Да се преподават традиционни предмети с иновативни цифрови инструменти, е истинско предизвикателство
Силвия ТОНЕВА*
Изминалата една година на работа в нетипични условия и обучение предимно от дистанция провокира преподавателите да разберат по-добре ролята на информационните технологии в образованието. Практиката в провеждане на дистанционен учебен процес разшири използването на различни технологични решения и способства в голяма степен за самообразоването на учителите. Започвайки с основни инструменти за комуникация и обработване на съдържание в първите месеци на пандемията, уменията на преподавателите постепенно се развиват, а наборът от използвани учебни ресурси се разширява.
Да се преподават традиционни учебни предмети с иновативни цифрови инструменти и образователни ресурси, е истинско предизвикателство.
Но учителската професия преминава през трансформация, която изисква за излагането на материала, решаването на задачи и изпитването, а дори за отчетността на трудовите дейности неминуемо да се прибягва до информационни и комуникационни технологии.
Усвоените знания и умения за прилагане на съвременни технически средства в обучението безспорно допринасят за повишеното самочувствие на педагозите. Те инвестират повече време за подготовка на необходимите ресурси за постигането на целите на урока. Налага се да адаптират или преработват съществуващи ресурси, а така също и да обезпечат технически прилагането им в урока.
Кои са основните предизвикателства. На първо място, това е ангажирането на обучаемите, защото нивото на мотивация на всеки ученик е различно. Ето защо задачата на преподавателя е да намери метод и съдържание, с което да привлече вниманието пред монитора, а така също и да търси активна обратна връзка от учениците. Не по-маловажно е поддържането на екипно взаимодействие в класа. Липсата на лична комуникация и социални контакти може сериозно да повлияе на желанието за учене. Взаимната подкрепа, неформалните разговори, съвместните задачи и проекти спомагат за преодоляване дефицита на лично общуване. Ясните правила са другото сериозно предизвикателство пред днешния педагог.
В дни на динамични промени и пренастройване на деня в движение управлението на времето и спазването на определени правила могат да бъдат решаващи. Създаването на последователност и следването на точен график в учебния процес ще помогнат на обучаемите (и на техните близки) да планират по-спокойно своя ден. Нека не забравяме, че в някои семейства в едно също време се налага деца на различна възраст да учат, а възрастни с различни професии – да работят.
За някои обучаеми справянето със задачите от дистанционното обучение може да отнеме повече време, отколкото в традиционната класна стая. Затова за различните условия, в които се учи днес, трябва да се прилагат различни подходи. Подкрепата и признанието са другият важен фактор. Оценката на усилията и напредъкът на обучаемите допринасят за постигането на желаните резултати от дистанционното обучение. То изисква и редовна проверка на усвоените знания, която е важна част от процеса на мониторинг, защото показва доколко ефективни са използваните технологии и обучителни методи.
При работата онлайн е много важно да се насочи вниманието на младия човек към безопасността му. Защитата на личните данни и на устройствата, с които се случва обучителният процес, следва да бъде постоянно на фокус. Продължителната употреба на цифрови инструменти и технологии и разнородните дейности онлайн отслабват бдителността на потребителите. Ето защо е важно регулярно да се акцентира на защитата на информацията и данните.
Другото важно предизвикателство пред педагозите е да намерят оптималното време за работа пред екрана. Познаването на рисковете от прекомерното използване на цифрови устройства провокира все повече преподаватели да включват в своите задачи към обучаемите самостоятелно или екипно извършването на проучване, изследване на даден въпрос, решаване на проблем.
В новата Стратегическа рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 – 2030 г.) е включена конкретна цел за възпитание в ценности. Освен образователна обучението има и възпитателна функция. Съществуват редица възможности за възпитателни дейности при дистанционното обучение например чрез продуктивни, творчески занимания. Но основното затруднение тук се явява кратката продължителност на часовете.
През 2021 г. ключовата роля на учителите в Европейското образователно пространство ще бъде подкрепена и от новата инициатива на програма „Еразъм+“
Teachers Academies. Благодарение на нея ще бъдат финансирани проекти за насърчаване на сътрудничеството между преподавателите в началното и продължаващото образование.
В рамките на тази дейност ще се подкрепят институции, обучаващи учители за подобряване качеството на първоначалното им обучение, както и за поддържане на професионалните им компетентности по време на развитието на тяхната кариера. Една от целите на новата програма е развитието на иновативни практики и ефективно използване на цифрови инструменти за онлайн обучение.
*Авторката е главен експерт в Националната агенция за професионално образование и обучение
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg