Мисия възпитаник на СУ „Екзарх Антим I“ е една от тайните на успехите на казанлъшкото училище
Татяна ДИКОВА
Повишаване на успеха на ученици и учители чрез обучението по STEM“ – проект по програма „Еразъм+“, съфинансиран от ЕС и осъществен от екипа на СУ „Екзарх Антим I“ от 2017 до 2019, донесе на училището престижната Европейска награда за иновативно обучение. Наградата е учредена през 2021 и четири български училища са удостоени с нея.
СУ „Екзарх Антим I“ печели приза в категорията „Начален етап на обучение“.
„Имаме много богат опит в реализирането на проекти по програма „Еразъм+“ и eTwinnig и широка международна дейност. Неслучайно се славим в област Стара Загора като училището с най-много реализирани проекти. От 2016 г. сме работили по 7 проекта по програма „Еразъм+“ и 19 по програма eTwinning. В номинациите за Европейска награда за иновативно обучение бяха включени два проекта на училището по програма „Еразъм+“ и единият стана победител.“ Така започва разказа си директорката на СУ „Екзарх Антим I“ Радиана Стефанова.
Търсенето и внедряването на иновативни практики за преподаване и учене е основен момент в стратегията на училището. През 2019 г. друг иновативен проект – „Изучаване на природата чрез музика“, нарежда казанлъшкото „Екзарх Антим I“ сред иновативните училища на България. То работи по Националната програма „Иновации в действие“ вече трета година. „Работата по Проекта ни позволи да разширим възможностите за преподаването на природни науки и да го съчетаем с изкуствата. Това е свързано с разширената и профилирана подготовка по музика, която имаме от I до XII клас.
В СУ „Екзарх Антим I“ се ръководим от основната цел да предлагаме качествено обучение и непрестанно да подобряваме обучителната среда за нашите ученици, за да отговорим на нуждите на обществото в модерното ни съвремие. Политиката да прилагаме иновативен подход в обучението, е част от стратегическите цели, които си поставяме като училище. И неотклонно следваме посоката. Интересът на децата е изключително голям. Разраства се и обхватът на класовете. Разширяваме броя на паралелките, в които прилагаме иновациите. В края на предходната учебна година СУ „Екзарх Антим I“ бе домакин на национален форум, на който впечатлихме гостите си от София, Пловдив и Харманли с иновативните практики, които споделихме с тях – „Воден оркестър“. За първи път беше сформиран воден оркестър в час. Ученици и учители по музика изпълниха с водни инструменти и звука на водата популярна детска песен“, разказва Стефанова.
Преди да се свържа с нея, вече знаех, че образователната институция, която ръководи, е изключителна и впечатляваща – и с образователните си политики, и със стратегиите си за развитие, които стриктно се следват и разширяват, и с модерната образователна инфраструктура, която допълнително мотивира и ученици, и учители.
Иновацията интердисциплинарни уроци по природни науки, музика и изобразително изкуство започва с петокласниците и шестокласниците. Днес почти няма клас и паралелка, в които да не са взети на „въоръжение“ интердисциплинарните уроци. Творческият експеримент не свършва с това, пристъпва се и към създаването на музикално произведение, което почива на определен текст за медузата, създаден от учител по биология и здравно образование. А учениците в индивидуалните часове по музика озвучават видеото със свои импровизации на инструмента, който изучават, и с пеене. За първи път учениците от музикалните паралелки се изявяват в такъв творчески процес.
„Отдавна в нашето училище надхвърлихме това да говорим за интердисциплинарни уроци между два предмета. Учениците от VII клас разглеждаха например свойствата на Водата през призмата на 8 учебни предмета – физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование, география и икономика, история и цивилизации, изобразително изкуство, музика и физическо възпитание и спорт.
Изключително интересно и наситено преживяване. Младите учени доказаха свойствата на водата – повърхностно напрежение, кохезия и адхезия, капиляритет. Накараха кламер да плува на повърхността на водата, направиха воден термометър, умело тласнаха водата да се движи по тънка нишка, конструираха модел на водна молекула.
Разбраха как могат да спасят Индиана Джоунс, заседнал в пещера, като разчетат посланието на картина, как се смесват цветовете и пречупване на светлината през чаша с вода.
Влязоха в ролята на природозащитници, отстраниха петролен разлив и сътвориха малка пречиствателна инсталация.
В специално видео, подготвено от учителите по физическо възпитание и спорт, учениците получиха ценна информация – кога и колко вода да пият при физическа дейност“, разказва приключенията на младите любопитковци тяхната директорка..
Учителите по музика също подготвили изненада. На стъклени чаши, пълни с различно количество вода, младите музиканти трябва да установят тоновете им и да изсвирят определена мелодия, която предварително получават на нотен лист. Следва забавен концерт на ученическите екипи.
„Затова съвсем логично бе участието ни в проекта на фондация „Заедно в час“ – „Училище за пример“. Ние сме сред първите, които спечелихме включване в програмата. Това ни позволява да участваме в целенасочени обучения – от една страна, на лидерския екип, а от друга – на екипа по природни науки. Непрекъснато се усъвършенстваме да бъдем учители, които изграждаме у младите хора умения на XXI век – социални умения за общуване, формиране на критично и креативно мислене и умения за лидерство и работа в екип.
С други думи – подготвяме ги за реалния живот“, казва Радиана Стефанова.
Уточнява, че с педагогическия екип са си поставили за цел всяка учебна година да преминава под мотото на определена глобална тема, върху която децата работят на проектен принцип. А глобалната иновация на „Екзарх Антим I“ предвижда 20% от часовете да се провеждат онлайн – и това е времето за проектната работа.
Докато учениците работят по съответните проекти, учителите им не изостават и пишат нови – по национални и международни програми. Казанлъшкото училище е със спечелен проект за изграждане на STEM център. „Остана ни само обзавеждането. Заради пандемичната обстановка се забавиха обществените поръчки. Но предстои да открием изключително модерен и адекватен на интереса на нашите деца център. В него те ще правят интересни експерименти. Акцентът са природните науки и в добавка предприемачеството. Защото децата ще се учат как най-добре да реализират готовата продукция “, пояснява Стефанова. И допълва, че над 25 години в СУ „Екзарх Антим I“ се развива предприемаческият профил. „Верни наследници на духовния елит на града, създал нашето училище, ние сме традиционалисти. Не сменяме всяка година профилите само и само да сме интересни и харесвани. Напротив – развиваме това, което имаме. В което сме натрупали опит, имаме подготвени педагози и затова сме силни.“
Природните науки, изкуствата, предприемачеството, чужди езици – това са страните на единна училищна политика, която прави името на образователната институция разпознаваемо. Това е особеността на облика на СУ „Екзарх Антим I“. „Нашите съграждани свикнаха да ни виждат сред лидерите на образователния пазар, познават нашата иновативност и креативност. Доверие се печели трудно, още по-трудно е то да се съхрани. Затова с всяка „стъпка“ надскачаме себе си, предлагайки все по-интересни и атрактивни инструменти за работа с децата. Това ги мотивира, мотивира и учителите да работят. За нас няма връщане назад.
Пътят ни е нагоре и напред“, казва Радиана Стефанова.
А как се върви нагоре и напред. „Лично аз залагам много на квалификацията на колегите. Не се щадят средства за това“, категорична е директорката. На няколко пъти тя споменава, че училището има свой лидерски екип. Какво представлява той. „Поставихме основите, работейки по проекта „Училище за пример“ и в хода на изграждане на т.нар. „училищна култура“, пояснява моята събеседничка. Първоначално в екипа влизат тя, зам.-директорът по учебната дейност и педагогическият съветник. Впоследствие лидерският екип се разширява с председателите на изградените педагогически общности – на иновативните учители и на учителите от начален етап на обучение. „Идеята на лидерския екип е да взима заедно решения за различните активности в училище. Когато повече глави мислят и повече идеи се споделят, нещата се случват – интересни и атрактивни.
Целта е да нямаме ситуация, в която всички правим едно или друго, защото „директорът каза“ – пояснява Стефанова. – Подобна училищна култура ни позволява всеки от нас да припознава това, което правим, за свое. Разбирам, че това е процес, но нагласата ни е с бавни стъпки да вървим към постигане на нашите цели.“
В СУ „Екзарх Антим I“ на щат има цял екип, който работи с децата със специални образователни потребности –психолог, педагогически съветник, ресурсен учител и логопед. Въпрос на училищна политика е всички деца, а те са близо 1000, да имат равен достъп до качествено образование. Това означава всички без изключение да са приобщени към образователния процес. Тази учебна година децата със СОП са 12.
На всяко едно от тях се отделя необходимото време и внимание, за да се чувстват те неделима част от образователния процес и да напредват в подготовката си“, пояснява директорката.
И изрично подчертава, че и за учители, и за ученици всички деца са еднакви.
А възпитанието в толерантно отношение към другия е част от гражданското възпитание на съвременния човек.
Задачата на психолозите има и друга страна, свързана е с проявите на насилие. За физическо в СУ „Екзарх Антим I“
не може да се говори. Но има върху какво да се работи и това са най-вече вербалните прояви на агресия.
„При нас те не са драстични. Но лошата дума също наранява и раната трудно заздравява. Особено размери взима насилието, когато се включат и социалните мрежи. В тях можете да срещнете обиди, заплахи, организиране на срещи с цел изясняване на взаимоотношения. Ситуациите са сложни. От нас, учителите, се иска да ги предвидим и предот-
вратим. За това разчитаме на нашите психолози и разбира се, на подготовката на всеки един от нас, за да се тушира в зародиш дори евентуално бъдещо напрежение “, завършва Радиана Стефанова. Изрично подчертава, че и в преодоляването на проблема агресивно поведение, и в постиженията на децата, и в реализирането на училищните политики СУ „Екзарх Антим I“ има насреща родителите. Е, не на 100%. Затова е важно да се гради доверие между образователната институция и семейството.
При такива постижения какво бъдеще има това средностатистическо българско училище. „Гарантирали сме това бъдеще с работата си. А лично аз се надявам да бъда също част от него“, казва Радиана Стефанова. Тя е възпитаник на „Екзарх Антим I“
и навярно и заради това каузите на училището са и нейни, а отношението е по-специално. „Преди да стана директор, преподавах в Математическата гимназия в Казанлък. Но връщането ми тук бе нещо по-специално и логично“, казва моята събеседничка. Признава, че когато се назначават нови колеги, с „приоритет“ са възпитаници на училището. А това означава трайна ангажираност с политиките и ясна визия за това докъде искат едно училище и неговият екип да стигнат.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg