Математик с идея за оценяване на добавената стойност в училище
Не парите следват ученика, а парите следват качеството – от такава промяна се нуждае българското образование. „Големият проблем е, че нямаме методика за оценка на добавената стойност, която дава едно училище. Става дума за методика, която отчита факта, че освен училището за напредъка на учениците значение има средата, от която идват. Това прави оценката по-трудна. Резултатите от националните външни оценявания не са достатъчни.“ Това коментира министърът на образованието и науката чл.-кор. Николай Денков в ефира на „Хоризонт“.
През последните два месеца той проверява възможностите за такава оценка. Те съществуват и се базират на математически модели. Първите стъпки в тази посока са направени от проф. Кирил Банков от Факултета по математика и информатика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
„Процесът трябва да се рестартира, защото системата има огромна нужда от подобна оценка. Тя би отговорила на много въпроси – например колко елитни са „елитните“ гимназии, колко са училищата, които работят най-вече с трудни деца“, каза министър Денков. Категоричен е, че външното оценяване в IV и X клас има своето значение. В момента няма друго средство, с което да се оценява напредъкът след всеки образователен етап във всяко училище, район, населено място. „Премахнем ли външното оценяване, няма да знаем какво става в училищната система“, категоричен е проф. Денков. Но също така е категоричен, че трябва да се мисли за промяна на формата на външното оценяване, особено след IV клас.
Избор на матура – между общообразователни предмети (които се изучават VIII – X клас) или профилираните, които се изучават в XI и XII клас – това ще могат да направят зрелостниците в края на новата учебна година. До края на август МОН ще публикува идеите си за ДЗИ. А най-късно октомври висшите училища ще обявят избора си за балообразуване.
Тревожна остава ситуацията с ваксинирането на персонала в училищата и детските градини, най-вече във вторите. По данни от началото на юли в 75% от детските градини броят на ваксинираните е под 30%. Месец по-късно министър Денков отчита, че е направено всичко възможно цялата система да получи необходимата информация за ползата от ваксините.
„Статистиката е ясна – над 1000 пъти е по-вероятно да срещнеш болестта, ако не си се ваксинирал –припомня министърът. – Хората трябва, на първо място, да се погрижат за себе си, за децата в училище, за своите и на учениците семейства. Надявам се с приближаването на четвъртата вълна да се убедим, че ваксинирането е правилното решение.“ Министър Денков уточни, че интересът към кампанията на МОН в полза на ваксините е бил изключително силен.
В рамките на 2 до 3 седмици Министерството е организирало над 40 срещи с участието на над 85% от директорите на училища и детски градини. На тяхно разположение за отговори на интересуващите ги въпроси са били специалисти от медицинските университети, от Националния институт по заразни и паразитни болести, от РЗИ. (Още по темата на стр. 20 – 21.)
До края на август картината трябва да бъде пълна и по отношение на ваксинираните, и по отношение на математическите прогнози са ситуацията към началото на учебната година. За съжаление, очакванията са, че новата вълна ще ни застигне не в разгара на есента, а много по-рано. Затова в края на август трябва да има ясен сценарий как ще стартира учебната година.
И тъй като говорим за пандемия, важно е и състоянието на здравното обслужване в училищата и детските градини.
В 47% от над 4000 училища и детски градини има медицински кабинети със съответния специалист. Останалите имат договори за медицинско обслужване.
Рискът от онлайн обучение е реален, особено при ниската степен на ваксиниране на населението. МОН е проучило, че приблизително около 44 000 устройства – лаптопи и таблети, не достигат на системата, за да бъде тя подсигурена в случай на обучение от разстояние в електронна среда. За съжаление,
в ¾ от случаите става дума за недостиг в училища с рискови групи деца, които и най-често отпадат преждевременно от училище. А около 34 000 ученици нямат достъп до редовен интернет. За да се покрият тези липси, е осигурено финансиране чрез преструктуриране на бюджета на МОН. Ще се помогне и със средства от централния бюджет, което е договорено с МФ и се очаква решение на МС. До края на септември техниката ще бъде в ръцете на ученици и учители. Само за 15 000 компютри ще бъде обявена нова обществена поръчка, което трябва да се случи до дни. Надеждата е да няма обжалвания.
Министър Денков отчете успех на Програмата „Отново заедно“. До края на юли в нея е вложен 2/3 от предвидения ресурс. Това означава, че около 20 000 ученици и техни учители са участвали. За втория етап на Програмата първите 33 училища вече са кандидатствали.
В заключение, министър Денков отчита, че всички поставени пред служебния ръководен екип на МОН задачи са изпълнени. За него е важно да има приемственост.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg