Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 27, 2021

Нивата на въглероден диоксид са критични

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-07-2021
в Брой 27, 2021
A A

На третата отворена среща по Националната научна програма „Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита (ЕПЛЮС)“ бяха представени резултати от научната работа в трите компонента на програмата – „Съхранение и преобразуване на възобновяема енергия“, „Електрически превозни средства и водородна мобилност“ и „Ефективни методи за улавяне и оползотворяване на СО2“. Представени бяха и първите критични анализи върху състоянието на научните изследвания и пазара в областите на Програмата, както и защитени с патенти и полезни модели разработки. Програмата се финансира от Министерството на образованието и науката и в нейното изпълнение по компонент 3 участват 7 института на БАН и три университета. За резултатите от работата в компонент 3 говори доц. д-р Димитър Панайотов от Института по обща и неорганична химия – БАН.

 

Ефективните методи за улавяне и оползотворяване на въглероден диоксид (СО2) са неразделна част от начина, по който трябва да се осъществи приетата у нас Стратегия за нисковъглеродна енергия за транспорта и бита“, казва доц. Димитър Панайотов. Научната общност в света успя да убеди политиците, че човешката дейност променя планетата, и доказа, че въглеродният диоксид, емитиран в атмосферата при изгаряне на изкопаеми горива, води до критични изменения на климата. И това създава реална опасност за хората и екосистемите на нашата планета. Концентрациите на въглероден диоксид устойчиво се повишават въпреки големите усилия за намаляване на емисиите.
„В екипа работим по два подхода – разказва ученият. – Единият е улавяне и съхранение на СО2, а другият – улавяне и оползотворяване на емисиите на СО2 от локални източници като електроцентрали и индустриални системи, с което да се предотврати освобождаването му в атмосферата. И при двата подхода най-важен е първият етап – улавянето на въглеродния диоксид. Той може да се улавя от течности или твърди вещества съответно чрез процесите абсорбция и адсорбция. При абсорбцията проблем е обемът на течността, необходими са големи апарати, както и много енергия за загряването ѝ, тъй като поглъщането и отделянето на СО2 са температурно зависими процеси. И това изисква много големи инвестиции.“
След като CO2 бъде изолиран от останалите отпадни газове, той може да бъде изолиран и съхраняван в геоложки формирования, отработени находища или солеви водоносни хоризонти, където да престои стотици години, без да се емитира в атмосферата, уточнява ученият. Самото отвеждане до подобни хранилища може да стане с контейнери, по тръбопроводи или други начини. Другата възможност е да се съхранява на дъното на моретата, тъй като въглеродният диоксид образува хидрати. Подобна практика има в Норвегия.
„В цялата европейска общност има разработки в тази насока и нашите проучвания може да се приложат и на други места. Не е задължително това да бъде само в България, където нямаме подходящи условия за съхраняване на изолирания въглероден диоксид – казва доц. Панайотов. – Има различни режими на изгаряне, на улавяне, на транспортиране и всичко това подробно е описано в критичния анализ, представен с работен пакет 1 на нашата разработка. Работни пакети 2 и 3 от нашата програма разработват нови материали за улавяне на CO2.“
Има и друг начин за улавяне на въглероден диоксид, при който той се транспортира до места, където може да бъде превърнат в ценни продукти като метан и метанол. Работни пакети 4 – 6 разработват нови материали и иновативни подходи за оползотворяване на CO2 чрез химически синтез на полезни вещества и материали. Изследва се процесът на въглеродната минерализация, при който СО2 се превръща в калциев карбонат, който може да се използва в строителството. Така хем вредният газ се запечатва, без да излита в атмосферата, хем се използва за получаване на цимент. Пепелта, получена при изгаряне на дървесина, на селскостопански продукти като слама, може да поглъща СО2, тъй като съдържа калий, калций, които образуват карбонати и по този начин свързват необратимо въглеродния диоксид. Много важно е процесите на съхранение да имат до голяма степен елемент на необратимост, подчертава ученият. Научният екип разработва и методи като култивация на водорасли, които отнемат СО2.
Друг метод, който вече има голямо приложение в света, например в САЩ, е да се увеличи добивът на нефт. При изпомпване на находищата винаги остават до около 40% нефт. Учени предлагат да се вкарва под налягане въглероден диоксид, което ще помогне да се изтласка целият нефт, а в същото време СО2 остава „арестуван“ под земята. Същото важи и за газовите находища.
„Започнахме работа по тази национална научна програма, когато още не съществуваше европейският Зелен пакт – казва доц. Панайотов. – Но вече се водеше политика в тази посока, чието начало сложи срещата на високо равнище за Земята в Рио де Жанейро през 1992 г., на която се постави проблемът с промените на климата. Срещата в Ню Йорк също се занимава с тази тема, а на срещата в Киото за първи път се призовават управляващите в света да се ангажират с тези проблеми. На срещата в Париж се решава това да стане държавна политика. Малко преди да се сключи Зеленият пакт, държавите членки имаха за задача да разработят национални планове за борба с климатичните изменения. България осъществи три етапа на такъв национален план.
Първата основна задача на компонент 3 беше изработването на този критичен анализ, в който да представим върху какво работим по изпълнение на научната програма. Другата ни основна задача е да се разширят и задълбочат разбирането и оценяването на подходите за улавяне, съхранение и оползотворяване на въглероден диоксид. Според мнозина важно е да се спре използването на невъзобновяеми източници като нефт, въглища, газ. Но това няма да е достатъчно, за да се постигнат поставените цели за намаляване нивата на СО2, показват научните изследвания. При все че между 1990 г. и 2018 г. икономиката в ЕС нарасна с 61%, Съюз­ът намали емисиите на парникови газове с 23%. Настоящите политики обаче ще намалят емисиите на парникови газове само с 6% до 2050 г. Еврокомисията ще представи план, включващ оценка на въздействието, в който се предвижда да се повиши по отговорен начин целта на ЕС за намаляване до 2030 г. на емисиите на парникови газове до поне 50 %, като стремежът е да се достигнат 55%, спрямо нивата от 1990 г.
Затова е необходимо да има консолидирана научна общност, интегрирана инфраструктура и върхови научни изследвания за създаване на нови материали и иновативни подходи за улавяне и оползотворяване на СО2.“
Като пример за нов материал доц. Панайотов дава металорганичните структури, които имат огромна специфична повърхност. В един грам от такъв материал повърхността е като на футболно поле. С тези нови материали може да се направи композит с други неорганични вещества или катализаторни системи, които нямат толкова голяма повърхност и развита структура. Металорганичните мрежи имат канали, които са нещо като транспортни системи, които ще позволяват да работи подобна адсорбционна или каталитична система. Според доц. Панайотов двата подхода – на улавяне и съхранение и улавяне и оползотворяване на СО2, могат да се допълват от другите нисковъглеродни технологии за смекчаване на последиците от климатичните изменения.

 

Директивата на Европарламента

На 23 април 2009 г. е приета Директива на Европейския парламент и на Съвета на Европа относно съхранението на въглероден диоксид в геоложки формации, пише в критичния анализ. Тя установява правна рамка за безопасно за околната среда съхранение на въглероден диоксид в геоложки формации, което да даде принос в борбата с измене­нието на климата. Предварителни изчисления, извършени с цел оценка на въздействието на Директивата и посочени в направената от Коми­сията оценка на въздействието, показват че до 2020 г. могат да бъдат съхранени 7 млн. тона СО2, а до 2030 г. – до 160 млн. тона, като се изхожда от предположението за 20-процентно намаление на емисиите на парникови газове до 2020 г. Освен това, при условие че се получи помощ за съхранение на CO2 от частни, национални и общностни източници и се докаже, че тази технология е безопасна за околната среда. Избегна­тите емисии от СО2 през 2030 г. биха могли да съставляват около 15% от необходимото намаление в ЕС. Настоящата директива следва да се прилага по отношение на съхранението на СО2 в геоложки формации на територията на държавите членки, в техните изключителни икономи­чески зони и на континенталния им шелф по смисъла на Конвенцията на Организацията на обединените нации по морско право.

Your Image Description

Свързани статии:

Втори сме на Балканската олимпиада по математика Орфеевото цвете лекува рани Трудният път от науката до продукта Тайните, които крият кометите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

„Ти да видиш“ – панорама на най-новото българско кино в „Сити Марк“

Следваща статия

Картата на висшето образование у нас – пореден прочит

Следваща статия
Картата на висшето образование у нас – пореден прочит

Картата на висшето образование у нас – пореден прочит

Трайка Трайкова, началник на РУО – Монтана: Не бива да забравяме заслугата на медиаторите

Трайка Трайкова, началник на РУО – Монтана: Не бива да забравяме заслугата на медиаторите

Четирите цвята на съвременното образование

Четирите цвята на съвременното образование

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"