Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 24, 2021

Без теми табу

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-06-2021
в Брой 24, 2021
A A
В училището постоянно се провеждат различни видове терапии, които учат децата как да изразяват емоциите си

От две години учениците от ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ в село Чавдар, Софийска област, имат училищен психолог, към когото могат да се обърнат, ако нещо ги вълнува, смущава или притеснява, и да задават всякакви въпроси. Дори такива, с които им е неудобно да се обърнат към своите учители или родители.
Училищният психолог е Неделина Найденова. Тя е на 26 години, завършила е психология в ПУ „Паисий Хилендарски“ с две специалности – психолог и учител по психология.
„Работя с всички деца от училището, а не само с тези, които имат нужда. Правим различни психологически тренинги, за да осигурим позитивен климат в училище и спокойна атмосфера, да знаят децата, че могат да разчитат на нас във всяко отношение – обяснява Неделина. – Психологическите тренинги са както за усъвършенстването на когнитивните процеси, като концентрация и памет, така и с цел превенция по отношение на трафика на хора, наркотици, агресия в училище. Имаме различни теми, по които работим. Правим също арттерапии, музикотерапии, трудотерапии, защото смятам, че е важно да възпитаме децата да работят. За да успее един човек, трябва да работи – физически или интелектуално.“
Тренингите се провеждат с игрови методи, с ролеви игри, с различни арттерапии, защото децата най-добре се изразяват в цвят. Те умеят да рисуват и така най-добре показват какво чувстват.
„За мен най-важна е подкрепата, която им оказваме, за да усъвършенстваме паметта, концентрацията, логическото им мислене.
Защото на днешните деца концентрацията им е проблем, бързо губят интерес, трудно се фокусират“, разказва Неделина.
Вината за това е в мобилните устройства, с които се прекалява. Учениците от VII клас са постоянно с телефон в ръката – играят игри, не си говорят, даже не излизат в междучасие. Затова, когато влиза при тях за някакви занимания, Неделина им казва, че могат да си говорят помежду си, докато работят, но да оставят телефоните си настрани. За целта в кабинета ѝ има кошница, в която на влизане оставят телефоните си и ги взимат на излизане.
При малките проблемът е работата в екип – те са индивидуалисти и им е трудно да работят с други. А това пречи на учебния процес, защото понякога има задачи, които се изпълняват в група. След разговор между училищния психолог и класната ръководителка се ражда идеята за тренинг за екипна работа в III клас. Провеждат го съвместно с платформата „характер.бг“, за да развият уменията на третокласниците за работа в екип и любопитството – много важни и силни черти от характера. За целта използват игров метод, разделят децата на екипи и всеки от тях трябва да изгради кула от картонени чаши, като печели този отбор, който успява да направи най-високата кула. За да се справят добре, децата трябва да общуват помежду си, да си разделят задачите и всеки да спазва своите задължения и отговорности.
„Получи се много добре и на децата им беше много интересно. На практика се убедиха, че тези, които имаха добра комуникация, успяха да вдигнат много високи кули. А тези, които гледаха да се представят те самите добре и „дърпаха“ към себе си, не успяха да се справят – твърди Неделина. – С класната им се постарахме да разпределим децата правилно в отборите, за да няма по двама лидери в един екип, да няма сблъсъци.“

