Как една професионална гимназия задава тон в качеството на образование
Седемдесет и осем зрелостници от общо 79 в Професионалната гимназия по механизация на селското стопанство „Пейо К. Яворов“ в Гоце Делчев избраха тази година да се явят на изпит по теория и практика на професията. Това е последната година, в която дванадесетокласниците могат да избират дали втората задължителна матура по избор да бъде по теория и практика на професията. Към момента, заедно със самостоятелната форма на обучение, гимназистите са 454. С тези уточнения започва разговорът с директора Ангел Живков. От 2016 г. насам, когато сяда в управленския стол, в училището вече се приемат и подготвят специалисти по още 5 специалности, като всичките се радват на засилен интерес от страна на младите хора. Живков поема училището, когато то е с две специалности: „Производство на кулинарни изделия и напитки“ и „Механизация на селското стопанство“, а общият брой на учениците е 142. „Тогава паралелките бяха 8, а сега са 18“, връща лентата назад директорът. Самият той е дипломиран педагог, преподавател по български език и литература и история. Но преди това завършва „Международни отношения“.
За уникалността на гимназията „Пейо К. Яворов“ може много да се говори. Такъв е случаят с нейния „Телефон на доверието“ 0751/60 461, разкрит с идеята „Ние помагаме винаги, когато някой има нужда“. Ангел Живков споделя: „За мен е важно да имаме обратната връзка за качеството на образование. На телефона звънят граждани, ученици, родители. Споделеното от тях е най-добрата оценка за работата ни.“ А кой отговаря на телефона – директорът, или натоварен да го замества човек.
Когато през 1929 г. се открива т.нар. Допълнително земеделско училище, чийто правоприемник е гимназията „Пейо К. Яворов“, то разполагало с 500 дка обработваема земя. Днес декарите са 289. Толкова ги заварва директорът. „Земята се ползва само и единствено по предназначение. Имаме лиценз за биопроизводство. Вкарали сме и трайни насаждения и култури. С отглеждането им учениците придобиват и умения. Така се подготвят да бъдат конкурентоспособни на пазара на труда, дори да организират собствена ферма и да не „висят“ пред бюрата по труда“, разказва Ангел Живков.
70 % от завършилите гоцеделчевската професионална гимназия продължават образованието си по специалностите, придобити в училището. От миналата година то е подписало договор за партньорство с Тракийския университет в Стара Загора. „Това е първият договор в България между професионална гимназия и университет с промените в Закона за висше образование – казва моят събеседник. – Учениците ни проявяват интерес към специалностите в Стара Загора. Заявяват участие още от първата сесия за прием. Наши възпитаници учат в Аграрния университет в Пловдив, в Университета по хранителни технологии, в Югозападния университет „Неофит Рилски“.
Миналата година журналисти от регионални медии направиха проучване – децата ни, завършвайки при нас, в по-голямата си част остават като специалисти в България“, гордее се директорът.
Разговорът продължава с темата за онлайн обучението. „За добрия ученик няма значение дали се обучава онлайн. Това важи и в живота – амбициозен ли е човекът, то той е такъв навсякъде“, разсъждава събеседникът ми. Училището разполага с едни от най-модерни кабинети за практическа подготовка. „За нас не представлява трудност да предлагаме онлайн обучение. Събраната информация показва, че има ученици, които се чувстват дори по-комфортно в такава среда – не губят време в път. Но нищо не може да замени личния контакт учител – ученик“, категоричен е Живков. .“
Резултатите от тазгодишните държавни зрелостни изпити показват, че няма отстъпление в качеството на образователния процес. Даже има повишаване на успеха, като по български език и литература то е с 30 пункта.
За втора години в гимназията приемат в дуално обучение по специалността „Техник трайни насаждения“. Първият випуск е от 12 ученици, а във втория вече са 29. „Специалността е много хубава и с бъдеще“, твърди директорът. Партньори са няколко фирми от региона и от столицата. А за несведущите пояснява какво се крие зад понятието трайни насаждения, широк спектър – от горските масиви, до плодовете на нашата трапеза. Специалистите, подготвени в училището, утре ще имат задачата да се грижат и за парковете и озеленяването на урбанизираните територии. „Подготвяме ги да работят със специфична земеделска техника,“ пояснява Живков. В „Пейо К. Яворов“ има и електроавтомобил, разбира се, със зарядна станция. Има Учебен център за обучение на водачи на МПС с три учебни автомобила за кат. В, учебен камион за кат. С, учебен мотоциклет и учебни трактори и земеделска техника. Създали са и електрически велосипед. „Опитваме се да го патентоваме, и да започнем производство – казва директорът. – Човек има ли желанието, винаги успява.“
36 са педагозите в гоцеделчевската гимназия. В нея приемат и деца със специални образователни потребности. Затова неделима част от екипа са психологът и ресурсният учител. Директорът с право се гордее с двамата абитуриенти със СОП, които завършват успешно тази година. „За нас всички ученици са еднакви. Пътувайки зад граница по „Еразъм+“, всеки път се убеждаваме, че професионалното ни образование е на много високо ниво.
