Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 41, 2021

За една употреба на кавичките

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-10-2021
в Брой 41, 2021
A A

Татяна АЛЕКСАНДРОВА*

Кавичките имат разнообразни функции, някои от които са свързани и със смисъла на текста, затова тяхната употреба често предизвиква колебания. Ще се спрем на един случай на употреба на кавички при наименования на обекти, които носят името на най-близкото населено място, на географски район или природна местност, в чиито граници са разположени: гранични контролно-пропускателни пунктове, мини, находища, природни паркове, ловни стопанства, тецове, вецове, пътни възли и др. Препоръката е те да се ограждат в кавички: ГКПП „Кулата“, АЕЦ „Козлодуй“, мини „Бобов дол“, пътен възел „Оризово“, природен парк „Витоша“, резерват „Сребърна“, ловно стопанство „Рила“, ТЕЦ „Варна“, ВЕЦ „Черни Вит“ и др. Такива обекти са създадени в резултат от човешка дейност, техните имена са вторични и в този смисъл условни, присъдени чрез специален акт на именуване, често съпроводен от административна процедура. А една от функциите на кавичките е да бележат условност на наименованието. По това тези имена се отличават от имената на съответните населени места, географски и природни обекти, които са първични, възникнали са по естествен път в незапомнени времена, и затова не се пишат в кавички: град Кулата, село Оризово, планината Витоша, град (село) Бобов дол, град Варна, река Черни Вит и т.н.
Двата типа наименования се различават и чисто езиково, което обосновава различното им оформяне. Първичните собствени имена са опорни думи в словосъчетания с нарицателни съществителни, които ги поясняват: град Кулата, село Оризово, планината Витоша. Тук съществителните град, село, планина са приложения (вид определения) в рамките на словосъчетанието. Докато при словосъчетанията от типа ГКПП „Кулата“, пътен възел „Оризово“, природен парк „Витоша“ отношението е обратно: собствените имена „Кулата“, „Оризово“, „Витоша“ са определения (приложения) към опорните думи – съществителните нарицателни пункт, възел, парк.

*Д-р Татяна Александрова е доцент в Секцията за съвременен български език на Института за български език при БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

Някои трудности при съгласуването Социалната дистанция – многоактна езикова комедия Кой е бил искрен според древните българи Везни в равновесие

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

(Дез)информация на един клик разстояние

Следваща статия

От позицията на конструктивен диалог

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

От позицията на конструктивен диалог

В ход е дигиталното обучение

Виртуално обучение в ЦЕРН

В ход е дигиталното обучение

В триъгълника на знанието

Последни публикации

  • Петима кандидати за началник на РУО – София-град, допуснати до тест
  • Ученичка от Математическата в Пловдив в топ 5 на най-престижната международна изследователска програма
  • Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа
  • Един учебен час… по дантела
  • Учени отгледаха модел на човешки мозък
  • Социални техники и изкуства на личността
  • Децата на Родопите – пазители на традициите
  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra
  • ПРИМЕРЕН ПОДХОД ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ И ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
  • STATISTICAL ANALYSIS OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND INTRINSIC MOTIVATION IN STEM STUDENTS EDUCATED THROUGH A COMPETENCY-BASED APPROACH
  • МОДЕЛИ НА ВЕРОЯТНОСТНИ ПРОСТРАНСТВА В ОЛИМПИАДНИ ЗАДАЧИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"