Високи постижения, приобщаване и иновации ще бъдат в основата на Европейската стратегия за висшите училища
Равнопоставеността и приобщаването в образованието, Европейската стратегия за университетите и инициативата „Европейски университетски алианси“ обсъди българският еврокомисар Мария Габриел с министрите на образованието на държавите членки на заседанието на Съвета по образование в Брюксел.
„Университетите показаха гъвкавост и способност да се справят с непредвидени промени като пандемията.
С европейската подкрепа за университетите искаме да превърнем безпрецедентната криза във възможности за развитие. Амбицията ни е европейските университети да задълбочат сътрудничеството помежду си, да обединяват знания и ресурси и така да създадат повече възможности за мобилност на учащи и преподаватели. Водещи в инициативата ще продължат да бъдат научните постижения, приобщаването и иновациите. От нас зависи да създадем условия за висше образование, което да отговаря на предизвикателствата на цифровата ера“, заяви Мария Габриел.
Българският еврокомисар изтъкна необходимостта от разработване на Европейска стратегия за висшето образование като част от Европейското образователно пространство, която предвижда пакет от инициативи, осигуряващи на хората подходящите умения в перспективата на ученето през целия живот. Ще бъде поставен акцент върху приобщаването, иновациите, свързаността, заетостта, цифровата и екологичната подготвеност.
„Университетите са в центъра на „квадрата на знанието“ – образование, научни изследвания, иновации и ползи за обществото. Подкрепа за ускорената им трансформация ще позволи и пълноценно да осъществят ролята си. От решаващо значение е да се укрепи взаимодействието между образованието, науката и иновациите на всички нива: европейско, национално, регионално, както и в самите университети. Необходимо е силно структурно взаимодействие с устойчив ефект“, коментира Мария Габриел.
Габриел наблегна на пълното разгръщане на инициативата „Европейски университетски алианси“ по линия на програма „Еразъм+“ в синергия с „Хоризонт Европа“. Тя и нейният екип продължават работата си и по европейския подход към микроквалификациите. Микроквалификациите са по-малки обучителни модули, които се присъждат след завършване на кратки обучителни курсове и дават оценка на придобитите компетенции. До края на годината ще бъде изготвено предложение за препоръка до Съвета на ЕС. Европейските университети се очаква да бъдат сред първите, прилагащи микроквалификациите. Затова е важно да се осигурят устойчивото финансиране на инициативата и повече инвестиции в образованието.
„От всички нас ще зависи да превърнем европейските университетски алианси в двигател към изграждането на модерно и устойчиво, по-цифрово и екологосъобразно висше образование, способно да осигури високи постижения с приобщаващ подход. Заключенията на Съвета дават на ЕК мандат за сътрудничество с държавите членки и развитие на тази инициатива чрез насърчаване на многообразието и разширяването на алиансите към нови участници“, заяви Мария Габриел.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg