Постиженията на седмокласниците надхвърлят тези от предходните две години
Положителна тенденция в резултатите и на двата изпита след VII клас през тази година отчитат от МОН. Те надхвърлят с малко постигнатото през 2020 г. и дори нивата от 2019 г.,
когато цялото обучение беше присъствено. Средният успех по български език и литература на явилите се 57 538 ученици е 53,86 точки от максимум 100. Година по-рано той е 51,06 т., а в присъствената 2019-а – 53,06. По математика тази година 57 328-те ученици са постигнали средно 37,94 точки. За сравнение, през 2020 резултатът е 36,33 т., а през 2019-а – 33,62 т.
Пълни отличници с по 100 точки на двата изпита са трима седмокласници. Със 100 точки по български език и литература са 14 ученици при 8 година по-рано. По математика 100 точки постигат близо два пъти по-малко ученици, отколкото през 2020 г.
– 152 срещу 349. Резултатът обаче е сравним с този през 2019-а, когато това правят 141 ученици.
Нула точки и на двата изпита регистрират 44 (20 през 2020 г.). По БЕЛ нула точки записват 223 седмо-
класници (208 година по-рано), а по математика – 208 (150 през 2020 г.).
Значим ръст е регистриран при учениците с максимален брой точки на затворените въпроси по БЕЛ – тази година те са 4639 при 2723 година по-рано. Подобно е и положението по математика – 3154 срещу 1651.
На отворените въпроси по БЕЛ обаче максимални точки записват само 15 седмокласници при 10 през 2020-а и 24 през 2019 г. На отворените въпроси по математика максимални точки постигат 171 ученици при 471 година по-рано и 191 през 2019-а.
С нула точки на отворените въпроси по БЕЛ са 3583-ма, което е сходно с резултата от 3728 година преди това. По математика нула на отворените въпроси записват 16 001 седмокласници при 13 021 през 2020 и 17 501 през 2019 г.
Анализът на МОН показва, че преобладаващата част от седмокласниците се ориентират в изучавани творби относно герои, образи, теми, проблеми. Но едва един от всеки четири открива повечето или всички грешки в текст. Над половината от учениците не разчитат внушенията в откъс от изучавана творба.
Разказът „Череши“ от Захари Карабашлиев, като цяло, не е затруднил учениците. Седмокласниците са предали текста, макар и невинаги подробно. Не всички са прилагали книжовноезиковите правила. Повече от половината не умеят да оформят текст графично. Според данните на МОН по математика най-лесни са били задачите за ъгли.
В резултатите по региони не се отчита значително разместване. Най-висок е средният резултат по БЕЛ в София-град – 65,33 точки. Следват Смолян (61,57), Варна (57,09), Русе (56,18), Габрово (55,51). На последните три места са Кърджали (42,66), Сливен (41,05) и Силистра (38,36). По математика начело отново е София-град с 50,05 точки, следван от Варна (44,08), Смолян (42,58), Бургас (39,43). На обратния полюс са резултатите в Шумен (29,43), Видин (28,44) и Сливен (27,53).
За поредна година се потвърждава тенденцията най-високи резултати и на двата изпита да постигат възпитаниците на математическите и природо-математическите гимназии в страната.
В топ 10 на изпита по БЕЛ са СМГ „Паисий Хилендарски“ – 91,89 точки, пред МГ „Д-р П. Берон“ – Варна (91,67), ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ – Бургас (90,41), МГ „Акад. К. Попов“ – Пловдив (89,23), ЧОУ „Св. София“ – София (88,36), МГ „Баба Тонка“ – Русе (87,81), ППМГ „Нанчо Попович“ – Шумен (87,56), Първа частна математическа гимназия – София (87,17), ПМГ „Акад. Сергей Корольов“ – Благоевград (86,68) и ППМГ – Ловеч (85,74).
Класирането по математика също се оглавява от СМГ (96,35), а в десетката влизат още ПЧМГ – София (95,81), МГ „Д-р П. Берон“ – Варна (95,59), МГ „Баба Тонка“ – Русе (93,47), ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ – Бургас (92,92), МГ „Акад. К. Попов“ – Пловдив (92,46), ЧОУ „Св. София“ – София 70 (92,13), ПМГ „Акад. Сергей Корольов“ – Благоевград (86,38), ППМГ „Гео Милев“ – Стара Загора (85,59) и ПМГ „Хр. Смирненски“ – Перник (81,7).
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg