Аз-букиНационално издателство за образование и наука
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 34, 2021

Мария Гайдарова, заместник-министър на образованието и науката: Предлагаме дипломен проект да може да замени теоретичния изпит по професия

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25/08/2021
в Брой 34, 2021
0
Мария Гайдарова, зам.-министър на образованието и науката: Изпитите са успешни, анализът на резултатите предстои

Заместник-министър Мария Гайдарова е сред първите иноватори в системата на средното образование в България. Инициатор и двигател е на проекта „Иновативни училища“ на Община Пловдив и на „Световен образователен форум България“. Трикратен носител е на почетното отличие „Неофит Рилски“. Представител е на България с право на глас в Общото събрание на Европейската асоциация на училищните директори. Член е на Световния образователен форум и на Европейската федерация на работодателите в образованието. През 2017 г. е служебен заместник-министър на образованието и науката.

0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
Заместник-министър Мария Гайдарова е сред първите иноватори в системата на средното образование в България. Инициатор и двигател е на проекта „Иновативни училища“ на Община Пловдив и на „Световен образователен форум България“. Трикратен носител е на почетното отличие „Неофит Рилски“. Представител е на България с право на глас в Общото събрание на Европейската асоциация на училищните директори. Член е на Световния образователен форум и на Европейската федерация на работодателите в образованието.
През 2017 г. е служебен заместник-министър на образованието и науката.

Г-жо Заместник-министър, новата учебна година е пред нас, но хиляди млади хора се вълнуват от въпроса как тя ще завърши? Имам предвид най-вече зрелостниците, на които през пролетта на 2022 г. предстоят държавни зрелостни изпити. Кои са новите моменти?

– Бъдещите дванайсетокласници са първите, които придобиват средно образование по новия Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) – в два гимназиални етапа. Първият гимназиален етап е от VIII до X клас включително, а вторият включва XI и XII клас. В двата гимназиални етапа, в зависимост от училищния учебен план – за профилирана или за професионална подготовка, се изучават учебни предмети, чрез които се придобива общообразователна подготовка, профилирана и/или професионална подготовка в зависимост от учебното заведение, в което учат учениците.
В зависимост от профила във втория гимназиален етап учениците в профилиращите паралелки изучават не повече от три-четири профилиращи учебни предмета. В списъка са български език и литература, чужд език, математика, информатика, информационни технологии, история и цивилизации, география и икономика, философия, биология и здравно образование, природни науки, музика, изобразително изкус-
тво, предприемачество, физическа култура и спорт.
В XI и XII клас в професионалните гимназии се изучават учебни предмети, които подготвят по специфична професия.
Тази разлика във втората гимназиална степен се отразява и на държавните зрелостни изпити. Зрелостниците, обучавани по учебен план за профилирана подготовка, ще положат два задължителни държавни зрелостни изпита – по български език и литература и по профилиращ учебен предмет, изучаван във втората гимназиална степен. Дванайсетокласниците, преминали през професионална подготовка, ще придобият средно образование след успешно положени държавни изпити по български език и литература и за придобиване на професионална квалификация.
Матурата по български език и литература е върху учебното съдържание, изучавано в задължителните часове само в XI и XII клас. Това важи и за задължителния зрелостен изпит по профилиращ предмет.
По свое желание зрелостниците могат да се явят на до две допълнителни матури по избрани учебни предмети. В случай че избраният учебен предмет за допълнителен зрелостен изпит е изучаван като профилиращ, матурата се полага върху учебното съдържание от XI и XII клас. Ако предметът не е профилиращ, изпитът е върху учебното съдържание, изучавано в средната степен на образование.

– Какви оценки ще се записват в дипломата за средно образование?
– В дипломата ще фигурират окончателните оценки по всички учебни предмети, изучавани само в XI и XII клас. Това ще бъдат средноаритметични оценки, изчислени с точност до 0.01 . В дипломата за средно образование ще се вписват и резултатите от двата задължителни държавни зрелостни изпита, както и от допълнителните матури, ако са издържани успешно.
Общият успех от дипломата за средно образование се формира като средноаритметична оценка с точност до 0.01 от средноаритметичните оценки по задължителните и избираемите учебни предмети, изучавани само в XI и XII клас. Окончателните оценки по всеки учебен предмет, изучаван в първия гимназиален етап – в VIII, IX и X клас, са включени в Удостоверението за първия гимназиален етап и не участват при формирането на общия успех в дипломата за средно образование.

– След VII клас ученикът се насочва и продължава образованието си, да кажем, в професионална гимназия по строителство. Но на един по-късен етап се ориентира към химията, биологията, здравното образование. Мечтае да се дипломира като лекар или друг вид здравен работник. Той е задължен да се яви на БЕЛ, на изпит по професия – теория и практика, а после и на химия и биология?
– Дали ще са необходими тези допълнителни матури, зависи от решението на конкретното висше училище. То трябва да определи оценките, които влизат в балообразуването за „вход“. Министерството на образованието и науката предложи няколко варианта. Очакваме университетите да обявят своите решения до края на октомври т.г.

– За първи път вторият задължителен държавен зрелостен изпит за учениците в професионалните гимназии е за придобиване на професионална квалификация. Кое е най-важното, свързано с тази матура?
– Изпитът за придобиване на професионална квалификация е в две части – по теория на професията и по практика на професията. Организира се писмен изпит по теория и изпит по изпълнение на индивидуално задание по практика. Подготвяме предложение за промяна в Наредбата за организацията и провеждането на изпитите за придобиване на професионална квалификация при заявено желание от ученика при придобиване трета степен на професионална квалификация изпитът да може да се проведе и чрез защита на дипломен проект.
Частта по теория на професията е писмена работа по изпитна тема, изтеглена в деня на изпита, или писмен тест, съставен на случаен принцип от база данни с въпроси в училището в съответствие със съдържанието на националната изпитна програма по специалността от професията. Продължителността на изпита е четири астрономически часа. Датата се определя със заповед на министъра на образованието и науката.
Частта по практика на професията се провежда по индивидуално задание по практика и е до три последователни дни и за не повече от шест астрономически часа дневно. Индивидуалните задания включват темата, насоките, критериите и показателите за оценяването на изпита – в съответствие със съдържанието на всяка тема от националната изпитна програма.

