Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 27, 2021

Да създадеш среда, която стимулира

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-07-2021
в Брой 27, 2021
A A
Специалистите от ЦСОП – Харманли, подготвят своите възпитаници за социална интеграция и реализация в живота

Създали сме прекрасна среда за развитието на нашите ученици.
В последните години с много работа от страна на екипа и с подкрепата на МОН реновирахме базата. Колегите ми са истински професионалисти, които успешно съчетават образователната и терапевтичната работа с нашите възпитаници.“ Това казва за
„Аз-буки“ Георги Бакалов – директор на Центъра за специална образователна подкрепа „Петко Р. Славейков“ в Харманли.
В момента в ЦСОП – Харманли, се обучават 118 деца, от които 60 нощуващи в общежитието. Центърът разполага с пететажна сграда с два входа, която е санирана през 2019 г. със средства, отпуснати от МОН. В едната част се намира общежитието, а в другата се помещава модерен терапевтичен център с 12 специализирани кабинета – два логопедични, два психологични, два за арттерапии, музикотерапия, лечебна физкултура и кинезитерапия, както и с прекрасен Монтесори кабинет. Гордост е и кабинетът по готварство, обзаведен с всички необходими уреди за една съвременна кухня. На разположение на децата е и реновиран отново със средства от Просветното министерство спортен салон, добре оборудвана столова и много голям двор. Имат и опитно поле, в което учениците се запознават с отглеждането и грижите за овощните насаждения. Центърът разполага и с училищен автобус.
„На практика сме вторият по големина подобен център след този в Долни Дъбник, като разполагаме с 22 дка застроена площ. Смея да твърдя, че имаме най-добрата база в страната“, отбелязва директорът на Центъра. И добавя, че поддържането и развитието на подобна база преминава през добро управление на финансите и много личен принос на колегите му, които оборудват кабинети и се грижат за дизайна на двора, детските площадки и цветните градини.
Екипът на Центъра е от 39 специалисти и 23 души обслужващ персонал. „Усилията на колектива дават своите резултати, макар и понякога бавни. Но те носят голямо удовлетворение на колегите и са стимул за тяхната работа. Колективът ни е сплав от специалисти с голям стаж и млади и амбициозни педагози, на които те предават своя опит“, споделя събеседникът ми, който два пъти е носител на наградата на МОН „Св. Иван Рилски“. По този повод коментира, че това е признание за огромния труд на всички негови колеги – психолози, логопеди, арт и музикотерапевти, кинезитерапевти, слухово-речеви рехабилитатори и специалисти по лечебна физкултура. Специално подчертава, че винаги когато може, дава път на младите и им се доверява, макар понякога те да идват направо от студентската скамейка. „А и децата обичат младите колеги“, усмихва се Бакалов.
Заедно с тях и той не пропуска възможност да се включи в различни обучения за развитие на квалификацията. В това отношение поддържат постоянна връзка с Тракийския университет, чиито преподаватели провеждат обучения в Центъра.
В контакт са и с лектори от „Карин дом“ във Варна. „Амбицията ни е да станем базово училище на Тракийския университет, каквото бяхме преди доста години като помощно училище. Това ще позволи на студенти от висшето училище да имат практики при нас и да се учат да работят с най-модерната апаратура в страната, с която Центърът ни разполага.
А и ние ще разчитаме на постоянна квалификация“, обяснява директорът на ЦСОП – Харманли.
Събеседникът ми подчертава, че в работата си неговите колеги успешно съчетават новости и класически педагогически подходи в обучението и възпитанието на деца със специални образователни потребности. Те прилагат в работата си и съвременни технологии – интерактивна дъска, кинект устройства и биофийдбек технологии. Опитът на неговите колеги намира израз и в създаването през миналото лято на учебно помагало за I – IV клас за обучението на ученици със специални образователни потребности в центрове за специална образователна подкрепа. „Научни консултанти ни бяха проф. Веска Шошева и доц. д-р Митко Шошев от Тракийския университет. Беше ни оказана важна
