Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 26, 2021

Грижа навреме

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-06-2021
в Брой 26, 2021
A A

МОН инициира и финансира за първи път Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ за 2020 г. За разработването на учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език, за професионално образование и обучение и за ученици със специални образователни потребности са осигурени 1,495 млн. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ се включи в работата по подготовката на учебните помагала.
В няколко броя в. „Аз-буки“ представи училищата, чиито екипи разработиха 14-те учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език.
В нова поредица представяме и колективите към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали по Националната програма учебни помагала и методически ръководства за обучението на ученици със специални образователни потребности.
Изданията са достъпни онлайн на страницата
на МОН, раздел „Приобщаващо образование“ –
https://www.mon.bg/bg/100974.

 

В много добре оборудвани кабинети децата получават необходимата им специална подкрепа

Почти всяко лято провеждаме лятно училище с деца и ученици със специални потребности. Подготвяме такова и в момента. Вече закупихме материали. Предвиждаме да се провеждат най-различни арт дейности.“ Това разказва за „Аз-буки“ д-р Гергана Колчакова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование в Пазарджик. Добавя, че организират и спортни състезания, в които участват деца със специални образователни потребности и техните връстници, като се включват и ресурсни учители. „Провеждаме и много благотворителна дейност. Имаме идеи и ги реализираме с огромно удоволствие“, споделя събеседничката ми.
В област Пазарджик децата със специални образователни потребности са около 1000. Специалистите от Центъра подкрепят близо 420 от тях. С останалите работят създадените в много училища и детски градини собствени екипи за подкрепа. В Регионалния център работят 42 специалисти. „Смея да твърдя, че имам професионален екип. Девет души е регионалният екип, в който влизат логопеди, психолози и ресурсни учители, сензорен терапевт. Има лекар и от Регионалния център по здравеопазване, представители от Отдела за закрила на детето и на центровете за специална образователна подкрепа. Ръководител на екипа е експертът по приобщаващо образование към Регионалното управление на образованието“, казва директорката на Центъра. Останалите специалисти – ресурсни учители, логопеди, психолози, звуково-речеви рехабилитатори, педагог по зрително подпомагане, работят активно по ресурсно подпомагане и по терапевтични програми.
За радост на събеседничката ми в екипа ѝ не липсват млади хора. „Много се радвам, че все по-млади хора проявяват интерес към работа в Центъра. Имам възможността да водя лекции по приобщаващо образование в Пловдивския университет, и каня мои студенти да посетят Центъра и да се запознаят с дейността в него. Наистина, да работиш с млади хора, е много добър вариант. А и самите деца предпочитат младите колеги“, разказва Колчакова. Колегите ѝ редовно посещават различни квалификационни курсове. Работещите в Центъра са членове и на Националната асоциация на ресурсните учители, която непрекъснато организира актуални и интересни обучения. Асоциацията е инициатор и на предстоящото въвеждане като практика и в училищата на функционалното оценяване на учениците със специални потребности. „Националната асоциация работи активно с МОН. А нашият център се включва като партньор в редица нейни проекти“, отбелязва още Колчакова.
Почти всекидневно Регионалният център оказва методическа помощ на екипите за подкрепа в училищата и детските градини. Освен това провежда и обучение на учителите. Друга основна задача е оценката на индивидуалните потребности на учениците и определянето на това дали дадено дете е със специални потребности и се нуждае от допълнителна подкрепа, или проблемът, който се отчита, е временен и има нужда само от насоки за обща подкрепа.
„Имаме много добре оборудвани кабинети за психологична дейност и за логопедична терапия. Функционират и две сензорни зали. Имаме квалифициран сензорен терапевт, който работи по индивидуални програми за всяко дете“, разказва събеседничката ми.
Подчертава, че успяват да управляват добре финансите си. „Имаме и възможност да развиваме и обогатяваме базата. Разполагаме с различни скъпоструващи дидактически материали и технически средства. Особено за децата със зрителни проблеми и за тези със слухови проблеми се изискват високотехнологични устройства. Например една FM система за дете със слухов проблем струва около 3000 лв. и трудно може да се закупи от училище. Това го прави Центърът и я предоставяме да се ползва“, обяснява директорката.
Нейните колеги се справят и с предизвикателството да продължат обучението в условията на пандемия. Въпреки трудностите се организира работата в електронна среда, в която се включват голяма част от децата. „Разбира се, не липсваха и трудности – особено сложно бе при децата със слухови проблеми и сензорни увреждания или с аутизъм. А за деца, за които бе ясно, че обучението от разстояние няма как да даде резултат, получихме разрешение за провеждане на терапевтичните дейности присъствено“, казва още Колчакова. Във връзка с онлайн обучението тя подчертава и голямата роля на взаимодействието с родителите на деца със специални образователни потребности. С тях Центърът работи активно, организира и обучения.
„Когато правим оценки, задължително трябва да присъства родител. Срещите ни продължават и след това, защото заедно с него трябва да бъдат разработени и осъществявани плановете за подкрепа на тези деца. Родителите трябва да знаят основни терапевтични дейности, които да прилагат в домашни условия. Провеждаме и срещи, по време на които родители споделят своите проблеми. Много от тях свикнаха да търсят специалистите, които работят с тяхното дете, и да търсят отговори на всичко, което ги вълнува“, споделя още събеседничката ми. С участието на родителите Центърът осъществява и друга своя важна дейност – да насочва ученици след VII клас, които завършват с удостоверение, към средни училища или към професионални гимназии за обучение за I квалификационна степен или за обучение по част от професия.
Постоянната квалификация и опитът от всекидневната дейност помагат на специалисти от Центъра да се включат в Националната програма за разработване на учебни помагала и на методически ръководства за адаптиране на учебно съдържание за работа с деца със специални образователни потребности. И въпреки краткото време през лятото на 2020 г. те се справят и с това предизвикателство и подготвят учебно помагало и методическо ръководство за начален етап.
„Създадохме ефективен авторски екип от хора с дългогодишен опит. Привлякохме и общообразователни учители, които да предложат подходящи идеи за включването на ученици със специални образователни потребности в различни учебни форми и занимания в конкретните уроци в общата класна стая“, разказва директорката на Центъра в Пазарджик. За консултант е поканена проф. д-р Катерина Караджова от Софийския университет.
В помагалото е разработена всяка тема по всеки предмет от всеки клас от I до IV. Представени са и много дидактически идеи, много задачи за самостоятелна работа и упражнения, много форми на работа, в които практиката е показала, че могат успешно да бъдат включени учениците със специални образователни потребности.
„Разбира се, общообразователният учител не може и не бива да се възприема като експерт по въпросите, свързани с обучението на децата с увреждания. Основните познания в тази сфера обаче са задължителни. И тяхното постоянно обогатяване и надграждане е ключово за постигане на повече увереност при тези педагози. Мога да кажа, че приобщаващото образование е вече наистина случващото се предизвикателство в българското училище. Но за съжаление, редица наблюдения показват, че в много училища все още не разполагат с качествена среда, която максимално да обезпечи различните потребности. Мисля, че тази национална програма дава отговор на въпросите, които вълнуват педагогическите специалисти и които в известна степен наистина затрудняват тяхното всекидневие в класната стая. Мисля, че се справихме като екип“, завършва Колчакова.

