Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 25, 2021

Ароматерапия помага на децата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
23-06-2021
в Брой 25, 2021
A A

МОН инициира и финансира за първи път Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ за 2020 г. За разработването на учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език, за професионално образование и обучение и за ученици със специални образователни потребности са осигурени 1,495 млн. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ се включи в работата по подготовката на учебните помагала.
В няколко броя в. „Аз-буки“ представя училищата, чиито
екипи са разработили 14-те учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език.
Изданията са достъпни онлайн на страницата на МОН – https://www.mon.bg/bg/100644

 

 

В ЦСОП – Благоевград, отбелязват тази година 2 юни – Ден на Христо Ботев и на загиналите
за свободата на България, с изнесен урок на д-р Искрен Красимиров. За децата той се превръща
в час по родолюбие и позитивни емоции

Методическото ръководство за адаптиране на учебното съдържание за I – IV клас за ученици със специални образователни потребности, което създадоха колегите от Центъра за специална образователна подкрепа „Св. Паисий Хилендарски“ – Благоевград, основно е насочено към общообразователните учители. Целта е те да бъдат подпомогнати във всекидневната работа с деца със специални образователни потребности. Разбира се, ръководството може да се използва и в специалните училища.“ Това коментира за „Аз-буки“ Иван Малинов, директор на ЦСОП – Благоевград.
И добавя, че колегите му са с богат опит в работата с деца със специални образователни потребности, който е синтезиран в създаденото методическо ръководство. „Колеги са хонорувани преподаватели в Югозападния университет в Благоевград. При създаването на ръководството получиха методическа подкрепа от доц. д-р Мая Сотирова от ЮЗУ „Неофит Рилски“, която е автор на учебници, учебни помагала и методически ръководства.“
Директорът на ЦСОП – Благоевград, споделя, че в последните години нараства броят на децата, с които работят в Центъра. В момента те са 108, докато преди години са били 60. Освен в Центъра негови специалисти работят и с деца от четири центъра за настаняване от семеен тип и три дневни центъра – в Благоевград, Сандански и с. Струмяни.
„Базата ни позволява да обхванем още деца. Създадена е през 1983 г., като е построена специално за нуждите на децата с увреждания. Сега реновираме постепенно отделни части и създаваме много добри условия за работа с децата и учениците“, разказва Иван Малинов. Влагат както собствени средства, така и финансиране по различни програми. „Търсим непрекъснато възможности за обновление на базата. Срещаме и много голяма подкрепа от Министерството на образованието и науката. Миналата година например получихме 100 000 лв. целево финансиране, с които направихме хидроизолация на покрива и реновирахме малкия физкултурeн салон“, подчертава събеседникът ми. По програма за изграждане на достъпна архитектурна среда е изграден асансьор. Направени са вътрешна и външна хидроизолация, монтирана е и соларна инсталация. В момента се обновяват още три кабинета.
„В сградата разполагаме със сензорна стая, Монтесори класна стая, кинезитерапевтичен кабинет, логопедичен кабинет, кабинет на психолога, т.нар. мека стая, оборудвана отново по проект, финансиран на МОН. Имаме и много хубав нов кабинет за арттерапия, класни стаи, фитнес зала и два физкултурни салона, защитена детска площадка за игри на открито, адаптирани санитарни възли. Използваме и различни технически средства и оборудване, в това число компютри,
интерактивни дъски и мултимедия. Имаме и собствен автобус. Освен това е обособен и кабинет по готварство. Разполагаме с комплексно озвучаване и прилагаме ароматерапия в цялата база, което е иновация и много добре се отразява на децата“, продължава Малинов. Два пъти печелят проекти за озеленяване и реновиране на двора по програми на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС).
В ЦСОП – Благоевград, се предлага и професионално обучение след VIII клас, като учениците излизат с I степен на професионална квалификация по част от професия. Директорът на Центъра посочва, че работят съвместно със Земеделската гимназия в Сандански по специалност „Озеленяване“ и с Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост по обучението за готвачи, шивачи и кетъринг.
За развитието на децата се грижи екип от 22 специалисти – арттерапевт, кинезитерапевт, логопед, психолог и специални педагози. Директорът подчертава, че тече подмладяване на колектива, като много млади специалисти избират да работят в Центъра. „Това са колеги на по 24 – 25 години, които имат креативно и ново мислене. Водещо при подбора на кадрите ни са добрата методическа подготовка и желанието за работа. Другото се научава. Вярвам в младите“, казва Малинов. Споделя още, че екипът непрекъснато се квалифицира, като всяка година колегите му се включват в различни обучения.
Разбира се, това им помага и при преминаването към обучение от разстояние в електронна среда по време на пандемията. „Използваме най-различни методи – най-вече дистанционно обучение, но ползваме и предварително подготвени обучителни материали, които се разнасят на децата. И се следи за тяхното изпълнение. Имаме създадени вайбър и фейсбук групи“, обяснява събеседникът ми. Особена роля тук имат връзките с родителите, които дават своята подкрепа на педагозите. „Не е възможно да се работи без родителите, независимо в каква форма. Затова и една от целите ни е много доброто взаимодействие със семействата. Поддържаме непрекъснато връзка с тях“, допълва Малинов.
Отново в подкрепа на родителите в условията на пандемия и за да продължи активната подкрепа за децата със специални образователни потребности, от миналата година ЦСОП – Благоевград, организира „Лятна подкрепа“ – занимания през летните юли и август. Тя включва обучение, терапия, рехабилитация и занимания по интереси. „Тази инициатива за допълнителна подкрепа на всички желаещи се прие много добре. Нашите специалисти всекидневно се занимаваха с децата и в двора на училището. Продължаваме и тази година“, казва директорът на Центъра.
Събеседникът ми е категоричен, че основна цел на неговия екип е да направят и поддържат Центъра – като условия, дейности и подкрепа, на европейско ниво. „И това не са празни думи. Имаме специалистите, обновяваме и базата. Правим посещения в Европа, поддържам контакти с бивши колеги, които са в чужбина. И мисля, че има с какво да се похвалим. Мога да твърдя, че нашият Център е поне на нивото на тези, които съм виждал лично. Особено сме доволни, когато това сравнение правят родители на наши деца и казват, че при нас е по-добре“, заключава директорът Иван Малинов.

 

Методическо ръководство за адаптиране
на учебното съдържание
за I – IV клас за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални учебни програми в центрове за специална образователна подкрепа
Разработено от авторски екип към Центъра за специална образователна подкрепа „Св. Паисий Хилендарски“ – Благоевград: Мария Костова, Павлета Павлова, Славчо Бобошевски, Соня Цочева, Цветелина Деловска.
Художник – Илияна Михова.
Научен консултант – доц. д-р Мая Сотирова.

Your Image Description

Свързани статии:

Подкрепа от родния град Ученици от Бургас посетиха ООН Министър Цоков провери разширението на школото в Рибново От ралото до компютъра

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Подкрепа от родния град

Следваща статия

Стартира онлайн платформа за образование за климата

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Стартира онлайн платформа за образование за климата

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Как да изградим по-екологично бъдеще

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Паркинги или паркинзи?

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"