Как едно средностатистическо българско училище включва иновации, за да бъде интересно на децата в клас
Този ден в детската раничка мама слага и пакетче солети. Но не за бърза закуска в междучасието, когато, да си признаем, е време за игри. Солетите са за… часа по математика. С вкусните пръчици събирането и изваждането в I клас също е „вкусно“.
„За преодоляване на пасивното възприемане на знанията, монотонната дейност по запомняне и възпроизвеждане на наученото, шаблонната, стереотипно повтаряща се организация на урока и високия академичен стил на учебниците в нашето училище прилагаме нетрадиционни форми и методи с цел по-добро усвояване на учебното съдържание…“ Това са записали в своите „Добри практики“ педагозите от 1. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Монтана. Старата учебна година е зад гърба им, новата е все още в плановете и в организационната работа, която никога не свършва. Много неща се променят и тепърва ще се променят, но непроменено остава желанието на учителите на децата да им е интересно в клас. А класно-урочната традиция да отстъпва място по всички предмети на дидактическите игри и работата по проекти.
„Училището ни е най-старото в Монтана. Празнувахме 140 години. Сградата е издигната през 1837 г. Повод за гордост е, но и пречи – гредоредът не позволява да изграждаме STEM кабинети. Затова пък сме осигурили модерни класни стаи, оборудвани с мултимедии, интерактивни дъски и постоянен достъп до високоскоростен интернет. Те правят учебния процес по-гъвкав и ангажират вниманието на децата ни с интерактивни уроци.“ Така започва екскурзоводската разходка в монтанското училище. В ролята на гид е зам.-директорът по учебната работа Ирена Иванова.
Училището се посещава от 440 деца. От тях 56 са от близки села. Затова е средищно. Но по-важното е, че е единственото основно иновативно училище в Монтана. За помощ при писането на проекта за иновации педагозите от 1. ОУ търсят колегите от Гимназията с преподаване на чужди езици „Петър Богдан“. „Те ни гостуваха и ни представиха своята иновация. Но и на нас не ни липсваше опит. От години използваме в часовете различни иновативни методи“, пояснява Иванова. В началото на юни училището в Монтана става домакин и на форум за обмяна на иновативни практики с 1. ОУ „Васил Левски“ – Костинброд, и ОУ „Христо Ботев“ – с. Невестино, Кюстендилско.
Като първа стъпка, иновативните методи на преподаване обхващат по една паралелка във II и III клас и четвъртите класове. „От новата учебна година разширяваме иновативните практики. Във всяка паралелка колегите си избраха предметите, по които да работят. За второкласниците например това са математика и технологии и предприемачество. Третокласниците работят по български език и литература и изобразително изкуство. Четвъртокласниците са в три паралелки, като в две от тях се работи по „Човекът и природата“ и изобразително изкуство, а в третата паралелка избраха да се работи по БЕЛ и изобразително изкуство – пояснява схемата на иновативните практики Ирена Иванова. – Наблегнахме основно на бинарните уроци, с други думи – на интердисциплинарната подготовка на децата.“
А тя може да включва дори нетрадиционни за учебния материал теми – например за носиите в родния край или как прабабите ни са редели торлашка баница. И всичко това в рамките на един учебен час, изпъстрен с думи от… торлашкия диалект (торлашкият говор принадлежи към западнобългарските говори). Малките природолюбители пък подготвят „Книга на здравето“, която разказва за едно от богатствата на България – билките. Децата не само събирали и сушели билки, но и украсили стаята си със саксии, пълни с различни лечебни растения, които отглеждали с любов. Така неусетно трудните уроци по „Човекът и природата“ за жизнения цикъл на растенията се усвоявали с лекота.
„Целта на иновативните методи, които включихме в обучението на деца от II – IV клас, е да провокираме детското въображение, което е съставна част на всяка мотивация за учене и успех в училище“, категорична е Ирена Иванова. Самата тя е биолог и много добре знае какво затруднява децата в усвояването на природните науки. Убедена е, че другата съставна част на детския успех е умението да се работи по проект. Разбира се, съобразено с възрастта. Затова младите природолюбители имали за задача да проучат една или друга билка, какви условия са ѝ необходими, за да се отглежда в домашни условия и дали въобще това е възможно. За какви болежки билката е лек. Каква част от нея е полезна, какви видове етерични масла съдържа. Всяко дете се включва със своите проучвания, събрани в невероятната „Книга на здравето“. И още един педагогически плюс на подобен вид творческа работа – особено при малките тя е невъзможна без родителската помощ и подкрепа. А това означава, че семейството с желание или недотам става част от учебния процес.
В Монтана има немалко училища, но децата все повече намаляват поради различни причини. Защо родителите биха избрали 1. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“? „Ще започна с учителите – всеотдайни, работещи с ентусиазъм и енергия. Твърдя, че общообразователната подготовка на децата ни е качествена. Но не спираме дотук, а продължаваме с надграждане на знанията на всяко дете чрез допълнителни занимания по предмети. Разбира се, според интересите и амбициите му“, уточнява зам.-директорката.
Не крие, че разковничето на всеки успех е и в дисциплината и във възпитанието в толерантност и уважение. А екипът на училището и родителите са партньори в общата си мисия – постигане на най-доброто за децата. Истински късмет е, че и семействата без отношение към образованието на малчуганите се броят на пръсти. Системата за родителски контрол „Електронен дневник“ дава възможност на всеки родител да следи за успеха и поведението на детето. „Имаме споразумение за партньорство с всеки родител. А освен родителските срещи място за опознаване и съвместни изяви са празници и инициативи като състезанията „Минало, настояще и бъдеще“ и „Мама, татко и аз“, пояснява зам.-директорката.
Какви са поуките на едно училище от онлайн обучението? „Колегите бяха категорични – краткият час не стига да се преподаде урокът, какво остава за проверка на знанията и изпълнението на допълнителни задачи, които да затвърдят наученото – казва Ирена Иванова. – Затова решихме всеки ден да има по един допълнителен час, който е за консултации – индивидуални или в група, според потребностите на децата. Давахме повече упражнения за работа у дома, търсехме и съдействието на родителите“, обяснява зам.-директорката начина, по който училището решава проблема да няма изоставащи ученици. След идентифициране на индивидуалните потребности и при желание от страна на родителите на някои ученици им е определено и допълнително обучение по всички предмети, без техническите. Заниманията се водят в периода 8 – 24 юни, а допълнителното обучение е финансирано по проекта „Подкрепа за успех“. При толкова положени усилия идва и успехът на външните оценявания. При четвъртокласниците например средният резултат по БЕЛ е над средния за областта и страната. По математика – над средния успех за региона, но под този за страната.
1.ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ е добър пример за работа по национални програми и по ОПНОИР – „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, която включва работа не само с ученици и преподаватели, но и с родители, и обучението им в Teams, набавяне на устройства за ученици и учители; „Квалификация за професионално развитие на педагогическите специалисти“; „Подкрепа за успех“; „Подкрепа за приобщаващо образование“.
„В момента сме съсредоточили силите си и върху осигуряване на съвременна образователна среда. А само „С грижа за всеки ученик“ за предходната учебна година работихме по два проекта. Колеги от прогимназиалната степен влязоха в ролята на преподаватели на четвъртокласниците. Това ще осигури плавен преход между двата етапа – начален и прогимназиален. Не е тайна, че именно в V клас е и най-големият стрес, който често влияе и дори може да се окаже в дъното на едно преждевременно напускане на училище. Преподавателите на четвъртокласниците ни работиха с групи от предучилищна възраст, за да могат малчуганите без притеснение да прекрачат училищния праг“, пояснява зам.-директорката.
Как тя би обобщила приоритетите на екипа на 1.ОУ „Св. св. Кирил и Методий“? Не се замисля върху отговора, а той е категоричен – всички да са образовани и всяко дете да повярва в себе си, че е уникално и винаги има нещо, което го отличава, в добрия смисъл на думата, от останалите – неговият талант, скритите му или явни заложби. Неслучайно 206 деца са обхванати в клубове по интереси – „Бонбони с помпони“, „Природознайко“, „Финансова грамотност за деца“, вокална група „Каприз“, „Религия“, „Забавен английски“, „Природа“, „Занимателно лято в библиотеката“ – едно прекрасно съчетание между приложните изкуства и словесното наследство на човечеството,
„ИТ свят“, „Български ритми“, I love english.
И още един щрих, показателен за успехите на монтанското училище – Ирена Иванова работи в 1. ОУ от 26 години. Личната ѝ равносметка е, че за този период са отпаднали 4 деца. Сред тях е един седмокласник – случай на тотално неглижиране на учебния процес и от дете, и от семейство. Случай, в който и социални, и Агенция за закрила на детето, и психолози се признават за победени.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg