Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 40, 2021

Да споделиш света с учениците

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
06-10-2021
в Брой 40, 2021
A A
Христомила Каменова

Дея ИВАНОВА

Учебно помагало по философия за IX клас на английски език създава 25-годишната учителка по философия в Профилираната езикова гимназия „Йоан Екзарх“ във Враца Христомила Каменова. Съдържанието е изготвено изцяло от младата преподавателка, а преводът е дело на учителката по английски Таня Денова. Идеята се ражда в началото на пандемията, а финансирането за издаването му е осигурено от МОН по Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“. Училищата работят с помагалото от втория срок на миналата учебна година.
„Това е първото помагало по философия на чужд език. Реших да участвам в проекта, защото исках да подпомогна учебния процес не само за мен, но и за колегите си. Много е трудно да преподаваш даден предмет на чужд език при липсата на каквито и да е помагала и речници в помощ на учителя“ , разказва Христомила Каменова. Преди появата на помагалото разработката само на един урок на английски език за часа по философия ѝ е отнемала много време. Сега всичко е далеч по-леко. Към всяка тема има задачи за практическо обучение, кръстословица с ключови понятия на английски език, философски случаи от живота и много други.
„Учител съм от скромните три, но вълшебни години. Времето премина за мен като миг“, казва учителката по философия. Определя този период като най-съществения и смислен отрязък от живота си. Прекараните часове с учениците ѝ доставят огромно удоволствие. Започва работа веднага след получаването на дипломата си за висше образование. Завършила е бакалавърска степен в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ по философия, а магистратура – във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ по психология. Още като дете решава да стане учител. Признава, че дядо ѝ е нейното най-голямо вдъхновение и основната причина да избере тази професия. Той самият също е бил учител, но в друго направление и за кратък период от време. От него наследява стремежа за по-висока образователна култура. Като малка често си е играла у дома с бели големи папки и си е представяла, че е в училище и разказва уроците на другите деца. „И ето че мечтите стават реалност един ден“, допълва моята събеседничка.
Предмета философия също не избира случайно. „Философията отваря пътища. Тя се различава от останалите науки по това, че изследва всички области на живота. Тя е абстрактна наука, която се интересува от всякакви теми – от смисъла на живота и дори как е възникнал светът“, споделя Христомила Каменова. На мнение е, че напоследък наблюдава тенденция за повишен интерес към своя предмета. Разказва, че първата година, в която преподава в училище, става свидетел на интересен феномен. Много от завършващите, които до този момент са се колебаели с каква специалност и къде да продължат образованието си, решават да запишат педагогика и да продължат по нейния път. До ден-днешен поддържат контакт и обменят опит. Радва се, че е успяла да вдъхнови много млади хора да станат учители.
Христомила иска учениците ѝ да запомнят, че човек се ражда с определена мисия. Иска да ги научи да се борят и да полагат усилия, за да следват пътя си. Само така ще получат наслада от постигнатото. „Всеки от тях трябва да има вътрешна мотивация, която да ги подтиква да постигат целите си“, казва тя. На мнение е, че трябва да се самоусъвършенстват и да не се задоволяват с постигнатото. Иска да се питат кое е добро за тях и кое не, как да подобрят поведението и мисълта си. „IX клас е един от най-важните класове за философията. Там се изучават темите, свързани с етиката. Благодарение на уроците учениците се научават да развиват рационалната си мисъл и да правят правилните избори в живота си“, обяснява тя. Важно е децата да разберат и смисъла на свободата. Тя не е даденост, за нея трябва да се борим.“
На мнение е, че днес младите учители са подценявани заради липсата на житейски опит. Иска ѝ се да бъде въведена годишна проверка, която да проверява знанията на всеки учител. Така няма как да има разделение на „млади“ и „стари“, „опитни“ и „неопитни“. Всичко ще е въпрос на „знаещи“ и „незнаещи“. Ще бъдат оценявани не възрастта, а знанията и талантът на педагозите. Благодарна е за подкрепата и доверието, които получава в лицето на директорката на ПЕГ „Йоан Екзарх“ Валентина Михайлова и от целия педагогически екип. От страниците на в. „Аз-буки“ Христомила Каменова иска да благодари и на Таня Денова, която е направила превода на помагалото по философия.
„За мен тя бе като духовен учител с много по-голям опит от мен“, казва моята събеседничка. Денова успява с голям майсторлък и детайлно познание на езика да преведе уроците и най-важното – да запази смисъла. А това въобще не е лесна задача. „Философията е наука, която борави с категории. Тя създава понятия и има свой собствен понятиен апарат, който е труден“, обяснява младата учителка.
От учениците и родителите също среща разбиране. Споделя, че с възпитаниците си има много силна връзка. Те се допитват до нея за всичко, което ги вълнува. От миналата учебна година е и класен ръководител. Работата е отговорна и трудна, но когато обичаш това, което правиш, всичко се получава. Христомила Каменова получава заслужено признание и от Общината и Регионалното управление на образованието – Враца. През 2019 г. е отличена с наградата на кмета на Враца „Най-добър млад учител“. Година по-късно получава признание от учениците си в лицето на ученическия общински съвет – Учител будител. През настоящата учебна година за втори път е носител на грамотата от РУО – Враца, в категорията „Млад учител“.
По време на обучението от разстояние в електронна среда не среща затруднения. Категорична е, че един ученик, когато има желание, ще учи и в присъствена, и в онлайн среда. Работата зад монитора не може да бъде пречка за образователните успехи на децата. Друг е моментът, че дистанционната работа е по-уморителна както за децата, така и за учителите. Истината е, че по-добра и естествена форма на обучение от присъствената няма. „Децата искат да бъдат заедно. Светът е създаден, за да бъде споделен с другите. В клас те се чувстват по-комфортно и сигурно“, казва Христомила. Надява се тази година да учат колкото се може по-дълго присъствено.
Младата учителка се радва, че всяка учебна година много зрелостници избират философията за ДЗИ след XII клас. Техният брой обикновено е около 20. Учениците ѝ редовно участват в състезания и национални олимпиади, а резултатите им са повече от добри. Тя винаги е готова да помогне и да отдели от свободното си време. Стига само да види, че някой има желание, не щади време и сили, за да му подаде ръка.
„Целият живот е обучение. Всеки е учител и всеки – ученик. Просто трябва да се намери симбиозата помежду ни, за да се получат нещата по правилния начин“, обяснява тя. Човек никога не трябва да спира да се развива и да върви напред. И цитира Сократ: „Неизследваният живот не си струва да бъде изживян“. На мнение е, че няма как да не полагаме усилия, а в същото време да имаме големи очаквания. Човек трябва да се бори, да бъде продуктивен. Иска учениците ѝ да запомнят това от нея и никога да не го забравят.
След 10 години отново се вижда в ролята на преподавател. „Когато човек прави избор, той носи отговорност. Избрала съм да упражнявам тази професия, и нямам съмнение, че това е моето призвание. Няма как да поемеш отговорност пред учениците, родителите и обществото, а след това да я захвърлиш с лека ръка“.

Your Image Description

Свързани статии:

От тетрис до назначаването на секретарка Да мотивираш деца билингви Субстрати от отпадни продукти Да оставиш следа у учениците

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Изкуствени микророботи

Следваща статия

На лов за приказки

Следваща статия
На лов за приказки

На лов за приказки

Дигитални откриватели и малки изследователи

Дигитални откриватели и малки изследователи

Градим бъдещето з@едно

Градим бъдещето з@едно

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"