Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 17-18, 2021

Виртуална реалност и практически умения

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-04-2021
в Брой 17-18, 2021
A A
Стереоскопични лаптопи, базирани на виртуална
и добавена реалност, разширяват възможностите за интерактивно обучение в новия STEM център
на ОУ „Н. Й. Вапцаров“ в Ботевград

С открити уроци за биологията на земноводните животни и за строежа на Земята седмокласниците от ОУ „Никола Йонков Вапцаров“ – Ботевград, показаха нагледно пред министъра на образованието и науката Красимир Вълчев как ще използват придобивките от новия STEM център. На тържеството в училищния двор присъстваха началникът на РУО – София-регион, Росица Иванова, представители от община Ботевград, партньори и приятели на училището.
„STEM центровете са не само модерни кабинети, но и успешен модел на учене, който в по-голяма степен провокира интереса на учениците да постигат по-високи резултати, особено по математика и природни науки“, каза министър Вълчев. По думите му в следващите години са предвидени средства за изграждане на модерни пространства във всички училища, така че всяко дете да има достъп до съвременна образователна среда.
„Само четири основни училища в България спечелиха проекти за изграждане на STEM центрове в голямата категория и за нас е истинско признание да бъдем едно от тях“, каза директорът Петя Кочкова. STEM центърът е на стойност 226 500 лв., отпуснати по Програмата на МОН за създаване на иновативна среда. „Центърът за природни науки, изследвания и иновации“ заема обща площ от 260 кв. м, разпределени в 3 кабинета по химия, физика и биология и общи части. Създадена е мобилна лаборатория с последно поколение технология – стереоскопични лаптопи, базирани на виртуална и добавена реалност, чрез които учениците имат възможност да виждат в триизмерни образи темата на изучавания урок. При демонстрация те показаха как при изучаването на жабата с помощта на писалките към компютрите може да се направи виртуална дисекция.
В училището е обособено и пространство за обучение в областта на електрониката, програмирането и роботиката, в което ще се набляга на практическата дейност. В него учениците ще експериментират и ще създават различни макети и прототипи, използвайки знанията си по различните предмети.
Новооткритият център представлява комбинация между интерактивни технологии за виртуална и добавена реалност. Този междупредметен подход към преподаването и ученето премахва традиционните бариери между STEM дисциплините и ги интегрира в конкретни и приложими спрямо реалния живот учебни преживявания. „Затова в него освен технологиите ще бъдат използвани и трите нови вида комплекти, които са за развиване на практичните умения за работа с електричество и електрическа верига. Искаме да съвместяваме технологии с традиционни методи на преподаване“, коментира директорът на ОУ „Н.Й. Вапцаров“.
Акцентът в обучението e облачната технология за постигане на устойчивост на процесите в центъра, независимо от формата на обучение. Присъстващите ученици виждат всичко в реално време и работят на своите персонални работни места, а отсъстващите могат да наблюдават случващото се на дисплея в реално време от дистанция. Целият процес в клас се записва и се качва на обща облачна платформа, така че отсъстващите могат да намерят записания урок или презентация по всяко време.
„Този нов и различен модел на учене повишава интереса на учениците и техните постижения в областта на науките и технологиите. Младите хора придобиват нужните знания и умения, за да се реализират успешно в професиите на бъдещето. Обучават се в среда и чрез методи, близки до бизнеса и реалния живот. А обучението насърчава ученето чрез творчество и създаването на иновативни решения за проблеми от реалността“, казва директорката Кочкова.

 

Росица Иванова,
началник на РУО – София-регион:

Имаме прекрасни училища в Софийска област и сме щастливи, че от одобрените за изграждане 50 STEM центъра в страната 10 са при нас. От спечелените 10 проекта 6 са за големи центрове до 300 000 лева и 4 малки до 50 000
лева. От големите вече са открити четири – първият е в СУ „Петър Берон“ в Костинброд, вторият – в ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“ в Самоков, третият – в ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в Ботевград, и четвъртият – в ПГ „Велизар Пеев“ в Своге. Остава да се открият още два големи центъра – в Профилираната гимназия „Константин Фотинов“ в Самоков и в СУ „Св. Климент Охридски“ в Костенец. От малките центрове на 29 април се открива този в
ПГ „Георги С. Раковски“ в Костенец, а останалите ще бъдат открити в периода от юли до септември.

 

Петя Кочкова, директор
на ОУ „Н.Й. Вапцаров“ – Ботевград:

В нашето училище учат 880 деца, които се обучават от 68 учители. Вече втора година изпълняваме иновация, свързана с дигиталната математика. Започнахме с 4 първи класове и два пети. Иновацията включва и предметите музика, география, история и природни науки, с които се надграждат знания.
В основата на иновацията е прилагането на облачни технологии в присъствена форма. За целта имаме заряд боксове с 28 лаптопа, учителят включва в обща система учениците и работи персонално с тях. Доказателство за успешната иновация са завоюваните от нашите ученици голям брой медали и първи места от различни математически състезания и други състезания в областта на природните науки.
Работим и по програмата на МОН „Иновации в действие“, по която си партнираме с иновативното ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“ – Самоков, и с ОУ „Св. Климент Охридски“ – Павликени, с които обменяме опит. На 27 април представихме интересни уроци пред ученици и учители от тези училища партньори в начален етап и в VI клас.
Имаме и 21 клуба по интереси, част от които също са свързани с математиката.

Your Image Description

Свързани статии:

От шоколада до изкуствения интелект Да подкрепиш училището Училището е преди всичко дух Волейболът печели приятели

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Училище

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Важното е не да си победил, а да си се борил добре

Следваща статия

От шоколада до изкуствения интелект

Следваща статия
Виртуална реалност  и практически умения

От шоколада до изкуствения интелект

Русенски деца засадиха над 80 дръвчета

Русенски деца засадиха над 80 дръвчета

Всички върхове са постижими

Всички върхове са постижими

Последни публикации

  • Открий своята професия, избери своето бъдеще
  • Фестивалът „Ало, Космос! Говори България!“ се завръща с пето издание
  • Над 2000 занимания за деца в лятната ваканционна програма на МОН
  • Държавата подкрепя 2500 деца с дарби през 2025 г.
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление
  • Счетоводната професия в дигиталната ера – много повече творческа
  • For Some Technology-Driven Novelties in the International Human Resource Management
  • Иновации в политиката и стратегията за образование и обучение в сферата на националната сигурност
  • Изследване отношението на учениците към учебния предмет биология и здравно образование и начина на преподаване в края на прогимназиалния етап на обучение
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"