Възпитаници на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Велико Търново, преписват емблематичното произведение
Стоян СТОЯНОВ
Препис на известното произведение „Малкият принц“ на Антоан дьо Сент-Екзюпери правят група ученици със специални образователни потребности от прогимназиален и първи гимназиален етап от област Търново. Идеята е на специалисти от Регионалния център за подкрепа на приобщаващото образование в старопрестолния град. Повод за инициативата е навършването през 2020 г. на 120 години от рождението на френския писател. Освен това децата прерисуват и част от оригиналните илюстрации към книгата. Със съдействието на директора на Регионалния център Донка Дончева преписът е отпечатан професионално като истинска книга. Екземпляр от нея е подарен на посланика на Франция у нас Н.Пр. Флоранс Робин. Дипломатът изпраща в отговор своята лична благодарност на френски и на български език.
Предвид усложнената пандемична обстановка в страната директорът на Регионалния център Донка Дончева коментира за „Аз-буки“, че заедно с колегите си се чувстват по-подготвени през настоящата учебна година да се справят при необходимост с обучението от разстояние в електронна среда. При предишното прекъсване на присъствените занимания, независимо от трудностите, успяват да обхванат голяма част от децата и учениците със специални образователни потребности. „Разбира се, това стана възможно с помощта на родителите – особено при децата от детските градини и учениците от начален етап.
А колегите бяха ангажирани, мога да кажа, от сутрин до вечер, тъй като се съобразяваха с възможностите на родителите“, споделя събеседничката ми.
Колегите ѝ подготвят и адекватни учебни материали – от различни образователни сайтове, онлайн учебници, материали от различни издателства, презентации. „Там, където нямаше възможност за провеждане на онлайн обучение поради липса на електронни устройства или достъп до интернет, материалите се изпращаха в училищата и образователните медиатори ги разнасяха на учениците“, отбелязва Дончева. През отминалото лято и в началото на новата учебна година екипът на Регионалния център подготвя още материали, които специалистите си разменят, тъй като работата с различни деца носи своята специфика. Събеседничката ми очаква за по-добрата работа да допринесе и новата платформа „Подкрепи ме“, разработена от УНИЦЕФ в партньорство с Министерството на образованието и науката и Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град. На нея ще бъдат качени много безплатни образователни и терапевтични ресурси в подкрепа на децата със специални образователни потребности. Тя ще бъде в помощ и на учителите, и на родителите.
По време на онлайн обученията в Центъра продължават да се провеждат терапевтични дейности по изготвен график за децата и при спазване на противоепидемичните изисквания. „Много е трудно специалистите ни да дадат насоки на родителите как да извършват необходимото в домашни условия. В Центъра имаме 14 деца в групата на сензорния терапевт и 12 в групата биофийдбек (невротренинг)“, казва директорката Дончева. Екипът разполага със заседателна зала, сензорна зала, кабинет за регионалния екип, за логопеда, психолога и за учителя на деца с нарушено зрение. Всички те са добре оборудвани със специализирана апаратура и помагала, като постоянно се обновяват. Ресурсните учители разполагат с кабинети в училищата, обзаведени с дидактични материали и средства от Регионалния център. Снабдени са и с принтери, за да могат да се отпечатват работни листове и учителите да разполагат с тях, когато специалистите от екипа за подкрепа не са в часовете.
Директорът на Центъра посочва, че децата и учениците със специални образователни потребности в област Велико Търново са около 600. От тях 200 получават допълнителна подкрепа от Регионалния център. Сформирани екипи за подкрепа на личностното развитие има в 30 детски градини,
23 училища и 9 професионални гимназии. В тях са включени ресурсни учители, логопеди и психолози от Регионалния център.
А 25 училища и една детска градина вече имат създадени собствени екипи за подкрепа.
„В момента се разработват плановете за подкрепа – при необходимост индивидуален учебен план, индивидуална програма за обучение. След като се изготвят, се съгласуват с родителите. Дейнос-
тите, свързани с ресурсното подпомагане, се извършват от всички педагогически специалисти и периодично се отчита динамиката в развитието на децата и учениците, като при необходимост се правят промени в плана за подкрепа“, споделя директорът.
Екипът на РЦПППО – Велико Търново, се състои от 18 ресурсни учители, по четирима логопеди и психолози, рехабилитатор на слуха и говора и сензорен терапевт. Сред тях има и млади педагози. „При създаването на училищни екипи голяма част от назначените ресурсни учители бяха от Регионалния център. И сега, когато имаме нужда от нови специалисти, при нас идват млади хора, завършили тук, във Великотърновския университет. Мога да кажа, че разполагаме с добър екип, който работи с висок професионализъм. Колегите се включват непрекъснато и в различни обучения, за да повишават своята квалификация“, казва Дончева.
Регионалният център във Велико Търново оказва методическа подкрепа на колегите си от екипите в детските градини и училищата от областта. Организира и провежда обучения за педагогическите специалисти и помощници на учителите. „От началото на тази учебна година имаме проведени вече три подобни обучения. Съвместно с Регионалното управление на образованието ще направим работна среща с психолозите и педагогическите съветници от областта на тема „Ролята на психолога при предоставяне на допълнителна подкрепа“, отбелязва Дончева. През март 2022 г. Регионалният център в старопрестолния град ще бъде домакин на национална конференция на тема „Приобщаващи образователни практики в училище и в детската градина“ по повод 15 години регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование.
Директорът на РЦПППО – Велико Търново, специално подчертава добрата съвместна работа с Регионалното управление на образованието, от което среща разбиране и съдействие. В Центъра има сформиран регионален екип за подкрепа за личностно развитие. В състава му са включени ресурсни учители, логопеди, психолози, рехабилитатор на слуха и говора, учител на деца и ученици с нарушено зрение и сензорен терапевт. Ръководител на екипа е Лидия Прокопова, старши експерт по организация на средното образование в РУО – Велико Търново.
„Смятам, че учителите стават все по-подготвени за работата с деца със специални образователни потребности. През годините колегите натрупаха опит и знания. Педагозите се интересуват и придобиват все повече умения за адаптиране на учебното съдържание по различни предмети, което е много важно при работата с деца със специални образователни потребности“, обобщава директорът на Регионалния център Донка Дончева.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg