Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 17-18, 2021

По-малко напуснали училище

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-04-2021
в Брой 17-18, 2021
A A

По-малко ученици – 13 хиляди, са напуснали общообразователните училища през учебната 2020/2021 г. в сравнение с предходната, когато те са 15,8 хиляди. Това показват резултатите от годишния обзор на образованието, изготвен от Националния статистически институт. Отново най-големи са относителните дялове на учениците, които са заминали в чужбина и на напусналите по семейни причини – по 5,4 хил. (по 41,9%), следвани от напусналите поради нежелание да учат – 1,4 хил., или 11,1% от всички напуснали.
Статистиката отчита и намаление на самостоятелните детски градини и на децата в тях. Към
1.12.2020 г. у нас функционират 1823 самостоятелни детски градини, докато година преди това те са 1840. В предучилищно образование в детските градини и подготвителните групи в училищата са записани 215,7 хил. деца. В сравнение с предходната година броят на децата продължава да намалява – тази година с 1%. От всички деца 51,8% са момчета. Обхватът на децата в това образователно ниво е 78,1% и намалява спрямо миналата учебна година с 0,6 пункта. Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 20,1 хил. и в сравнение с предходната учебна година остава почти непроменен (увеличение с 44 души). Детските учители са 18,8 хил., или 93,5% от педагогическия персонал.
През 2020/2021 година в страната функционират 110 лицензирани частни детски градини, или с 4 повече от предходната година. Те са посещавани от 4874 деца.
Данните показват и намаление с 15 на общообразователните училища, като те са 1948. От тях 129 са начални, 1151 основни,
71 обединени, 114 гимназии и 483 средни училища. Учениците, записани в общообразователни програми, са 565 хил., от които 79,6 хил. са в училища в селата. Година по-рано записаните ученици са 572,5 хил.
През 2020 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 59,9 хил. (58,8 хил. през 2019/2020), а средно образование – 25,5 хил. ученици (25,8 хил. година по-рано). Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I – IV), е 83,6%, като от тях най-голям е делът на изучаващите английски език – 92,4%.
Продължава да нараства и броят на учителите (вкл. директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост) в общообразователните училища – през учебната 2020/2021 г. те са 55,6 хиляди при 53,1 хил. година по-рано. С бавни темпове продължава да нараства броят на младите педагози – в групата под 29 години те са 3663 учители при 2697 година по-рано, от 30 до 34 – 3891 (3375 година по-рано) и 35 – 39 години – 4312 (4141 през 2019/2020 г.). В групата 40 – 44 години учителите са 6871, 45 – 49 години – 9006, 50 – 54 години – 10 331, 55 – 59 години – 10 066, и над 60 – 7414 г.
В учителската професия продължават да преобладават жените – 85,2% от общия брой на учителите при 85,6 на сто година по-рано.
Към 1 октомври 2020 г. у нас функционират вече 97 частни общообразователни училища (86 през 2019/2020 г.) – от които 6 начални, 38 основни, 1 обединено, 23 гимназии и 29 средни училища.
В тях са записани общо12 053 ученици, като броят им нараства от 10 907 през предходната година.
Професионалното образование и обучение през учебната 2020/2021 г. се осъществява в 21 училища по изкуствата, 25 спортни училища, 353 професионални гимназии, или пет по-малко, и 19 професионални колежа с прием след средно образование (23 година по-рано). Общият брой на учащите в тях се увеличава до 138,7 хиляди при 135,1 хил. през 2019/2020 г. В професионалното образование преобладават момчетата, които са 60,3% от общия брой на учениците.
През 2020 г. средно образование в училищата по изкуствата, спортните училища и професионалните гимназии с диплома са завършили 19,6 хил. души. Степен на професионална квалификация е придобита, както следва: I степен професионална квалификация в професионалните паралелки – 390 ученици, II и III
степен – 2,3 и 11,9 хил. ученици, и IV степен в професионалните колежи – 581 ученици. При завършилите програми за придобиване на III степен професионална квалификация най-висок е относителният дял на учениците, изучавали специалности в област „Технически науки и технически професии“ – 27%, следвани от „Стопански науки и администрация“ – 21,5%. При завършилите програми за придобиване на IV степен професионална квалификация водеща е областта „Сигурност и безопасност“ – 76,2%, следвана от „Стопански науки и администрация“ – 11,1%. Намаляват учителите (вкл. директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост) в професионалното образование от 12,3 на общо 11,9 хиляди.
През учебната 2020/2021 година 855 ученици се обучават в 23 частни професионални гимназии и частни професионални колежи с прием след средно образование. Година по-рано те са 1040 в 31 частни професионални гимназии и колежи. В програми за професионално обучение срещу заплащане за придобиване на степен на професионална квалификация в центрове за професионално обучение, професионални гимназии и професионални колежи през 2020 г. са били записани 10,2 хил. лица на възраст 16 и повече години (13,4 хил. преди година).
През учебната 2020/2021 година студентите у нас, записани в четирите образователно- квалификационни степени „професионален бакалавър“, „бакалавър“, „магистър“ и „доктор“, са 226,4 хил., като в сравнение с предходната учебна година броят им остава почти непроменен (226,6 хил. преди година).
За придобиване на образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър“ в колежите се обучават 7991 студенти. Спрямо предходната година броят им намалява с 242 души. От общия брой 1564 са записани в частни колежи. През 2020 г. ОКС „професионален бакалавър“ са придобили 1712 студенти, от които жените са 60,3%. Най-голям е броят на дипломираните в областите „Здравеопазване“ (655 души), „Технически науки и технически професии“ (307), „Персонални услуги“ (249), „Бизнес и администрация“ (201) и „Образование“ (107).
За придобиване на ОКС „бакалавър“ и „магистър“ в университетите и специализираните висши училища се обучават 211,8 хил. души при 211,9 хил. през 2019/2020 г. В частни учебни институции са записани 26,1 хил.
Студентите български граждани са 195,1 хил. (195,7 хил. година по-рано).
Чуждестранните студенти са 16,7 хил., което е с 2,4% повече спрямо миналата учебна година и ръст от 29,1% спрямо учебната 2016/2017 г.
Най-голям е броят на чуждестранните студенти от Гърция (24,5%), Обединеното кралство (16,1%), Германия (9,2%), Украйна (7%) и Република Северна Македония (6,1%). Студентите чужденци у нас избират да учат специалности предимно в областта на здравеопазването, като 62,1% от тях се обучават в тази област, а 48% от всички изучават „Медицина“.
През 2020 г. в университетите и специализираните висши училища в страната са се дипломирали 43,5 хил. души, от които придобилите ОКС „бакалавър“ са 23,2 хил., а ОКС „магистър“ – 20,4 хиляди. Дипломираните са най-много в областите „Бизнес и администрация“ (25,4%), „Образование“ (13%) и „Науки за обществото и човешкото поведение“ (11,2%).
През учебната 2020/2021 година преподавателите в университетите и специализираните висши училища са 20 хил. души, от които жените са 50,9%. На основна работа са 62% от всички преподаватели.

Повече докторантури

Общо 6570 докторанти (6440 година по-рано) се обучават у нас към 31 декември 2020 г. От тях 52% са жени. В редовна форма на обучение са зачислени 3607 души. Намаляват обаче новоприетите докторанти, като те са 1758 при 1919 година по-рано. Най-голям дял от докторантите се обучават в област София (столица) – 55,7%, следвана от областите Варна (11,1%) и Пловдив (9,2%).
Чуждестранните докторанти са 608. Отново най-висок е делът на тези от Гърция – 17,3%, следвани от докторантите от Република Северна Македония и Косово (с по 9,4%), Израел (8,7%) и Албания (8,1%). В частни институции се обучават 4% от докторантите, като от тях 111 души са чужденци.
През 2020 г. образователна и научна степен „доктор“ са придобили 1097 души (1285 година преди това) – от тях 598 са жени. Най-голям е делът на дипломираните в областите „Науки за обществото и човешкото поведение“ (157 души), „Здравеопазване“ (156), „Образование“ (112), „Бизнес и администрация“ (92) и „Технически науки и технически професии“ (77).

Your Image Description

Свързани статии:

Първи стъпки в науката „Коперник“ вдига летвата на обучението Четири медала от Балканската олимпиада по физика Учениците от опожареното училище в с. Гранит се местят в школото в Братя Даскалови

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Децата са щастливи, когато са заедно

Следваща статия

Награди „Баухаус“ и за изгряващи звезди

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Награди „Баухаус“ и за изгряващи звезди

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

От юни пътуваме с цифров зелен сертификат

В ход е дигиталното обучение

Помощ: деца в риск

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"