 

Учебно помагало за началния етап за ученици
със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални учебни програми в училища в системата на училищното образование
Разработено от авторски екип към Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – Пазарджик: д-р Гергана Колчакова, д-р Калоян Дамянов, Василка Лазарова-Ненова, Александър Попов, Паулина Стоилова, Спаска Ташкова-Мичева, Еделвайс Темелкова, Красимира Хаджиева, Стоилка Богданова, Динка Танчева, Бранимира Троянова, Иванка Телбизова.
Графичен дизайн – Цветан Николов.
Научен консултант – проф. д-р Катерина Караджова.

Методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за началния етап за ученици със специални образователни потребности, които се обучават
по индивидуални учебни програми в училища
в системата на училищното образование
Разработено от авторски екип към Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – Пазарджик: д-р Гергана Колчакова, д-р Калоян Дамянов, Василка Лазарова-Ненова, Александър Попов, Паулина Стоилова, Спаска Ташкова-Мичева, Еделвайс Темелкова, Красимира Хаджиева, Стоилка Богданова, Динка Танчева, Бранимира Троянова, Иванка Телбизова.
Графичен дизайн – Цветан Николов.
Научен консултант – проф. д-р Катерина Караджова.

Your Image Description

Свързани статии:

Почетохме героите под връх Половрак Default ThumbnailПарите за образование и наука растат Default Thumbnail20 млн. лв. за иновативни проекти Деца от Мездра честват Деня на Европа

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Иновативен подход към толерантността

Следваща статия

Начало за „Еразъм+“ и у нас

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Начало за „Еразъм+“ и у нас

Horizont Europe

10 информационни дни по „Хоризонт Европа“

Започна археологическото лято

Започна археологическото лято

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"