Неделина Найденова,
психолог

В училището правят съвместни тренинги и със сдружение „Възможности без граници“, но за по-големите ученици. Единият от тях е за толерантността между учениците и хората и как тя може да бъде щит срещу агресията и дискриминацията. Другият е с учениците от VII клас за тяхното кариерно ориентиране, за да им е по-лесно да изберат къде да продължат образованието си, и да се насочат правилно, ако още не са си избрали училище. Седмокласниците попълват личностни въпросници, обсъждат различни професии, както и това дали е важно да продължат да учат и след средното си образование.
В училището работят и върху това да развиват емоционалната интелигентност у децата – да могат правилно да разчитат емоциите и настроенията на другите и да се научат как да изразяват своите. Защото, ако не могат да го правят, това е предпоставка за конфликти и недобро общуване. „Забелязвам, че често конфликтите се пораждат от недоразбиране, понякога си мислят едно и също, но не могат да го изразят и се стига до скандали, така че работим доста върху това“, казва училищният психолог. Затова се правят различни тренинги. Например децата гледат откъс от някой филм или анимация, след което се опитват да разчетат емоциите на всеки герой.
От тази година в училището се опитват активно да прокарат гражданското образование наред с другите общообразователни предмети. „За нас е важно да възпитаме хора с активна гражданска позиция по различни наболели за обществото проблеми – мотивира се тя. – Затова създадохме и доброволчески клуб „Чавдарче 21“, който е с 21 участници, и правим различни благотворителни инициативи: носим дрехи и обувки в дома за деца в Карлово, за Великденските празници на бившите учители раздадохме сувенири, яйца и козунаци. Целта е да възпитаме децата да дават, без да очакват нещо в замяна“.
Затова и подготвят проекта „Аз съм българче“, с който участват в олимпиадата по гражданско образование и успяват да се класират на националния кръг. Целта му е да се прославят трима бележити българи в три различни направления – наука, спорт и култура. За целта децата от училищния отбор провеждат кратки интервюта с известната ни състезателка и олимпийска шампионка по борба Станка Златева, с оперната прима Соня Йончева и с дългогодишния преподавател по физика и приложна математика Теодосий Теодосиев. „Децата бяха много ентусиазирани, че виждат на живо тези хора и че могат да ги попитат това, което ги вълнува – какви са били в детството си, дали са били палави като тях и каква е формулата за успеха им. Много се впечатлиха от изказването на Теодосий Теодосиев, че успехът се дължи на 95% труд и 5% талант“, обяснява Неделина. След това учениците изготвят презентации и постери, които представят пред кмета на село Чавдар Григор Даулов и членовете на Общинския съвет. А директорът на училището Мария Дурчева връчва почетни плакети на учениците, участвали в реализирането и представянето на проекта – Габриела Ничева, Цветомира Врагова и Марио Динков, както и на училищния психолог в качеството му на ръководител на проекта по гражданско образование.
Как се отрази дистанционното обучение върху учениците от село Чавдар? „Един от проблемите при завръщането им в реална среда беше, че просто бяха забравили какво е да си в училище със съученици и приятели – казва Неделина. – Но пък имаше и нещо позитивно – настъпи положителна промяна у децата, които по принцип са по-затворени и необщителни в училище. По време на онлайн обучението те станаха изключително активни и проявиха желание да се покажат. Децата са свикнали да са сред връстниците си, да играят, да тичат, така че контактите определено им липсваха.
И бяха много щастливи, че отново са заедно, като се възобнови присъственото обучение. Те са изключително приспособими и ми се струва, че бързо ще забравят за изолацията и ще се върнат към нормалната си среда и ежедневие.“
В училището имат едно дете със СОП в I клас с ДЦП, с което работят индивидуално психологът, логопедът и ресурсните учители, провеждат се физиотерапии. „Убедена съм, че от психологическа подкрепа имат нужда не само специалните деца, а всеки човек, защото всеки има нужда да сподели с някого, да потърси правилната посока, в която да продължи напред – категорична е Неделина. – Важно е да има психолози в училище и защото децата се притесняват да обсъждат с родителите и учителите определени теми, докато при мен няма теми табу. Казала съм им, че при мен могат да говорят или да споделят всичко, и децата имат нужда от това, от човек, който да е близък до тях, но да не е учител.
Например сега половите отношения интересуват децата в доста по-ранна възраст. Ако преди беше в VII – VIII клас, то сега още в
IV клас възникват такива въпроси, които те се притесняват да зададат на родителите си. И тогава отиват при училищния психолог, който им обяснява нещата по начин, който да разберат и да знаят как да подходят. С медицинската сестра организират обща беседа с учениците от IV клас и им обясняват какви промени ще настъпят в организма им, за да са подготвени за този период и да премине по-плавно преходът към пубертета без негативни чувства, емоции и проявления. При децата това е една от най-сериозните кризи с най-много проблеми и е по-добре да са запознати с това, което ги очаква.
В свободното си време Неделина се занимава с двегодишния си син и с общото за нея и съпруга ѝ хоби – любовта към моторите. Наесен смята да запише магистратура, защото е убедена, че човек трябва непрекъснато да се развива. Доволна е, че директорът Мария Дурчева ѝ е дала шанс за работа, и за нищо на света не иска да сменя работата си, защото екипът в училище е добър, всички работят в синхрон и нещата се получават. Щастлива е, че вече има кабинет за приобщаващо образование, където да провежда тренингите и индивидуалните консултации. Стаята ще се ползва също и от логопеда и от артклуба по интереси.

Your Image Description

Свързани статии:

Атлиманска огърлица Младите в науката Любознателността води до успехи Знам какъв искам да бъда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Младите в науката

Следваща статия

Дъжд от медали по време на пандемия

Следваща статия
Дъжд от медали по време на пандемия

Дъжд от медали по време на пандемия

Мемориалът на българските праведници

Мемориалът на българските праведници

Нова година  с нови надежди

Нова година с нови надежди

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"