Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 40, 2021

Знаеш какво правиш, защото знаеш къде искаш да стигнеш

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
06-10-2021
в Брой 40, 2021
A A
Дори първият учебен ден на най-малките – първокласниците, бе нестандартен с класните стаи
в двора на СУ „Екзарх Антим I“

Татяна ДИКОВА

Повишаване на успеха на ученици и учители чрез обучението по STEM“ – проект по програма „Еразъм+“, съфинансиран от ЕС и осъществен от екипа на СУ „Екзарх Антим I“ от 2017 до 2019, донесе на училището престижната Европейска награда за иновативно обучение. Наградата е учредена през 2021 и четири български училища са удостоени с нея.
СУ „Екзарх Антим I“ печели приза в категорията „Начален етап на обучение“.
„Имаме много богат опит в реализирането на проекти по програма „Еразъм+“ и eTwinnig и широка международна дейност. Неслучайно се славим в област Стара Загора като училището с най-много реализирани проекти. От 2016 г. сме работили по 7 проекта по програма „Еразъм+“ и 19 по програма eTwinning. В номинациите за Европейска награда за иновативно обучение бяха включени два проекта на училището по програма „Еразъм+“ и единият стана победител.“ Така започва разказа си директорката на СУ „Екзарх Антим I“ Радиана Стефанова.
Търсенето и внедряването на иновативни практики за преподаване и учене е основен момент в стратегията на училището. През 2019 г. друг иновативен проект – „Изучаване на природата чрез музика“, нарежда казанлъшкото „Екзарх Антим I“ сред иновативните училища на България. То работи по Националната програма „Иновации в действие“ вече трета година. „Работата по Проекта ни позволи да разширим възможностите за преподаването на природни науки и да го съчетаем с изкуствата. Това е свързано с разширената и профилирана подготовка по музика, която имаме от I до XII клас.
В СУ „Екзарх Антим I“ се ръководим от основната цел да предлагаме качествено обучение и непрестанно да подобряваме обучителната среда за нашите ученици, за да отговорим на нуждите на обществото в модерното ни съвремие. Политиката да прилагаме иновативен подход в обучението, е част от стратегическите цели, които си поставяме като училище. И неотклонно следваме посоката. Интересът на децата е изключително голям. Разраства се и обхватът на класовете. Разширяваме броя на паралелките, в които прилагаме иновациите. В края на предходната учебна година СУ „Екзарх Антим I“ бе домакин на национален форум, на който впечатлихме гостите си от София, Пловдив и Харманли с иновативните практики, които споделихме с тях – „Воден оркестър“. За първи път беше сформиран воден оркестър в час. Ученици и учители по музика изпълниха с водни инструменти и звука на водата популярна детска песен“, разказва Стефанова.
Преди да се свържа с нея, вече знаех, че образователната институция, която ръководи, е изключителна и впечатляваща – и с образователните си политики, и със стратегиите си за развитие, които стриктно се следват и разширяват, и с модерната образователна инфраструктура, която допълнително мотивира и ученици, и учители.
Иновацията интердисциплинарни уроци по природни науки, музика и изобразително изкуство започва с петокласниците и шестокласниците. Днес почти няма клас и паралелка, в които да не са взети на „въоръжение“ интердисциплинарните уроци. Творческият експеримент не свършва с това, пристъпва се и към създаването на музикално произведение, което почива на определен текст за медузата, създаден от учител по биология и здравно образование. А учениците в индивидуалните часове по музика озвучават видеото със свои импровизации на инструмента, който изучават, и с пеене. За първи път учениците от музикалните паралелки се изявяват в такъв творчески процес.
„Отдавна в нашето училище надхвърлихме това да говорим за интердисциплинарни уроци между два предмета. Учениците от VII клас разглеждаха например свойствата на Водата през призмата на 8 учебни предмета – физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование, география и икономика, история и цивилизации, изобразително изкуство, музика и физическо възпитание и спорт.
Изключително интересно и наситено преживяване. Младите учени доказаха свойствата на водата – повърхностно напрежение, кохезия и адхезия, капиляритет. Накараха кламер да плува на повърхността на водата, направиха воден термометър, умело тласнаха водата да се движи по тънка нишка, конструираха модел на водна молекула.
Разбраха как могат да спасят Индиана Джоунс, заседнал в пещера, като разчетат посланието на картина, как се смесват цветовете и пречупване на светлината през чаша с вода.
Влязоха в ролята на природозащитници, отстраниха петролен разлив и сътвориха малка пречиствателна инсталация.
В специално видео, подготвено от учителите по физическо възпитание и спорт, учениците получиха ценна информация – кога и колко вода да пият при физическа дейност“, разказва приключенията на младите любопитковци тяхната директорка..
Учителите по музика също подготвили изненада. На стъклени чаши, пълни с различно количество вода, младите музиканти трябва да установят тоновете им и да изсвирят определена мелодия, която предварително получават на нотен лист. Следва забавен концерт на ученическите екипи.
„Затова съвсем логично бе участието ни в проекта на фондация „Заедно в час“ – „Училище за пример“. Ние сме сред първите, които спечелихме включване в програмата. Това ни позволява да участваме в целенасочени обучения – от една страна, на лидерския екип, а от друга – на екипа по природни науки. Непрекъснато се усъвършенстваме да бъдем учители, които изграждаме у младите хора умения на XXI век – социални умения за общуване, формиране на критично и креативно мислене и умения за лидерство и работа в екип.
С други думи – подготвяме ги за реалния живот“, казва Радиана Стефанова.
Уточнява, че с педагогическия екип са си поставили за цел всяка учебна година да преминава под мотото на определена глобална тема, върху която децата работят на проектен принцип. А глобалната иновация на „Екзарх Антим I“ предвижда 20% от часовете да се провеждат онлайн – и това е времето за проектната работа.
Докато учениците работят по съответните проекти, учителите им не изостават и пишат нови – по национални и международни програми. Казанлъшкото училище е със спечелен проект за изграждане на STEM център. „Остана ни само обзавеждането. Заради пандемичната обстановка се забавиха обществените поръчки. Но предстои да открием изключително модерен и адекватен на интереса на нашите деца център. В него те ще правят интересни експерименти. Акцентът са природните науки и в добавка предприемачеството. Защото децата ще се учат как най-добре да реализират готовата продукция “, пояснява Стефанова. И допълва, че над 25 години в СУ „Екзарх Антим I“ се развива предприемаческият профил. „Верни наследници на духовния елит на града, създал нашето училище, ние сме традиционалисти. Не сменяме всяка година профилите само и само да сме интересни и харесвани. Напротив – развиваме това, което имаме. В което сме натрупали опит, имаме подготвени педагози и затова сме силни.“
Природните науки, изкуствата, предприемачеството, чужди езици – това са страните на единна училищна политика, която прави името на образователната институция разпознаваемо. Това е особеността на облика на СУ „Екзарх Антим I“. „Нашите съграждани свикнаха да ни виждат сред лидерите на образователния пазар, познават нашата иновативност и креативност. Доверие се печели трудно, още по-трудно е то да се съхрани. Затова с всяка „стъпка“ надскачаме себе си, предлагайки все по-интересни и атрактивни инструменти за работа с децата. Това ги мотивира, мотивира и учителите да работят. За нас няма връщане назад.
Пътят ни е нагоре и напред“, казва Радиана Стефанова.
А как се върви нагоре и напред. „Лично аз залагам много на квалификацията на колегите. Не се щадят средства за това“, категорична е директорката. На няколко пъти тя споменава, че училището има свой лидерски екип. Какво представлява той. „Поставихме основите, работейки по проекта „Училище за пример“ и в хода на изграждане на т.нар. „училищна култура“, пояснява моята събеседничка. Първоначално в екипа влизат тя, зам.-директорът по учебната дейност и педагогическият съветник. Впоследствие лидерският екип се разширява с председателите на изградените педагогически общности – на иновативните учители и на учителите от начален етап на обучение. „Идеята на лидерския екип е да взима заедно решения за различните активности в училище. Когато повече глави мислят и повече идеи се споделят, нещата се случват – интересни и атрактивни.
Целта е да нямаме ситуация, в която всички правим едно или друго, защото „директорът каза“ – пояснява Стефанова. – Подобна училищна култура ни позволява всеки от нас да припознава това, което правим, за свое. Разбирам, че това е процес, но нагласата ни е с бавни стъпки да вървим към постигане на нашите цели.“
В СУ „Екзарх Антим I“ на щат има цял екип, който работи с децата със специални образователни потребности –психолог, педагогически съветник, ресурсен учител и логопед. Въпрос на училищна политика е всички деца, а те са близо 1000, да имат равен достъп до качествено образование. Това означава всички без изключение да са приобщени към образователния процес. Тази учебна година децата със СОП са 12.

На всяко едно от тях се отделя необходимото време и внимание, за да се чувстват те неделима част от образователния процес и да напредват в подготовката си“, пояснява директорката.
И изрично подчертава, че и за учители, и за ученици всички деца са еднакви.
А възпитанието в толерантно отношение към другия е част от гражданското възпитание на съвременния човек.
Задачата на психолозите има и друга страна, свързана е с проявите на насилие. За физическо в СУ „Екзарх Антим I“
не може да се говори. Но има върху какво да се работи и това са най-вече вербалните прояви на агресия.
„При нас те не са драстични. Но лошата дума също наранява и раната трудно заздравява. Особено размери взима насилието, когато се включат и социалните мрежи. В тях можете да срещнете обиди, заплахи, организиране на срещи с цел изясняване на взаимоотношения. Ситуациите са сложни. От нас, учителите, се иска да ги предвидим и предот-
вратим. За това разчитаме на нашите психолози и разбира се, на подготовката на всеки един от нас, за да се тушира в зародиш дори евентуално бъдещо напрежение “, завършва Радиана Стефанова. Изрично подчертава, че и в преодоляването на проблема агресивно поведение, и в постиженията на децата, и в реализирането на училищните политики СУ „Екзарх Антим I“ има насреща родителите. Е, не на 100%. Затова е важно да се гради доверие между образователната институция и семейството.
При такива постижения какво бъдеще има това средностатистическо българско училище. „Гарантирали сме това бъдеще с работата си. А лично аз се надявам да бъда също част от него“, казва Радиана Стефанова. Тя е възпитаник на „Екзарх Антим I“
и навярно и заради това каузите на училището са и нейни, а отношението е по-специално. „Преди да стана директор, преподавах в Математическата гимназия в Казанлък. Но връщането ми тук бе нещо по-специално и логично“, казва моята събеседничка. Признава, че когато се назначават нови колеги, с „приоритет“ са възпитаници на училището. А това означава трайна ангажираност с политиките и ясна визия за това докъде искат едно училище и неговият екип да стигнат.

Your Image Description

Свързани статии:

В училищата зад граница се ходи по желание Градим бъдещето з@едно 184 даровити деца ще получат стипендии Дигитализацията е само ресурс в учебния процес

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Иновации в действие

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Градим бъдещето з@едно

Следваща статия

Стартират пет мисии по „Хоризонт Европа“

Следваща статия
Horizont Europe

Стартират пет мисии по „Хоризонт Европа“

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Европейски месец на киберсигурността

Защо „мекането“ е толкова заразно?

За названието баница в българския език

Последни публикации

  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"