Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 32, 2021

Професия не се учи пред монитора

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-08-2021
в Брой 32, 2021
A A
Строителен инженер и архитект се става, като пипнеш всичко
с ръцете си
и преосмислиш нещата с главата си

От две години предлагаме по-нови и модерни специалности.“ Така започва разказа си инж. Цветомила Христова – директор на Професионалната гимназия „Димитраки Хаджитошин“ във Враца. Възпитаниците им се обучават в четири профила: „Строителство и архитектура“, „Интериорен дизайн“, „Електрически инсталации“ и „Бутикови облекла“. Разнообразната палитра от изучавани професии е резултат от дългогодишната история на школото. През годините то обединява четири бивши професионални гимназии: по строителство и архитектура, лека промишленост и услуги, химични технологии и текстил и дизайн. „Стремим се да поддържаме насочеността на училищата, чието дело продължаваме“, допълва моята събеседничка. Христова заема поста на директор сравнително отскоро. Когато постъпва на работа в училището, паралелките са едва четири, а на 15 септември ще посрещнат десет паралелки. Очаква през новата учебна година броят им да се увеличи с поне още три и така през септември учениците, които ще прекрачат прага на училището, да бъдат над 180. На първо класиране голяма част от местата в паралелките са се запълнили, като тези в „Интериорен дизайн“ – на 100%.
„Независимо от недостатъците на обучението от разстояние в електронна среда, тази година учениците ни се представиха много добре както на изпита след X клас, така и на ДЗИ в XII клас“, отбелязва директорката. На мнение е, че вторият свободно избираем изпит за зрелостниците в една професионална гимназия задължително трябва да бъде по професия. През изминалата учебна година броят на абитуриентите е бил малък, но за сметка на това не са липсвали младежи, които са положили именно изпит по теория и практика на изучаваната от тях професия. Училището е първото в страната, което осъществява дуална форма на обучение в областта на строителството. Партнират си с няколко фирми в града, а през новата учебна година планират да въведат дуална форма на обучение и специалността „Бутикови облекла“.
„По време на пандемията практическото обучение на учениците се осъществяваше много трудно. От една страна, професия не се учи пред монитора, а от друга – много фирми не допускаха на място нашите ученици, защото искаха да предпазят своите работници от разпространението на вируса“, казва Христова. Разказва, че след завръщането на децата в час започват сами да провеждат практическото обучение. Учениците със собствените си ръце ремонтират класните стаи и коридорите в школото. Производствената практика на десетокласниците продължава и в първите летни дни. Проектът за изпълнението на ремонта е направен от учениците от специалността „Интериорен дизайн“, а строителната дейност – от възпитаниците по „Строителство и архитектура“. „За период от две години и половина сме обновили всички класни стаи“, уточнява директорката. Идеите за цялостната визия са на децата, а материалите са осигурени от бюджета на училището. В самото училище се осъществява и учебната практика на учениците от паралелката „Бутикови облекла“. За тях има шивашки кабинет, оборудван с десет професионални машини.
Материалната база в училището е много добра. През лятото смятат да възстановят наследените от предишния строителен техникум работилници. Решили са до началото на новата учебна година със собствени средства и сили те да бъдат въведени отново в експлоатация.
В професионалната гимназия във Враца се опитват да уплътнят с интересно съдържание както учебната програма, така и извънкласната дейност на своите възпитаници.
В училището предлагат уникалната по рода си група за занимания по интереси „Стъклопис“. В края на миналата учебна година дори правят изложба с творби на децата в читалището на града. А след ремонта изделията им ще бъдат поместени в училището – на място, където всички могат да им се радват. Броят на желаещите за тази група по интереси е много голям. За да удовлетвори интересите и предпочитанията на учениците, ръководството на гимназията предвижда догодина групите по „Стъклопис“ да бъдат две. Ръководител е учителката по география и история Анелия Цветкова.
В училището работят 11 преподаватели. „С нарастването на броя на учениците възниква нуждата от още учители“, допълва Христова. Разказва, че интерес към професията имат и младите педагози. За бившата им възпитаничка инж. Добринка Десподова професионалната гимназия е първото работно място. Вече втора година тя преподава специализираните предмети в „Строителство и архитектура“. Десподова започва работа веднага след завършването на образование. Тази година по Национална програма „Мотивирани учители“ придобива правоспособност и за учител по информационни технологии. Друг млад учител е Лора Илиева. Тя преподава биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда.
И Илиева придобива специалност „Учител по физика“ по НП „Мотивирани учители“. „Младите педагози привличат повече деца в училище. Те намират по-лесно пътя към учениците“, казва директорката. Категорична е, че зад успеха на школото стои балансът между опитни и млади преподаватели.
Цветомила Христова е категорична „Искаме да се развиваме и да растем.“ Много от задачите са постигнати, но има още какво да бъде направено. Разказва, че тайната на успеха е упорита работа, осъвременяване на предлаганите специалности, привличане на млади преподаватели и разнообразяване на извънкласната дейност.
За догодина планират да кандидатстват за иновативно училище на МОН, а нововъведението, което предлагат, е разширена учебна програма по „Стъклопис“. „Имаме и други идеи за иновации, но още е рано да говорим за тях“, загатва моята събеседничка.

Your Image Description

Свързани статии:

Всичко започва от училищния чин Най-важният разговор Страдателният залог не е страшен Снимка ПГ „Добри Желязков“ – СливенДа успееш въпреки трудния старт

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Нов образователен център

Следваща статия

Всичко започва от училищния чин

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Всичко започва от училищния чин

Най-важният разговор

Най-важният разговор

Рецепта за шампиони

Рецепта за шампиони

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"