подкрепа при изпълнение на проекта и от МОН. Помагалото е насочено към всички наши колеги и към общообразователните учители, които работят с деца със специални образователни потребности в класната стая. Досега всичко беше, така да се каже, творчество на колегите“, коментира Бакалов.
Добавя, че екипът му успява да се справи и с предизвикателството на онлайн обучението. Независимо че работата от разстояние в електронна среда не е най-подходящата за децата със специални образователни потребности. Но с подкрепата на родителите в онлайн обучението се включват над половината деца. За останалите педагозите разнасят материали в началото на седмицата и в края ѝ събират изпълнените задачи. Освен това негови колеги извършват рехабилитационна и терапевтична дейност на място в 12 случая на деца със тежки увреждания.
Центърът за специална образователна подкрепа в Харманли предлага и професионално обучение след VII клас. През последната учебна година 32 деца се обучават в специалностите „Обществено хранене“ и „Трайни насаждения“. „Тук е лозарски район – поддържаме партньорски отношения с комплекса „Тера Тангра“ и с други фирми, с които имаме договори за провеждане на практически занятия. А онези наши ученици, които докажат умения, след завършването си могат да започнат и работа. В подобни отношения сме и със заведения за хранене, където друга част от учениците ни имат производствена практика за помощник-готвачи. Дори вече имаме деца, които са се реализирали и работят“, разказва директорът Бакалов.
„Това е мисията на Центъра – подготвяме учениците за социална интеграция и реализация в живота. Правим го, като се съобразяваме с индивидуалното развитие на всяко дете. То тръгва от играта от подготвителната група, през формирането на хигиенни навици, социални умения, обучението по индивидуални адаптирани учебни програми и достига степента на професионална квалификация и реализация в живота“, казва директорът.
Тази година Центърът се включва и в Националната програма „Отново заедно“, която предвижда едноседмични почивки на планина или на море. Но това е допълнение към традиционния летен лагер с обучителни игри в Международния младежки център – Приморско, който се провежда всяка година. „Прекрасните отношения с управата на ММЦ – Приморско, в лицето на Пламен Георгиев намират израз в това, че комплексът осигурява всеки септември напълно безплатно почивка на море и за децата с множество увреждания и техните придружители“, споделя събеседникът ми. Не пропуска да отбележи и добрите отношения с местното общинско ръководство и с общообразователните училища от града.
Накрая Бакалов подчертава и промяната в отношението на родителите към центровете за специална образователна подкрепа. „Преди време не един и два бяха случаите на семейства, които отричаха, че децата им имат необходимост от специална подкрепа. Сега все повече родители търсят специалистите и институции като нашата, за да може техните деца да бъдат подпомогнати и компенсирани в своето развитие максимално“, казва директорът на ЦСОП – Харманли.

 

Учебно помагало за I – IV клас за обучението на ученици със специални образователни потребности в центрове за специална образователна подкрепа
Разработено от авторски екип към Центъра за специална образователна подкрепа „П.Р. Славейков“ – Харманли: Трендафилка Димитрова, Наталия Петкова, Дорка Петкова,
Димка Иванова, Ваня Господинова, Лиляна Боянова, Красимира
Атанасова, Мирела Дончева.
Художествен и графичен дизайн – Кирил Халваджиев, Тодор Славов.
Научен консултант – проф. Веска Шошева, доц. д-р Митко Шошев.

Your Image Description

Свързани статии:

90 000 деца в изяви по интереси Дом на изкуствата в сърцето на Поморие Подготвят учениците за 15 нови професии в реална работна среда Как компютрите разбират езика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Предизвикателството да обучаваш и родителите

Следваща статия

Възобновяват културните дейности координирано

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Възобновяват културните дейности координирано

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Изменението на климата е най-сериозният проблем

В ход е дигиталното обучение

На старта е ВИХРЕН

Последни публикации

  • Уроци по доброта в училище
  • Важното е децата да бъдат добри хора
  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"