилено работите и по проект „Квазар“?
– Да, става дума за работа по изграждане и развитие на Център за компетентност „Квантова комуникация, интелигентни системи за сигурност и управление на риска“. Водещ е Институтът по роботика при БАН, а освен нас партньори в проекта са Институтът по металознание, съоръжения и технологии с Център по хидро- и аеродинамика при БАН, Висшето военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“,
ТУ – Габрово, Институтът за ядрени изследвания и ядрена енергетика при БАН, Геолого-географският факултет към СУ „Св. Климент Охридски“ и сдружение „Съвременни летателни технологии“. Ще се работи в областта на квантовата комуникация, изкуствения интелект, сензориката и роботиката, предаване на информация по нетрадиционни канали и създаване на модели за представляващи риск събития, явления и процеси. Целта е – чрез интелигентните системи за сигурност и изкуствения интелект да се постигне възможност за предсказване на аварии, бедствия и предотвратяване на терористична заплаха.

– Част от НВУ е институтът „Научноизследователска и иновационна дейност“. Каква е задачата му?
– Институтът има за цел да организира и администрира дейностите по управление на различни проекти – както международни, така и вътрешни. Отделяме все повече средства от бюджета за реализиране на наши проекти, за стимулиране на дейности на преподаватели, курсанти и студенти.

– Споменахте, че работите добре с различни училища, може ли повече информация?
– Миналата година поканихме 20 средношколци на едноседмичен лагер при нас. Имахме и чисто практически занятия – стрелба, лагери в гората, изучаване на техники за оцеляване. Не очаквахме, че ще предизвикаме толкова голям интерес. В резултат на идеята беше създадена Национална програма „История и традиции на българската армия“, която реално надгражда обучението в училище. Вече имаме над 330 заявки на деца за участие в лагери, обаждат ни се и директори на училища с питане за възможности за формиране на групи. Това може само да ни радва – за приятните преживявания, които трупат децата, и за интереса към темата, като цяло.

– Цялата Ви професионална кариера е свързана с Българската армия. Какви са амбициите Ви в момента? И как си представяте НВУ по времето, когато вече няма да сте негов началник?
– Амбициите всеки ден се променят – и с всеки нов успех, който постигаме. Що се отнася до бъдещето на НВУ, и занапред го виждам като успяващ университет, който възпитава и дава сигурност за реализацията на обучаващите се в него.
Важно е да не се губи посоката, пламъчето да не угасва.

Your Image Description

Свързани статии:

Доц. Петя Трифонова от Геомагнитната служба на НИГГГ – БАН: Небесни фойерверки по Коледа ще радват жителите на полярните о бласти Мира Добрева, водеща на „Отблизо“ по БНТ: Днешните учители могат да откриват светове Проф. Радостина Александрова, Институт по експериментална морфология, патология и антропология с музей: „Ловци на вируси“ търсят срещи с непознати видове Проф. Мартин Вечев – научен директор на INSAIT: Целта ни е България да стане място, където се измислят технологиите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Още една крачка напред

Следваща статия

Пловдивският подкрепя гимназия

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Пловдивският подкрепя гимназия

В ход е дигиталното обучение

СУ „Св. Климент Охридски“ с поредно признание

В ход е дигиталното обучение

Висшето и индустрията – ръка за ръка

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"