Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 39, 2021

Да намериш своето решение

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-09-2021
в Брой 39, 2021
A A
Учителят и неговата малка академия от любознателни и търсещи деца

Диляна КОЧЕВА

Сред най-младите учители в СУ „Иван Вазов“ в Стара Загора e 29-годишният Кристиан Михайлов. Той преподава информационни технологии и води часовете по компютърно моделиране. Учител е от година, но признава, че работата му доставя истинско удоволствие. „Тази учебна година ще бъде предизвикателство за мен“, признава младият учител. Причината е, че миналата година е работил по заместване, а сега е назначен на щат и ще влиза в много повече класове – III, IV, VII, IX, X и XI клас. На учениците от начален етап ще преподава „Компютърно моделиране“, а на по-големите – „Информационни технологии“ и „Информатика“. Кристиан импулсивно решава да стане преподавател, но не съжалява нито за миг.
Произхожда от семейство на учители и тази професия в дома му винаги се е ползвала с голям авторитет. Баба му е преподавател по руски език, а дядо му – по изобразително изкуство. Завършил е СУ „Васил Левски“ в Стара Загора. След това продължава образованието си в УНСС със специалност „Икономика и бизнес“. Още докато следва, разбира, че това не е попрището, в което иска да се реализира професионално. Решава да се занимава с информационни технологии, и затова записва „Педагогика на обучението по информационни технологии“ в Тракийския университет. Когато отива на интервюто за работа в СУ „Иван Вазов“ в Стара Загора, директорът Динко Цвятков веднага го харесва и решава да го назначи буквално от днес за утре. Кристиан споделя, че в началото изпитва притеснение и несигурност, но след това бързо се отпуска. „Децата са изключително любопитни. Постоянно задават въпроси и искат всичко да знаят“, казва той.
Като учител по информационни технологии, не среща никакви затруднения с обучението от разстояние в електронна среда. Определя като единствен минус това, че часовете с учениците от начален етап на обучение са съкратени на 20 минути.
„Времето не стига за всичко планирано. Друго си е да имаш на разположение 40 минути – допълва моят събеседник. – Искам да запаля учениците си по информационните технологии. С всеки изминал ден те ще им трябват все повече. Няма как да си намерят работа, в която да не са им необходими поне минимални компютърни умения. Искам да им помогна да се интегрират в информационната ера, в която живеем“, казва Кристиан. Голяма част от времето в часовете отделя на темата за безопасното сърфиране в интернет. На мнение е, че от най-ранна възраст учениците трябва да се научат как да отсяват информацията, кои сайтове са безопасни и как не бива да споделят лична информация в интернет.
„Заниманията по компютърно моделиране развиват творческото мислене на децата и определено полагат основата на базовите компютърни умения“, казва той. И ако големите ученици трябва да се научат сами да пишат кодове, то за малките е важно да се научат да мислят логично и творчески да се отнасят към поставените задачи.
„Не искам да учат наизуст и да повтарят това, което аз съм им показал като решение на дадена задача. Искам да се научат да мислят и сами да намират своето решение“, споделя младият учител. Няма нищо лошо в това да сгрешиш. Далеч по-лошо е да не опиташ или да се страхуваш от провал. В часовете набляга на практиката, а не на теорията. „Давам им пълна свобода на работа, но не искам да хитруват“, казва той. Категоричен е, че не ги поощрява да копират неговото решение. Подкрепя ги да бъдат индивидуалисти и да търсят сами правилния път към верния отговор.
Сферата, която преподава, е много благодатна за осъществяването на междупредметни връзки. Информатиката има много общо с математиката, английския език, физиката, химията и дори българския език и литературата. Затова младият педагог често прави препратки. Учениците трябва сами да разберат, че всеки предмет е важен и всичко е свързано. Неслучайно така е заложена учебната програма. „Трябва да имаш знания по всеки предмет, а без компютърни умения в днешно време си загубен“, казва учителят. На мнение е, че информатиката не е лесен предмет и не се отдава на всички ученици. Разказва как миналата година му се налага да подготви четвъртокласници за явяване на олимпиада по „Компютърно моделиране“. На първия кръг – училищно ниво, се явяват много желаещи, но тези, които показват по-задълбочени знания от останалите са едва трима. С тях той започва да работи последователно и упорито.
„Материалът, необходим за участие в олимпиади и състезания е доста по-сложен от този, който учим в час“, допълва моят събеседник. Учениците му се явяват на общинско ниво и постигат добър резултат, но за съжаление, не се класират на областния кръг. Младият учител си е поставил за цел тази учебна година
да подготви повече деца за участие в състезания и конкурси.
„Днес децата от малки мечтаят да станат инфлуенсъри и блогъри“, казва Кристиан. В свободното си време не четат книги, а следят различни канали. В последно време най-актуални са клиповете в TikTok, а социални мрежи като Facebook и Instagram са демоде. Не е модерно и да си блогър, но влогър – да.
„Когато ги попитам защо искат да станат влогъри и какво искат на кажат на хората, учениците нямат мотивиран и смислен отговор. Истината е, че просто искат да бъдат известни“, споделя той. Опитва се да им обясни, че трябва да намерят тази сфера, в която са най-добри, и да се развиват в нея. Популярността не може да бъде самоцел. Често казва на възпитаниците си, че от толкова много инфлуенсъри един ден няма да има при кого да отидем на лекар. Категоричен е, че на децата не трябва да им се забранява дадено нещо, а е необходимо с логични доводи да ги убедиш кое е правилно и кое е грешно. Така те сами стигат до своята истина.
В по-горен курс нещата се променят. Там учениците вече знаят с какво искат да се занимават и как да го постигнат. „Големите ученици знаят, че с влогърство няма да го докарат доникъде и затова трябва да наблягат на профилиращите си предмети – биология, химия, икономика и информационни технологии“, споделя Кристиан.
Подготовката по ИТ в СУ „Иван Вазов“ в Стара Загора е доста добра. Учителят е категоричен, че след завършване на средното си образование в старозагорското училище учениците няма да бъдат напълно готови софтуерни специалисти. Но определено ще имат много добра и солидна основа, на която да стъпят, за да надградят наученото. Днес има много школи и университети, в които да продължат обучението си. Но то никога не започва от нулата, трябва да се учи упорито и в прогимназиален етап.
Информационните технологии вървят ръка за ръка с английския език. В XXI век няма как да се реализираш успешно, без да владееш английски и без базови компютърни умения. Учениците на младия учител не срещат никакви затруднения с английския, но само един език не е достатъчен. Необходимо е да вложиш сили и усилия в изучаването на поне още един чужд език. „Никой не те пита знаеш ли английски, той е задължителен. По презумпция трябва да го знаеш“, казва моят събеседник.
Младият учител не обича да пише двойки. Старае се да обяснява на учениците си така, че накрая всички да са го разбрали. Понякога е нужно да отдели повече време и търпение. Но когато има желание и от двете страни, нещата винаги се получават.
Все още не е бил класен ръководител. На мнение е, че отговорността е много голяма и не е готов за това. Надява се след време, когато натрупа повече опит, и това да стане. Въпреки всичко е категоричен, че
след 10 години се вижда отново в ролята на учител.
Работата с деца му харесва и нито за миг не мисли за промяна. Не може да си представи да бъде ИТ специалист. Не иска да прекарва целия си ден пред монитора и да пише кодове. Определя този вид работа като еднообразна. А той не си представя живота така. Ако някой го попита дали да избере професията на учител, или в голяма международна компания, Кристиан със сигурност ще го посъветва да избере работата на преподавател. Той обича комуникацията с деца и млади хора. Вярва, че има на какво да ги научи и с какво да им бъде полезен.
„Информационните технологии се развиват всеки ден. Трябва постоянно да учиш и да се усъвършенстваш. Само по този начин можеш да бъдеш конкурентоспособен“, завършва младият ми събеседник.

Your Image Description

Свързани статии:

Платформата „АзБуки.ML“ разбира български език Химията в помощ на природата Когато всеки ден е различен Четирите цвята на съвременното образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Н.Пр. Алфредо Атанасоф, извънреден и пълномощен посланик на Република Аржентина у нас, пред вестник „Аз-буки“: Българската общност в Аржентина е една от най-големите в страната

Следваща статия

Съвременната песен на колелетата

Следваща статия
Съвременната  песен на колелетата

Съвременната песен на колелетата

Млади еколози поддържат цветна градина

Млади еколози поддържат цветна градина

В ход е дигиталното обучение

Поглед отвъд стереотипите и клишетата

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"