Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 23, 2021

От училищния чин към университетската банка

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-06-2021
в Брой 23, 2021
A A
Партньорството училище – университет прави прехода между средно и висше образование по-естествен

Профилираната езикова гимназия „Д-р Иван Богоров“ в Димитровград сключи споразумение за сътрудничество с Плов-
дивския университет „Паисий Хилендарски“. Училището ще получи академично съдействие за разработване на специализирани избираеми модули към профилираното обучение по предметите „Физика и астрономия“, „Химия и опазване на околната среда“ и „Биология и здравно образование“. Университетски преподаватели и учители заедно ще подготвят както учебни програми, тематични материали и лабораторни практикуми, така и ще организират извънкласни дейности и обмяна на опит.
„Броят на желаещите след X клас да учат профилирани предмети от областта на природните науки – физика, химия и биология, става все по-голям“, казва директорът на гимназията Красимир Кръстев. За да удовлетворят интересите на възпитаниците си, решават да сключат договор с висшето училище за взаимна помощ. „Висшето училище ще ни помага за разработването на учебната програма по профилиращите предмети, като в същото време ще може да привлече младежи, които да продължат обучението си в него“, разяснява моят събеседник. От страна на школото инициатори за съвместната работа са учителките по физика и биология Стефка Иванова и Екатерина Костова, а от страна на Пловдивския университет – представителите от Физико-технологичния факултет доц. д-р Тодорка Димитрова и Георги Иванов, които посещават гимназията в рамките на кандидатстудентската кампания. Впоследствие към тях се присъединяват Химическият и Биологическият факултет.
Дейността по модулите „Живите системи – биология, физика и химия в действие“ и „Бионика и биофизика“ вече е започнала. Проведена е и първата онлайн среща на университетски преподаватели с училищното ръководство и ученици от XII клас. Зрелостниците са се запознали с възможностите за продължаване на образованието си в Пловдивския университет, и по-специално в трите природонаучни факултета. Традиционно преподаватели от тези факултети работят активно с ученици за тяхната професионална ориентация и приобщаване към академичната среда, като им предоставят достъп до лаборатории, участие в проекти, състезания, научни форуми и публични изяви.
Профилираната гимназия е кандидатствала и по Националната програма на МОН „Изграждане на училищна STEM среда“. Отговор все още не са получили, но се надяват да бъдат одобрени. Преди години с помощта на фондация „Америка за България“ успяват да направят модерни лаборатории по физика, химия и биология. „Лабораториите, с които разполагаме, са на изключително високо ниво, но сега искаме да надградим това, което имаме, със STEM център“, обяснява директорът.
През настоящата учебна година учениците в Профилираната езикова гимназия в Димитровград са 389. Всички изучават като първи чужд език английски, а за втори могат да избират между немски, испански и руски език.
„От две години се наблюдава много голям интерес към руския език. Миналата година тази паралелка се напълни най-бързо. След нея – испанската, и най-накрая немската“, разказва Кръстев. Посочва, че всяка година е различно. Всичко зависи от интересите и предпочитанията на младежите. Въпреки това наблюдава засилен интерес и към природните науки. След X клас
възпитаниците могат да избират профилиращи предмети сред биология и химия, история и география, математика, информационни технологии и физика. Младежите, които искат да учат медицина, обикновено записват биология и химия. Директорът разказва, че това са около 30% от учениците в гимназията. Другите предпочитани специалности са икономика и филология. Тази година изпращат 55 випускници.
„Положителна е тенденцията, че все по-малко младежи искат да учат в чужбина. В предишни години издавахме по 30 – 40 удостоверения за кандидатстване извън България, а сега са от
5 до 7“, посочва Кръстев. Причините за това според него са две. Първата безспорно е пандемията, а втората е богатият набор от специалности и високото ниво на обучение в родните висши училища.
Профилираната гимназия разполага с модерна материална база. Зимата се отопляват на газ, като температурата в класните стаи не пада под 25 градуса. Учителите разполагат със собствен кабинет, а учениците – с шкафчета. За децата в неравностойно положение е монтиран външен асансьор. В двора на школото има модерна спортна площадка с три игрища – за волейбол, баскетбол и футбол, алеи за дълъг скок и бягане, прекрасен парк с дървета.
„Всички условия са осигурени, остава само желанието да учат“, казва моят събеседник. Наблюденията му показват, че децата, които искат да учат, са го правили и по време на обучението от разстояние в електронна среда. При тях то преминава без никакви проблеми. 96 – 97% от учениците имат мобилни устройства и интернет у дома. Осигурили са таблет едва за пет деца, а на две са плащали разноските за интернет. Когато учениците се връщат в клас, настроението там е повече от приповдигнато. „Сякаш за първи път са на училище. Всички са много щастливи, че отново са заедно“, разказва директорът.
Възпитаниците на гимназията с желание се включват във всички състезания – и спортни, и по различни предмети. Редовно печелят награди и от конкурси по музика, рисуване на общинско ниво. Двама са се класирали на полуфинала на IX международната олимпиада по английски и сега стискат палци на осмокласничката Теодора Георгиева и на единайсетокласника Петко Билярски.
Програмата с извънкласни занимания включва баскетбол, волейбол и тенис на маса. Имат и група по изобразително изкуство, за джаз и рок пеене. Няма празник в Димитровград без участието на фолклорна група „Богоровци“. Ръководството е помислило и за децата, които обичат науката. За тях са сформирани клубове по информационни технологии, „Млад физик“ и „Млад химик“. Преди години е имало групи по театрално майсторство и журналистика, но заради пандемията те не са включени в извънкласната програма за учебната 2020/2021 г.
Учениците са списвали училищен вестник и са влизали в ролята на водещи в радиопредаване.
„Планираме тази година да подновим дейността на всички клубове. Можем да го осъществим, има и желаещи“, допълва моят събеседник.

Your Image Description

Свързани статии:

Работата с всяко дете е строго индивидуална Когато се чертае посоката в живота Път ят към бъдещето За детските градини всички деца са равнопоставени

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Път ят към бъдещето

Следваща статия

Панорама на средното образование във Видин

Следваща статия
Панорама на средното образование във Видин

Панорама на средното образование във Видин

В ход е дигиталното обучение

Отново заедно

В ход е дигиталното обучение

Признание за най-добрите в София-област

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"