Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 17-18, 2021

Да не преоткриваме топлата вода

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-04-2021
в Брой 17-18, 2021
A A
Християния Анчева

Създаването на Българския портал за отворен достъп до научна информация, който официално работи от юни 2020 г.,
е важна стъпка в процеса на развитието на отворената наука у нас. Порталът се поддържа от министъра на образованието и науката чрез Националния център за информация и документация (НАЦИД) в изпълнение на европейска препоръка от 25 април 2018 г. относно достъпа до научна информация и нейното съхранение. Въвеждането на отворен достъп до научна информация и научни данни е свързано с приоритетите, заложени в национални стратегически документи за развитие на науката, изследванията, иновациите и разпространението на научни постижения.
Системата за отворена наука у нас има два компонента – Българският портал за отворена наука и Националното хранилище, и те са взаимно свързани. Образно казано, в портала се търсят данни и публикации, а хранилището е мястото, където те се качват в системата. Това обяснява Християния Анчева – правен консултант към Дирекция „Наука“ на Министерството на образованието и науката по въпросите за отворената наука и Eвропейския облак за отворена наука (EOSC).
Идеята е Българският портал за отворена наука да служи като единна точка за достъп до публикации, резултат от публично финансирани научни изследвания. Те се събират от цялата научна общност в страната и тъй като достъпът е безплатен, всеки може да ги чете свободно.
Националното хранилище е сигурна среда, в която учените, чиито организации нямат собствени хранилища, могат да съхраняват дългосрочно данните си и да качват публикации. Разрешават се четири вида достъп, като силно се насърчава отвореният – това е част от голямата инициатива за отворена наука, уточнява Християния Анчева. Това е една от големите стъпки в посока развиване на инициативата у нас и е съпроводена с Националния план за отворена наука. В него се предвижда тази инфраструктура – Българският портал за отворена наука, да се развива постепенно, за да може да позволява съхраняването и на научноизследователски данни – в момента се съхраняват само публикации.
„Това е добра първа стъпка – казва Християния Анчева. – Следващата вече е да се съхраняват и данните, събрани при научни изследвания, които са публично финансирани. Защото се оказва, че не само на национално, но и на европейско и на световно ниво голяма част и от публикациите, и от данните са трудно откриваеми. Целта на инициативата е да има национални или институционални системи, в които всяка публикация или набор от данни в бъдеще да бъдат цифрови обекти, които са добре описани и може да бъдат откривани от други системи и лесно обменяни. Това ще помогне за натрупването на голяма база данни, достъпна за всички изследователи, както и да се избегне дублирането на изследвания по една и съща тема. И тъй като става дума за публично финансирани изследвания, гражданите също трябва да имат достъп.
Това ще позволи науката да се сближи постепенно с бизнеса и с гражданите, като цяло.“
Националният център за информация и документация – НАЦИД, поддържа и двата компонента на системата. Трябва да се знае, че до Националното хранилище имат достъп само регистрирани учени. Те влизат в него и могат да качват своите публикации. Голямо предимство на системата е, че тя ги превежда лесно през няколко стъпки, които ги подпомагат да осигурят възможно най-много метаданни за тази публикация, за да може тя да бъде оперативно съвместима и да бъде откривана и индексирана от други системи. Метаданните са допълнителна информация, която описва един цифров ресурс. При това описание, което е подобно на библиографското, има няколко неща, които са задължителни – например заглавие, автор, година на публикуване, идентификатор на ресурса, права за достъп. Има и допълнителни данни като описание, ключови думи, обхват на публикацията и какъв е нейният статус – дали е одобрена за публикуване, или вече е публикувана. НАЦИД има за задача да дава гаранция за качеството на всяка публикация. На този етап се приемат публикации, които са рецензирани.
„Когато учен качва публикация в Националното хранилище, модератор от неговата организация проверява дали са попълнени правилно метаданните – уточнява Анчева. – Проверката не е толкова по съдържанието, а по-скоро за оформлението и дали попада в обхвата на хранилището. И ако всичко е наред, той я одобрява. Тогава публикацията се качва в хранилището и става видима на Портала за отворена наука.“
Другото, което се извършва в Портала, е селективното събиране на метаданни от съществуващите 5 – 6 институционални хранилища към университети и институти на БАН, които действат в момента. Идеята е да се събира възможно най-пълна информация на национално ниво. Ако в бъдеще се изгради нова институционална система, тя може да се включи към Портала и Националното хранилище. За тази цел в Портала са изготвени документи за уеднаквяване на изискванията и са публикувани препоръки, които да гарантират, че при създаването на нови институционални хранилища или промени в сега съществуващите те ще бъдат съвместими не само с Националното хранилище у нас, но и с наднационални структури като OpenAIRE. Това е една от най-големите инфраструктури за отворен достъп до публикации, действащи на европейско ниво.
OpenAIRE съществува отдавна и действа като единна точка за достъп на европейско ниво – в него се събират данни от други системи. Реализирана е като проект по РП „Хоризонт 2020“. В последно време
активно се развива и Европейският облак за отворена наука.
Той е инфраструктура, която служи като свързващо звено между структури като Open AIRE и българския портал, но на едно още по-високо ниво – в целия Европейски съюз и с асоциирани страни, извън него. Европейският облак за отворена наука е и едно от партньорствата в новия програмен период по Рамковата програма „Хоризонт Европа“, подчертава Християния Анчева. В момента в ЕС действа Асоциация на европейския облак за отворена наука, в която участват не държавите, а организации – университети, научни организации, финансиращи органи и др.
Асоциацията действа като представител и страна по договора за партньорство с ЕК.
„Няма норма, която да задължава учените да предоставят публикациите си в българския портал – казва Християния Анчева. – Но и на европейско ниво се обсъжда как да се стимулират учените да публикуват с отворен достъп. Засега се водят разяснителни кампании за ползите от него. Практиката вече показва, че публикациите с отворен достъп получават по-голяма видимост, а оттам и повече цитирания, което е важно. Но има примери и за регламентиране на този въпрос. В Нидерландия в договора за финансиране на определен проект има изискване за публикуване с отворен достъп. В новия програмен период на „Хоризонт Европа“ Европейската комисия иска да превърне отворената наука в движещ принцип на цялата програма. Затова в договорите ще има клаузи за публикуване с отворен достъп и на данните, и на публикациите на възможно най-ранен етап.
И не просто публикуване с отворен достъп, а в сигурни хранилища. Затова наличието на Национално хранилище у нас ще улеснява българските учени да изпълняват договорните си задължения по проекти по „Хоризонт Европа“.
От юни миналата година, откакто съществува Порталът, има повишаване на интереса към него благодарение и на усилена работа в тази насока. Проведени са много онлайн обучения на администратори, модератори и учени от страна на НАЦИД. Организират се и събития за университети и научни организации, чиято цел е да запознаят научноизследователската общност с възможностите, които предоставя Българският портал за отворена наука. Планират се и още дейности в тази посока – колкото по-запознати са учените с инициативата и със системата, толкова по-голям интерес има от тяхна страна.
„Инициативата за отворена наука не е съвсем нова, но има още да се утвърждава – казва в заключение Християния Анчева. – Това е нов модел на научните изследвания, който се основава на споделяне и е доста различен от сегашния. Това е колективно усилие на наднационално ниво от страна на много държави. Това е и една от функциите на Eвропейския облак за отворена наука. Той така се и промотира – отворената наука трябва да задава правила и стандарти, по които структури като нашата да са съвместими помежду си.“

Your Image Description

Свързани статии:

Галопиращата природа на Родопите Ежегодно Земята „гълта“ 5200 тона извънземен прах Произведоха кислород на Марс Държавата стимулира научните публикации

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Емоционалното насилие над деца е най-разпространено

Следваща статия

Държавата стимулира научните публикации

Следваща статия
Държавата стимулира научните публикации

Държавата стимулира научните публикации

В ход е дигиталното обучение

Още една крачка напред

Бригаден генерал Иван Маламов – началник на Националния военен  университет „Васил Левски“: Важно е пламъчето да не угасва

Бригаден генерал Иван Маламов – началник на Националния военен университет „Васил Левски“: Важно е пламъчето да не угасва

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"