В България има много гимназии, които могат да служат за пример за останалата част от Европа.“
Неотдавна на посещение в ПГМСС „Пейо К. Яворов“ са експерти от Националния инспекторат по образование. Какви и в кои области са препоръките, които училището е получило. „Препоръките са по отношение на външното оценяване, което нямаше как да се случи заради пандемичната обстановка. Други години организирахме пробни матури и канехме колеги от други училища за независимо оценяване. Но резултатите от минали години показват, че със стотни се разминават оценките от пробните матури и от реалните държавни зрелостни изпити. Обикновено в земеделските гимназии се наблюдава дефицит в знанията по български език. Има и ученици, чийто майчин език не е българският. Затова с тях трябва допълнително да се работи. Тук е ролята на добрия учител. Навреме да установи пропуските и да даде на младите хора това, от което имат нужда“, категоричен е Живков.
Не крие, че дефицитите се наследяват от семейната среда, детската градина и основното образование. Но задачата е те да се покрият. „Многократно съм казвал, че училищата не бива да се сравняват по резултатите от ДЗИ.
Досега в българското образование не се води статистика за т.нар. принадена стойност. Ако в някои търсени училища влизат ученици с отличен успех, а на ДЗИ показват по-нисък резултат, а в такива училища като нашето, в което преди мен влизаха с успех среден, а на изхода бяха с добър и много добър – кое училище е по-успешно. Няколко пъти съм поставял въпроса на регионално, и национално ниво, време е да говорим за принадената стойност. Едва тогава можем да очакваме реални резултати навсякъде.“
Как може да опише с няколко изречения гимназията, която ръководи Ангел Живков? „Като много силно училище. С добра организация, което дава шанс и осигурява възможности за развитие на ученици и учители. Моите колеги са силно мотивирани, защото виждат резултатите от своя труд. Всяка година отчитаме по-високи резултати. При нас се работи по-динамично.“
Гимназията работи по много проекти. На 22 юни втора група ученици – бъдещи готвачи, заминават за Болоня, Италия, и за Севиля, Испания. Младите хора участват и в национални състезания, едно от тях е „За хляба наш…“ в Благоевград. На последната надпревара гимназията печели второ място. Отлично е и представянето на националното състезание „Млад фермер“ – второ място. Педагогическият екип е част от проекта „Учители в действие“ по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Целта е повишаване на компетентности на 204 педагози от 8 училища за работа в мултикултурна среда.
А може ли да се изпълняват международни проекти без знаене на чужди езици. „Имаме отлични класирания на състезанията, организирани от Асоциацията на Кеймбридж училищата у нас. А някои специалности, като „Електрически превозни средства“ и „Митническо и данъчно обслужване“, са с разширено изучаване на английски език“, пояснява директорът.
Не може да не се гордее, че това, което си е поставил като задачи, поемайки ръководството на гимназията, днес вече е реализирано. Предлаганите специалности са затворен кръг – производство, обработка, приготвяне, консервиране, продажба чрез сайта на училищната тренировъчна фирма „Агролидер“, доставката им до адрес на клиента с електрическо превозно средство, отглеждане на каракачански овце и на птици. „Лидери сме в производството на екопродукти. А наши ученици редовно печелят награди на конкурси, организирани от Министерството на земеделието, храните и горите“, гордее се директорът. Сега работят по съвместен проект с Тракийския университет без аналог в България, насочен е към интелигентното животновъдство и лечението на животни. Спокойно гледа и на приема за новата учебна година. Досега предложенията му винаги са се реализирали на 100%. Но „спасяването“ по единично на професионалните гимназии не е изход от ситуацията намаляване броя на децата. „Трябва проучване за търсенето и предлагането на професии, които гарантират добро бъдеще в България. Трудно е да се предвиди от какви специалисти ще има нужда страната в близките години, но сме в готовност да откликнем на нуждите“, заключава Ангел Живков.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg