Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 43, 2021

Професии с бъдеще, училище с бъдеще

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-10-2021
в Брой 43, 2021
A A
През последните години техниката за практическите занимания е подменена

Стоян СТОЯНОВ

С нова професия, въвеждане на дуално обучение и повече ученици започва учебната 2021/2022 г.
Професионалната гимназия по аграрно стопанство в Добрич.
„Тази година за първи път осъществихме прием в дуална форма на обучение по професията „Техник-растениевъд“ – специалност „Трайни насаждения“. Това е професия с очакван недостиг на пазара на труда и наши партньори са земеделски производители от региона, които имат трайни насаждения“, разказва за „Аз-буки“ директорът Катя Пандерова.
При дуалната форма обучението се организира на два етапа.
В първия гимназиален етап – до X клас учениците се обучават изцяло в училище, а теоретичните и практическите часове се водят в сградата на гимназията и учебните работилници. В края на X клас всеки ученик сключва договор със земеделски производител, при когото ученикът ще стажува в XI и XII клас.
Във втория гимназиален етап обучението е организирано като редуване на теоретични и практически занимания. Учениците са 3 дни от седмицата в училище, а 2 дни – на стаж при работодателя. Дуалното обучение дава възможност да се придобият умения в реална работна среда с модерна техника, като за това учениците получават стипендии.
Интересът към дуалната форма на обучение расте както сред учениците, така и сред работодателите в селскостопанската сфера. При тях нуждата от квалифицирани и практически подготвени кадри също е голяма. Дуалната форма им дава възможност за двете години стажуване да подготвят бъдещ кадър и да го привлекат за оставане на работа. Това налага приемът в обучение чрез работа да се реализира и за други професии и специалности.
Вече се развиват контакти с агрофирми,
така че в дуална форма да премине и обучението по най-желаната професия тази година – „Техник на селскостопанска техника“. За учебната 2021/2022 година в нея е осъществен оптимален прием. Други професии и специалности за тази година са традиционната професия „Производител на селскостопанска продукция“ – специалност „Фермер“, и завърналата се от няколко години „Агроеколог“ – специалност
„Агроекология“.
„Тази година сме подали заявление за участие в проекта „Подкрепа за дуалната система на обучение“. Имаме съдействието на работодателите“, казва още събеседничката ми. От тази година гимназията е член и на местната организация на Асоциацията на зърнопроизводителите, която също оказва съдействие на училището. Подкрепя ги и Добруджанският овощарски съюз.
В гимназията тази учебна година се обучават 210 ученици в дневна форма от Добрич и региона, като заради увеличения прием те са с 30 повече от миналата. „За мен това се дължи, от една страна, на политиката на МОН за увеличаване дела на професионалните паралелки и на такива със STEM профил. От другата страна, е многото работа, която свършиха колегите по време на кампанията за популяризиране на нашето училище. Те имаха мисията да разяснят на обществеността, че в гимназията се изучават търсени професии с бъдеще, които освен това осигуряват и висока доходност“, отбелязва директорката Пандерова.
Професионалната гимназия по аграрно стопанство е наследник на първото земеделско училище в Добруджа, чиито ученици прекрачват училищния праг за първи път през далечната 1906 г. Тази година училището отбелязва своята 115-годишнина. Но развитието на пандемичната обстановка в региона и в страната налага отново преминаване към онлайн обучение. Това възпрепятства
и планирани събития. „Имахме идеи, но в момента сме се съсредоточили върху успешното обучение от разстояние в електронна среда“, информира директорката.
На практика, това е трета учебна година, през която се налага гимназията да премине към онлайн обучение. Когато това се случва за първи път през пролетта на 2020 г., нейните педагози използват всички възможни канали за връзка с учениците. През миналата учебна година вече се работи само през платформата MS Teams. Екипът се справя с новостите, като по-напредналите подпомагат своите колеги. През настоящата в гимназията има само един ученик, който няма достъп до Платформата. Всички останали се включват в онлайн уроците. Гимназията предоставя устройства и мобилен интернет на тези, които нямат. Работата се улеснява и от това, че по-малките ученици идват с опит в обучението от разстояние в електронна среда от прогимназията.
„В гимназията ни се обучават и деца от околни населени места. Там работим добре с кметове и кметски наместници – където децата нямат интернет вкъщи, им се дава достъп до мрежата в читалища
или кметства. Имаме например ученик, който пътува до съседно село, където в кметството има интернет, за да се включва в часовете“, разказва още събеседничката ми. Относно практическото обучение в онлайн среда се използват възможностите на „Ютюб“, видеоуроци и други възможни канали, за да се демонстрира нужното. След това всичко се компенсира, като се прилага на практика, когато децата се върнат в присъствена форма. А учителите по общообразователните предмети използват уроците от платформата „Уча.се“, за която гимназията има абонамент.
Училищният екип е от 20 педагогически специалисти. За радост на директорката, от тази учебна година един от тях е и бивш възпитаник на гимназията. Той е инженер и води теоретично обучение по селскостопанска техника. За първи път е учител, като преди това има професионален опит в различни земеделски фирми.
За първи път в класната стая преподава и учителят по български език, а колегата му по физическо възпитание и спорт има двегодишен опит. „Трудно е намирането на кадри, специално в направление растениевъдство и животновъдство, както и инженери на земеделска техника. Правим проучвания и агитираме, но се изисква труд от наша страна, за да привлечем такива специалисти“, отбелязва директорката. И добавя, че колегите ѝ ходят редовно на обучения, за да развиват квалификацията си.
Учениците
провеждат практически занимания на производственото поле на гимназията
– общо 1780 декара земя от Държавния поземлен фонд. Там те участват в отглеждането на пшеница, царевица и слънчоглед. Отделно в учебния корпус има работилници, където също се провеждат занимания. Гимназията има и опитно поле с трайни насаждения от овошки и лозов масив, където също има практики. Разполага и с полигон за обучение на водачи на МПС. Техниката през последните пет години поетапно се подменя и може би само комбайнът е стар. Училището има два трактора, като единият е чисто нов.
„Участваме активно по Националната програма за модернизиране на професионалното образование, като по нея са модернизирани два кабинета по теория на растениевъдството и животновъдството, учебните работилници по практика за трактори и автомобили и селскостопански машини. Закупихме трактор, плуг, чисто нови модерни стендове. Отделно получихме спонсорство – от фирма „Кортева“, които дариха
15 000 лв., с които бе ремонтиран и модернизиран теоретичен кабинет по трактори и автомобили и селскостопански машини“, изброява събеседничката ми. Преди пет години, на благотворителна вечер по случай 110-годишнината на гимназията, доста земеделци даряват средства, което позволява да се закупи нова учебна кола.
Покривът и дограмата на учебната сграда са сменени, но са необходими саниране, вътрешен ремонт и реновиране на санитарните възли. „Мисля, че поетапно всичко може да се направи“, казва директорката Пандерова.
Любопитна подробност е, че гимназията разполага и с два музея. Единият е със земеделска техника, използвана през годините. Той изцяло се поддържа от учениците. Другият е историческа сбирка за създаването и развитието на гимназията, като едно от първите земеделски училища в България.
На този етап Професионалната гимназия по аграрно стопанство в Добрич участва в проекти за мобилност по „Еразъм+“. През 2018 г. 20 ученици, изучаващи професиите „Техник на селскостопанска техника“, „Фермер“ и „Агроеколог“ придобиват знания и професионални компетентности в биологичното растениевъдство и животновъдство край Милано, Италия. Те се включват в дейности по отглеждането на растения, животни, обработка на почвата, съхраняване на продукцията и оползотворяване на отпадъците в биологична ферма. Наблюдават как всичко, което се произведе, се преработва за други дейности. Запознават се и с модерна селскостопанска техника.
Придобиват и познание за регламентите и регулациите на ЕС в сектора и тяхното практическо приложение в дейността на фермата. „Учениците бяха изключително очаровани“, коментира директорката.
През миналата учебна година 20 ученици от X, XI и XII клас в професиите „Фермер“ и „Техник на селскостопанска техника“ реализират 20-дневна практика в биоферми в Австрия. Те се запознават с отговарящи на европейските стандарти в земеделието модели на биопроизводство и техническо обслужване. Освен това прилагат в реална работна среда наученото в училище и изграждат нови практически умения и компетенции. Запознават се и с културата, забележителностите, историята на Виена и Австрия. През настоящата учебна година гимназията получава акредитация от „Еразъм+“ и предстои подписването на договор за мобилност за пролетта на 2022 г. в Унгария. „Този път заедно с учениците, ще пътуват и повече учители, за да се запознаят с професионалното образование в страната домакин“, информира Пандерова.
Възпитаниците на гимназията всяка година заемат призови места в Националното състезание „Млад фермер“, организирано от 2010-а насам от МОН. Училището е домакин на първото и на юбилейното десето издание на надпреварата, организирана в Добрич през учебната 2018/2019 г.
Групите за занимания по интереси са в голямата степен с практическа насоченост. Това е така, защото, като цяло, учениците, избрали ПГ по аграрно стопанство, проявяват интерес към аграрния сектор и неговото развитие. Безспорен факт е, че в последните години е повишен интересът към земеделското образование. Развитието на селското стопанство в Добруджа
и възможността за участие на фермерите по европейски програми играят важна роля при избора на гимназия сред учениците след VII клас.
„Доколкото успяваме, проследяваме развитието на нашите възпитаници. Предпочитани от тях висши училища са Аграрният университет – Пловдив, Русенският университет „Ангел Кънчев“, Техническият университет – Варна, и Добруджанският технологичен колеж –
Добрич. Разбира се, има и такива, за които не е проблем да си намерят веднага работа. Може да се каже, че мнозина от възпитаниците на професионалната гимназия развиват и успешен агробизнес в Добруджа“, казва в заключение директорката Катя Пандерова.

Your Image Description

Свързани статии:

Дом на знанието на 160 години Сугестопедията ограмотява децата два пъти по-бързо СУ „Васил Кънчов“ – ВрацаЗа ролята на директора като мениджър Хубавите новини идват без предизвестия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сугестопедията ограмотява децата два пъти по-бързо

Следваща статия

В Европа някои забравиха за маските

Следваща статия
В Европа някои  забравиха за маските

В Европа някои забравиха за маските

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

ЕП отличи три български проекта

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

„Еразъм+“ става по-достъпен

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"