– Как става оценяването?
– В точки, като максималният брой е 100. Окончателната оценка в брой точки се формира след успешното полагане на всяка част от изпита и се изчислява по формула в зависимост от степента на професионална квалификация.
Всяка част от изпита е успешно положена при постигане на петдесет на сто от максималния брой точки, определени за тази част в националната изпитна програма. Целият държавен изпит се смята за успешен, ако успешно са положени и двете части – по теория и по практика на професията. При негативен резултат при една от двете части обучаемият може да се яви отново на съответната част от изпита без ограничения на възрастта му и броя на изпитни сесии до успешното полагане на съответния изпит.

– Има ли промени при националните външни оценявания?
– Не, няма промяна при националните външни оценявания. Предстои да се одобри графикът с конкретните дати на изпитите. Моделите на изпитите ще бъдат оповестени на сайта на МОН.
Изпитът по български език и литература за IV клас включва диктовка и 10 езикови задачи с избираем отговор, текст за четене с разбиране и 10 тестови задачи към него – с избираем и със свободен отговор, както и речева задача с творчески характер. Изпитът по математика е от 18 задачи с избираем отговор, 5 задачи с кратък свободен отговор и 1 текстова задача с 3 подусловия.
Изпитът по български език и литература за седмокласниците включва 18 задачи с избираем отговор, 6 задачи с кратък свободен отговор, 1 задача с разширен свободен отговор и задача за създаване на текст. Изпитът по математика за седмокласниците включва 18 задачи с избираем отговор, 2 задачи с кратък свободен отговор и
3 задачи с аналитико-синтетичен характер. Изпитът по чужд език е по желание и с три компонента – слушане, четене, писане, проверени чрез 17 задачи с избираем отговор, 3 задачи със свободен отговор и задача за създаване на писмен текст.
Десетокласниците имат два изпита – по БЕЛ, математика, по желание могат да се явят на изпит по чужд език и информационни технологии. Изпитът по български език и литература е от 14 задачи с избираем отговор, 6 задачи с кратък свободен отговор, задача за редактиране, задача с разширен свободен отговор и задача за създаване на текст. 15 задачи с избираем отговор и 2 задачи с разширен свободен отговор с необходимите обосновки включва изпитът по математика. Чуждият език отново е от три компонента – слушане, четене, писане, проверени чрез 23/34/44 задачи с избираем отговор, кратък свободен отговор за създаване на текст и за говорене.
15 задачи с избираем отговор, 5 задачи със свободен отговор и практическа задача включва изпитът по информационни технологии.

Your Image Description

Свързани статии:

Национални програми развиват култура на творчеството, иновациите и сътрудничеството Милена Дамянова, председател на Парламентарната комисия по образованието и науката в 44. народно събрание: Ако успеем да дадем на новите поколения нужните знания и умения, всички ще живеем по-добре Акад. Николай Витанов, зам.-ректор на Софийския университет по научноизследователска и научна проектна дейност: Бъдещето е на интердисциплинарните изследвания Проф. д-р инж. Сеня Терзиева-Желязкова, ректор на ХТМУ: Фокусът ни днес е върху зелените технологии

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Виена чипира прилепите си

Следваща статия

Financial Projects and Loans with Different, Decursive Annuities, Interest Rates and Capitalization Periods with the Use of Excel

Следваща статия

Financial Projects and Loans with Different, Decursive Annuities, Interest Rates and Capitalization Periods with the Use of Excel

Последни публикации

  • 15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
  • Фантастичните умове на България
  • Младежки идеи за зеления преход
  • Обновяват столичното 35. СЕУ „Добри Войников“
  • Две столични училища са наградени със знак за качество от Националния инспекторат по образованието
  • Професионалната гимназия по транспорт в Бургас отново обучава водачи категория „C“
  • Антарктиците потеглят за Ледения континент за 34-ти път
  • Близо 579 млн. евро повече за образование в проектобюджета за догодина
  • Националният музей на образованието с изложба за българското светско училище
  • Заместник-министър Наталия Михалевска откри обучение за учители, свързано с темата за Холокоста
  • Заместник-министър Витанов представи пет ключови приоритета в образованието на Генералната конференция на ЮНЕСКО
  • Таня Михайлова и младите гвардейци на България представиха страната ни в Кипър и Италия
  • Училището в с. Търнава откри нов физкултурен салон, изграден с финансиране от МОН
  • Връчиха 4 първи награди в IX национално изложение „Младежко техническо творчество“
  • На 10 години ДВГ „Палави ноти“ има два албума, видеоканал и детско предаване
  • НПСС с плакет на МОН за своята 25-годишнина
  • Управляемият ядрен синтез може да реши проблема с производството на енергия
  • Просветният министър разговаря с учителите от с. Градец 
  • Президентът Румен Радев отличи млади следовници на будителите
  • Премиерът Росен Желязков: Будителите с техния добър пример са това, което ни обединява
  • Министър Красимир Вълчев откри първия паметник на Стоян Омарчевски в България
  • Ученичка от Бургаската математическа гимназия изуми журито в риалити формат

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Структура
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.