Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 34, 2021

Да превърнеш урока в игра

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-08-2021
в Брой 34, 2021
A A

Вече три години 26-годишната Лора Илиева работи като учител. Първото ѝ работно място е в ОУ „Васил Кънчов“ в село Моравица, а сега ѝ предстои трета учебна година като преподавател по химия и биология в Професионалната гимназия „Димитраки Хаджитошин“ във Враца. Завършва специалността „Биология и химия“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а след това магистратура – „Учител по химия“, отново в Алма матер. Продължава обучението си по НП „Мотивирани учители“ за учител по физика.
„В момента се подготвям за поредния изпит – пиша курсова работа“, започва разказа си младата учителка. Вярва, че един човек никога не трябва да спира да учи и да се развива. Споделя, че от дете е знаела, че иска да стане учител. „Знам, че звучи като клише, но това е самата истина. Не знаех по какво искам да преподавам, но с годините разбрах, че биологията и химията са моите предмети. Така и стана – кандидатствах, приеха ме и ми предстои четвърта година като учител“, допълва моята събеседничка. Нито за миг не си е помислила да остане да живее и работи в София. Винаги е знаела, че мястото, където ще се развива, ще бъде родният ѝ град Враца. Обича да пътува и да опознава нови места, но винаги иска да се върне у дома.
„В работата си всеки ден срещам различни предизвикателства. Най-лоша роля изигра обучението от разстояние в електронна среда. Учениците стават по-мудни, разконцентрирани и незаинтересовани“, казва Илиева. Споделя, че сладките моменти на щастие са много повече от горчивите. Обича всичките си ученици и ги приема като приятели. „Заедно превръщаме обучението в забавление“, казва тя. Възпитаниците, на които преподава, са от VIII до X клас. Те са достатъчно големи, за да разберат къде е границата между учител и ученик. Затова и никога не я прекрачват.

Младата учителка Лора Илиева
е наясно, че химията
и биологията не са за всички.
Но държи да научи младите хора на базови познания, които
ще са им от полза в живота

„Често се срещаме в града на различни места. Ако не се прегърнем, няма как да продължим по пътя си“, разказва младата учителка. Между нея и възпитаниците ѝ съществуват взаимна симпатия и разбирателство. Това е нещо, което не може да се изгради насила – или го има, или не. От страна на родителите им пък среща доверие. В практиката си никога не е имала проблем с майка или баща на свой ученик. „Аз съм изключително прям човек и винаги, за добро или лошо, казвам това, което мисля.
Независимо дали пред мен стои ученик, родител или колега, винаги казвам истината“, споделя Илиева. На мнение е, че това ѝ помага както в работата, така и в живота. На откровеността ѝ отговарят с взаимност. Така никога не възникват проблеми.
„В Професионалната гимназия „Димитраки Хаджитошин“ намерих дом, а колегите ми с времето се превърнаха в новото ми семейство“, казва Илиева. Всеки ден среща подкрепа и разбиране и от страна на директора на училището инж. Цветомила Христова. „Благодарение на педагозите в гимназията израснах толкова много за кратък период. Те ми показаха как да бъда професионалист в работата си“, допълва моята събеседничка. Обича професията си и това си личи във всяка нейна дума и действие.
„Химията и биологията не са за всекиго. Няма как всички ученици да харесват тези предмети“, споделя младата учителка. Важното е всеки ученик да получи базови знания, които да му помогнат в живота след това. Илиева мечтае в бъдеще в училището да бъде направен кабинет по природни науки, който да е в полза на учениците. Ръководството на училището все още не е кандидатствало за финансиране за изграждане на STEM кабинет, защото към момента нямат самостоятелна сграда и съответно достатъчно място. Със сигурност в бъдеще и това ще стане, просто още не е настъпил подходящият момент.
За да привлече интереса на децата, Илиева често обръща новия урок в игра. Спомня си как миналата година ѝ се налага да влезе в ролята на учител по физика. „Имаше един урок, който ми беше трудно да обясня до момента, в който не излязохме навън. Учениците започнаха да изчисляват средната си скорост, с която обикалят училището. Т.е. направихме междупредметна връзка между физическо и физика“, разказва тя. По този забавен начин учениците ѝ бързо възприемат новата материя, без да им се налага да учат наизуст формули.
Споделя, че преподаването на физиката е голямо предизвикателство за нея. Точно затова решава да се запише за участие по НП „Мотивирани учители“. Благодарение на Програмата се запознава с много колеги от цялата страна. Всички те сега си помагат – разработват и споделят ресурси в помощ на обучението от разстояние в електронна среда. „Помощ и подкрепа срещам навсякъде. Затова с всеки изминал ден се чувствам по-уверена в това, което правя“, разказва младата учителка.
Откакто работи в Професионалната гимназия във Враца, Лора Илиева е класен ръководител на една от паралелките. Разказва, че не прави разлика между „своя“ клас и останалите, защото обича всички еднакво. Въпреки това, влизайки в ролята на класен, се превръщаш почти в родител на тези деца. „Важно е всички да спазват правилата и да бъдем откровени един с друг“, формулира механизма за успешна работа тя. На мнение е, че голямото предизвикателство пред всеки класен ръководител е документацията, а не другите ангажименти.
За младата учителка работният ден не е фиксиран. Много често остава след часовете с децата в клас, за да ги подготвя за участие в различни конкурси и състезания.
„Няма как да убия желанието на учениците. Щом искат да останат след края на учебния ден да работят, оставам и аз. Това ми доставя огромно удоволствие“, казва моята събеседничка. Миналата година участват в Националната олимпиада по биология, като една от ученичките ѝ се класира на областно ниво. Наскоро са получили сертификати за участие в Празника на химията. Очакват още такива награди от конкурси, в които са участвали. „Учениците ми са изключително талантливи. Нямате идея какви красиви неща творят. Могат да превърнат всяка частица, молекула и ДНК в прекрасна картина“, казва Илиева. И добавя, че събира най-добрите произведения – смята да направи изложба в кабинета си. Сред най-надарените ѝ ученици е деветокласничка от специалността „Интериорен дизайн“. Тя е нарисувала с такива подробности органите сърце и бъбрек, че заслужава всички да видят труда ѝ.
„Надявам се учебната година да започне присъствено и да не се налага да работим онлайн“, казва 26-годишната учителка. Разказва, че седенето по 12 – 13 часа на ден е изключително изморително – и психически, и физически. Голяма част от учителите прегряват, независимо дали си го признават, или не. Като млад човек, не среща никакви технически затруднения с преподаването в електронна среда. Разполага и с голям резерв от ресурси – уроци, изображения, презентации и клипове. Събира ги още от студентските години, а през миналата учебна година е разработила и много допълнителна информация. Разказва, че в социалните мрежи има и много групи за споделяне на ресурси, които също ползва в ежедневната си работа.

Your Image Description

Свързани статии:

Нобелова седмица Умението да се вслушваш в себе си Пълен комплект медали по информатика Кюстендилски ученички със стипендия за патриотизъм

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Откриха нова екзопланетна система

Следваща статия

Предпочитаните икономисти

Следваща статия
Предпочитаните икономисти

Предпочитаните икономисти

Грижата е на държавата, но къде  е бизнесът

Грижата е на държавата, но къде е бизнесът

Уроци по време на криза

Уроци по време на криза

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"